eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!news.mixmin.net!aioe.org!.POSTED!not-for-mail
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Fri, 26 May 2017 21:46:33 +0200
    Organization: Aioe.org NNTP Server
    Lines: 76
    Message-ID: <oga0mn$1o50$3@gioia.aioe.org>
    References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og7bs0$fst$1@z-news.wcss.wroc.pl>
    <og7esr$59p$1@gioia.aioe.org> <h...@4...net>
    NNTP-Posting-Host: dPJIZbun9jjUhObXzUC0qQ.user.gioia.aioe.org
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Complaints-To: a...@a...org
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Windows/20100228)
    X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.8.2
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718448
    [ ukryj nagłówki ]

    >> I to jest dobra podpowiedź.
    >> Jak chcesz mieć duże obroty, a jednocześnie sensowny moment przy
    małych,
    >> to poza zmianą gwiazda-trójkąt,
    >
    > Akurat w przypadku silnika asynchronicznego to jest kiepska rada.

    Dlaczego? Falowniki mają problem z popędzeniem silnika znacznie powyżej
    znamionowych prędkości obrotowych właśnie z powodu niewystarczających
    napięć. Tutaj bierzesz silnik pracujący w gwieździe i pędzisz go do
    znamionowej (tak naprawdę to przełączenie warto zrobić niżej), a później
    przełączasz w trójkąt i znów masz zapas w napięciu zasilania, możesz
    kręcić jeszcze wyżej. :)
    Gdybyś chciał to zrobić od razu w trójkącie - da się, ale na dzień dobry
    jesteś na wyższych prądach w uzwojeniach, a to kosztuje mocniejszy falownik.

    > A od silnika trzeba zaczac - co to za typ ?

    Zwykłe klatkowce z enkoderami na osi. To rozwiązanie udaje takie
    budżetowe serwo.

    > Chodzi mi po glowie przekladnia elektryczna.
    > Cewki wielosekcyjne i przelaczane rownolegle/szeregowo.

    No patrz, a wyżej piszesz, że nie rozumiesz g-t.

    > Ale to raczej pomysl na silniki DC z komutatorem - i musialby
    > przelacznik byc na wirniku.
    > Ciekawe, czy to by bylo lepsze niz PWM.
    > No i ciagle spelnia zasade stalego momentu, a wiec spadajacej mocy.

    Wiesz, tutaj nie chodzi o żadną moc. Ma być moment jak się da największy
    i jak to możliwe najdalej na osi prędkości. Tylko tyle. To że przy
    okazji wychodzą napędy po 22kW na wrzecionach, to już nie ma znaczenia.
    Każdy taki napęd i tak przegrywa z układem z przekładnią. Nie możesz dać
    zbyt dużej masy wirującej, aby uzyskać w miarę stałą prędkość (koło
    zamachowe), bo będziesz długo rozpędzał i jeszcze dłużej hamował, a przy
    małych prędkościach obrotowych "zamach" i tak nie będzie działał.

    >> Szczególnie przeszkadza to przy
    >> gwintowaniu na sztywno albo wytaczaniu, albo... :)
    >
    > ... frezowaniu, jak chcial OP ?
    >

    Też, jak masz małe prędkości obrotowe, to frezowanie dużą głowiczką o
    małej ilości zębów znacząco może modulować prędkość skrawania.
    To zapewne nie ten przypadek, ale ogólnie...tak właśnie jest.

    Tak przy okazji, największe serwo jakie instalowałem miało 130Nm.
    Na wrzeciono się kompletnie nie nadawało. Obroty znamionowe 2500rpm,
    waga 99kg.
    We frezarce za to klatkowiec kręci do 12000rpm i moment maksymalny ma
    122Nm. Waga...nie wiem...40kg?


    Miłego.
    Irek.N.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: