    From: "McGayver" <g...@t...aol.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prądnica wolnoobrotowa do elektrowni wiatrowej
    Date: Tue, 24 Apr 2012 17:54:24 +0200

    "J.F" napisał:
    > No widzisz - a dostales wiedze w skrocie :-)

    Żadnej wiedzy nie dostałem, bo nikt nawet nie wspomniał o ograniczeniach
    teoretycznych a co dopiero praktycznych, w każdym razie mam nadzieję że
    znajdzie się ktoś kto o tym nie wie i to zrobi:)

    > Sama powierzchnia i wiatrem zarowki nie zaswiecisz.

    Dlatego ta powierzchnia jest podpięta pod prądnicę, a ta prądnica dobrana
    pod moc jaką można z tego wiatru wyciągnąć.

    > A w jakiej szczelinie ? bo tu masz szczeline jakies 10mm, i pole
    > absolutnie nie bedzie 0.9T, a i w 0.1T watpie.

    No właśnie w tej szczelinie między magnesami i pewnie ma ona coś koło 10mm i
    dlatego jest tam spokojnie 0.9T, wiec nie wątp tylko sobie policz albo
    pomierz jeśli potrafisz, ja takie obliczenia przeprowadzam w 5 minut wiec ci
    mówię, uwzględniając nawet współczynniki rozproszenia nie teoretyczne, ale
    rzeczywiste pomierzone.
    Z neodymów można by spokojnie wyciągnąć nawet 1.3T ale jest ryzyko że w
    skutek zmiennych warunków atmosferycznych charakterystyka się przesunie i
    zostaną przekroczone parametry, więc 0.9T jest po prostu bezpieczne dla
    magnesów.

    > Watpie w te kilowaty.

    Jak wyżej, nie wątp, tylko policz, albo uwierz komuś kto policzył!

    > A ty myslisz ze masz w rece 1.5kW ?
    > Wlasnie to ze potrafi zarowke zaswiecic przy powolnym recznym
    > kreceniu zacheca do myslenia ze naprawde ma 1.5kW jak sie
    > troche szybciej zakreci.

    Ja mam w ręce chwilowo nawet więcej niż 1,5kW, ale nie oto idzie.
    Deklarowana moc w tytule jest dla 120obr/min, czyli dokładnie takiej
    prędkości obrotowej jaką ten gostek kręci i to ledwie zaświeca mu jedną
    żaróweczkę!
    Ta prądnica da na pewno nawet 15kW ale przy kilku tysiącach obrotów na
    minutę, bo to jest typowa konstrukcja wysokoobrotowa a amerykanka jest
    wolnoobrotowa.

    > a nie jakis poroniony wynalazek ze szczelina na centymetry.

    Chyba nie bardzo rozumiesz zasady działania amerykanki?
    Jak byś chciał to w te cewki możesz spokojnie wstawić rdzenie i uzyskać
    poniżej milimetrowe szczeliny, ale myślę że mocy by to nie zmieniło (niech
    mnie ktoś poprawi jeśli się mylę)
    Spokojnie można zbudować amerykankę na rdzeniach, ale pewnie taka
    konstrukcja była by znacznie droższa, oraz jej sprawność pewnie sporo by
    zmalała ze względu na straty w rdzeniu.
    W amerykance straty w rdzeniu praktycznie nie występują.