    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Program do PCB
    Date: Thu, 7 Jan 2021 11:28:53 +0100

    On 07/01/2021 11:08, Adam Górski wrote:
    > Prowadzi to jednak do sytuacji ,których pełno na forach :
    > - arduino nie obsługuje tego a tego dewajsu - co robić, albo

    Tutaj (Z80) prowadziło by od sytuacji identycznych, tylko bez
    odpowiedzi, bo dyskutanci albo umarli albo im się nie chce.

    > - Dlaczego moje serwo modelarskie dziwnie sie rusza - poniżej kod mojego
    > softwareowego PWM. I lament.

    Dokładnie tak samo w przypadku Z80 + dodatkowo "jak się używa tego
    kompilatora", "co to za dziwna wtyczka w programatorze", "to nie da się
    normalnie programować przez USB" oraz "jak to, nie ma timera?". Przyznam
    że jak by ktoś dotarł do etapu "nie działa mi serwo sterowane Z80" to
    bym mu pogratulował i dał medal za wytrwłość.

    > To tak jakby skrzypcami walić w bęben

    Niezupełnie. Postulujesz żeby naukę jazdy samochodem zaczynać od bryczek
    i parowozów.

    > Filmiki na youtubie będą miały miliony wyświetleń.

    Bo to tez jest jedna z wielu form edukacji. Można marudzić nad ich
    jakością. A nad jakością nauczania elektroniki w szkołach też sobie
    pomarudzimy, szczególnie w kontekście archeologii 8051?

    Nie doceniasz YT. Wiele kanałów, szczególnie poświąconych retro,
    robotyce, arduino, esp32 wygenerowało więcej hobbystów niż zasuszony
    nauczyciel mikrokontrolerów w liceum w Pcimiu i wszyscy jego koledzy w PL.

    > Ale czy to dobrze ?

    Na pewno nie jest dobrze zniechęcać operatora koparki szkoląc go z
    przerzucania gruntu łopatą. A to mniej więcej to co robi się ucząć 8051/Z80.

    Ja rozumiem, sentyment. Nie myśl że łatwo mi przychodzi mówić takie
    rzeczy, ja też programowałem w asm prawie *wszystko*, od lat 80. Cięzko
    mi powiedzieć, że Z80 jest bez sensu. Miał przeciez tyle sensu dawniej...

    Ale trzeba patrzeć nie przez swoje sentymenty, tylko przez użyteczność w
    gospodarce. Nikomu nie są potrzebi programiści Z80, za to bradzo brakuje
    programistów embedded.

    Znalezienie programisty który jest jednocześnie elektronikiem jest
    *bardzo* trudne. Było trudne w latach 80, 90 i jest trudne dzisiaj.
    Katujac ludzi Z80 nie powiekszych tej liczy a pomniejszysz liczbę
    normalnych programistów embedded, ze strachu polecą robić kolejne
    programy do faktur.