    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 21 Jun 2021 07:22:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 14:10:03 UTC+2 Atlantis napisał(a):

    > To akurat dość proste. To nie jest replika 1:1, ale klon będący
    > rekreacją z wykorzystaniem współczesnych elementów. Z tego co pamiętam,
    > oryginalne Spectrum korzystały w ogóle z pamięci DRAM. Tutaj mamy
    > pojedynczy układ pamięci SRAM, co mocno upraszcza sprawę - odpada układ
    > odświeżania, a adresowanie jest dużo prostsze.

    Aż tak nie upraszcza, Z80 ma wbudowane odświeżanie.
    Zaś adresowanie - prostsze nie dlatego, że SRAM, tylko z uwagi na to, że w spectrum
    były chipy dram z maksymalnie zredukowaną liczbą pinów. Ale układ robienia RAS i CAS
    na kilku bramkach - no cudo po prostu.
    Oraz układ wyboru, czy zastosowano układy 64kBit z popsutą górną czy dolną połówką ;>
    A SRAM był w ZX80 i chyba w ZX81 też. Tyle że nie za wiele go było.

    > ULA jest odtworzona w CPLD, ale też nie 1:1, ale na zasadzie odtworzenia
    > funkcjonalności. Tak więc logika zaimplementowana w programowalnym
    > układzie logicznym zdaje sobie sprawę obecności 628128 i odpowiednio
    > steruje adresowaniem, w zależności od tego, co się aktualnie dzieje w
    > systemie. W punktu widzenia programu wszystko się zgadza, bo
    > przeznaczenie poszczególnych adresów w pamięci pozostaje takie samo.

    Z punktu widzenia programu obliczeniowego.
    Gry nie będą działać albo będą działać źle.
    Więc to taki sobie ten klon.
    Mniej więcej tak, jakbyś chciał sobie zrobić PC-ta bez RAMu innego niż ten na karcie
    graficznej.
    Pewnie by się dało do tego RAMu załadować jakiś program i nawet go wykonać ;>
    Kurtałka, nawet bym spróbował, ale teraz to o DOS trudno - jak już kilka lat temu
    dostałem od advantecha nową wersję BIOSu do PC-ta jednopłytkowego, to musiałem użyć
    FreeDOSa, bo program do programowania był pod DOS - a ile się naszukałem...
    Zastanawiam się też, z czego tego FreeDOSa odpaliłem, raczej nie z dyskietki - no
    nie, ta płytka to już nie ma żadnej możliwości podłączenia stacji dysków - więc chyba
    jednak z pendrive'a (chyba gdzie znalazłem bootowalny obraz - choć nie jestem pewien,
    czy to nie był CD i trzeba było na pendrive'wowy przerobić) bo inne możliwości to
    dysk SATA albo mSATA.
    Ale jeśli karta nie miałaby VRAM - czyli pamięci dwuportowej - to pewnie albo by nic
    nie zadziałało albo strasznie wolno.
    I tak samo będzie w tym klonie - OIDP ULA do generowania obrazu zabiera 14 na każde
    16 cykli dostępu do pamięci - a Z80 niestety cache nie posiada. Więc będzie miał
    skoki prędkości podczas rysowania ramki - a inaczej będzie się wlókł jak spectrum 16
    - a niby miał 128 emulować.
    A wystarczyło dać dwa układy SRAM.
    Chyba że tak jest - może ten CPLD może służyć jako 16kB RAM?
    A jaki jest ROM w tym projekcie?