eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPredkosciomierzRe: Predkosciomierz
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfe
    ed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.new
    s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Thu, 13 Oct 2011 19:06:30 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20101027)
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Predkosciomierz
    References: <j76a5j$nsu$1@inews.gazeta.pl> <2...@n...onet.pl>
    In-Reply-To: <2...@n...onet.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <u...@b...softax.pl>
    Lines: 86
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.18.189.42
    X-Trace: 1318527001 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2196 83.18.189.42:53355
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2406261
    [ ukryj nagłówki ]

    Tornad wrote:
    >> Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz
    >
    >> czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.
    >
    >> Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od
    >
    >> samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu
    >
    >> 70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej
    >
    >> podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny?
    >
    >
    >> Pozdrawiam,
    >
    >> Kamil
    > Dziekuje za odzew i wyrazenie swej opinii.
    > Ano wlasnie. Nawet tak wydawaloby sie doswiadczony kierowca jak Ty pisze, ze
    > zaleznosc predkosci od powagi wypadku jest dyskusyjna. Moim zdaniem jest
    > bezdyskusyjna i oczywista.

    Ale nie jest. Zauważ że śmiertelność w wypadkach(!) (procent wypadków
    śmiertelnych) na autostradach jest o wiele mniejszy niż na zwykłych drogach. Na
    autostradach jeździ się istotnie szybciej -- jest mniej więcej 2 krotna różnica
    w energii kinetycznej.

    > Takie jest prawo fizyki i zadna uchwala czy dekret
    > tego nie zmieni.

    Nonsens. Nie ma takiego prawa fizyki.


    > Ale to prawo trzeba znac i wykorzystac bo zmienic sie nie da.

    Istotnie, warto prawa fizyki znać.

    > Niektore firmy go wykorzystuja np wydluzajac droge zgniotu czyli hamowania w
    > czasie zderzenia, ktora ma sie konczyc przed silnikiem. Nie dotyczy to malucha
    > oczywiscie:)

    A budowniczowie autostrad drastycznie ograniczają szanse na kolizje typu
    czołówka, zderzenie boczne czy uderzenie w przeszkodę.

    > Ja podalem tylko idee, optymalna skala nie musi byc taka jak z grubsza
    > opisalem. xcisle kwadratowa. Jej nieliniowosc musi byc okreslona na podstawie
    > statystyk co nie powinno byc trudne ze wzgledu na duza ilosc danych...
    > Te kolorki sa chyba zbedne i byc moze nawet szkodliwe, gdyz kierowca rzutem
    > oka na licznik ma sie zorientowac w sytuacji a percepcja kolorow trwa zncznie
    > dluzej niz polozenia wskazowki. Dlatego m.in. w wiekszosci samochodow
    > zrezygnowano z predkosciomierzy cyfrowych gdyz badania odruchow wyklazaly, ze
    > kierowca czy pilot samolotu traci kilkakrotnie wiecej milisekund
    > na "przetworzenie" liczbowej wartosci predkosci czy wysokosci odczytanej w
    > okienku w porownaniu z lokalizacja czy katem odchylenia wskazowki.

    Wskazały? Czemu zatem w najbezpieczniejszych samolotach świata mamy szklany
    kokpit bez zegarów i wskazówek? Różnica w bezpieczeństwie w porównaniu z
    poprzednikami (gdzie były zegary) jest wielokrotna -- wielokrotnie mniejsza jest
    również liczba katastrof powodowanych błedem pilota :)

    > To znacznie wieksze wychylenie wskazowki przy wiekszych predkosciach ma temu
    > sprzyjac; kierowca wczesniej podejmie decyzje co zrobic aby w zaistnialej
    > sytuacji wyjsc z najmniejsza szkoda.

    To by miało sens jakby była jedna kategoria dróg. Ale o ile na wąskiej dróżce na
    osiedlu 40km/h to bywa stanowczo za dużo o tyle 140km/h jest prędkością normalną
    i dopuszczoną przez prawo.

    > Mysle, ze takie predkosciomierze bylyby stosowane od poczatku ery motoryzacji
    > gdyby nie fakt, ze mechaniczne nieliniowe przetworzenie predkosci na
    > wychylenie wskaznika bylo praktycznie niemozliwe.

    Ależ skąd. Jest całkiem proste (stricte mechaniczne).

    > Obecnie w dobie
    > wszechogarniajacej elektroniki jest to dziecinnie proste.

    Wcześniej też było.


    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: