  • Data: 2014-10-05 01:47:28
    Temat: Re: Procesory wielordzeniowe
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com wrote:
    > .. i do tego programowanie wielowątkowe. Ja tu czegoś nie rozumiem.
    > Weźmy na przykład program do obliczenia sumy liczb od 1 do N. Ot, zwykły
    > ciąg arytmetyczny S(N)=N*(N+1)/2. Zakładając, że wzoru nie znamy, zlecamy
    [...]
    > s:=s1+s2. A co jeżeli elementy ciągu A[m] i A[n] są zapisane fizycznie w
    > tej samej kostce pamięci? Co w takiej sytuacji dają mi 2 rdzenie?

    Jak już wspomniał Andrzej, w takim przypadku strona pamięci z danymi
    zostanie przepisana do pamięci cache i problem jednoczesnego dostępu do
    zewnętrznej kostki przestanie istnieć.

    Ale załóżmy że tech cache nie ma i przy każdym odczycie procesor będzie
    musiał sięgnąć do pamięci zewnętrznej.
    Jeśli cały program by się składał wyłącznie z odczytów z pamięci, wtedy
    byłby problem, bo rdzenie by sobie przeszkadzały nawzajem. Ale nawet przy
    tak prostym programie jak przytoczyłeś, odczyt z pamięci jest jedną z kilku-
    kilkunastu instrukcji które muszą zostać wykonane podczas jednego obiegu
    pętli. Podczas kiedy jeden rdzeń zajmuje się wykonaniem dodawania,
    przepisywaniem pomiędzy rejestrami sprawdzaniem warunku końca czy czy
    skokiem do początku pętli, szyna pamięci danych leży odłogiem i może być
    wykorzystana przez drugi rdzeń do pobrania danych.

    Nawet jeśli założymy najbardziej niekorzystny przypadek, że podczas każdego
    obiegu pętli obydwa rdzenie będą chciały czytać w tym samym momencie, i tak
    spowolnienie będzie ledwie zauważalne. W większości przypadków każdy rdzeni
    nawet nie zauważy że dostęp do pamięci jest dzielony z kimś innym.

    pzdr.
    j.