  • 11. Data: 2015-01-11 21:27:40
    Temat: Re: Prad odnawialny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jan 2015 18:32:07 +0100, m4rkiz napisał(a):

    > http://www.forbes.com/sites/williampentland/2014/11/
    30/why-google-stopped-trying-to-make-renewable-energ
    y-cheaper-than-coal/

    Ale wiesz, w Kaliforni wyglada to jeszcze inaczej.
    Im wiecej slonca, tym wiecej pradu trzeba dla klimatyzatorow.
    A jak sloneczko zachodzi, to i pobor pradu spada.

    Tam takie panele nie powoduja demolki w systemie jak u nas.

    P.S. Ciekaw jestem wynikow z Czech - tam pare lat temu ustalili w
    ustawie bardzo dobra cene za prad z FV, i gwarantowali ja przez 20
    lat. W efekcie zlozono wnioskow przylaczeniowych cos na polowe zuzycia
    kraju. A to i zmiennosc produkcji w systemie duza, i cena pradu dla
    odbiorcy duza. W sumie to wyniki powinny juz sie objawic.

    J.

  • 12. Data: 2015-01-11 22:12:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > A czy to prawda, że wydobycie u nas jednej tony węgla pochłania
    > więcej energii (pod względem jej kosztów) niż można uzyskać ze
    > spalenia tej tony?

    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
    Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
    Stąd brak światła i węgla, ale system działa.

    Prawdą całkiem nie jest, ale bywało blisko powyższego opisu. Za komuny
    węgiel fedrowano w pewnym sensie kulturalniej niż dziasiaj -- wyrobiska
    wypełniano fluidalnie piaskiem z kopalni piasku podsadzkowego Jaworzno.
    A ludzie z zagranicy czasem patrzyli i kiwali głowami "taki ładny pisek,
    to wy go jeszcze kiedyś będziecie spod ziemi wyciągać". Jak się śpieszyli
    z planem, to i kupę stali z obudów zostawiali pod ziemią. Dzisiaj ten
    system już by działać nie mógł, już by się całkiem nie opłacało.

    Teraz fedrują na zwał, po najniższych kosztach, a i tak sprawność układu
    wilk-lisek wygląda marnie, nawet jeśli do stali od borsuka podchodzi się
    bardziej oszczędnie. Pytanie tylko, czy zamiana tego na inny nie będzie
    jeszcze droższa.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2015-01-11 22:30:39
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    > Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    > Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
    > Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
    > Stąd brak światła i węgla, ale system działa.

    [..]
    > Teraz fedrują na zwał, po najniższych kosztach, a i tak sprawność układu
    > wilk-lisek wygląda marnie

    Bo tam jeszcze jest taki lew, co to za króla jest uważany, a w
    rzeczywistości nic nie robi tylko kradnie liskowi i wilkowi ile się
    da... teraz nawet więcej niż się da i kopalnię trzeba zamknąć.

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2015-01-11 22:45:13
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > węgiel fedrowano w pewnym sensie kulturalniej niż dziasiaj -- wyrobiska
    > wypełniano fluidalnie piaskiem z kopalni piasku podsadzkowego Jaworzno.

    Jak by tak było to nie byłoby problemu ze szkodami górniczymi. A jeśli
    dobrze pamiętam to strach było jechać na Śląsk bo tam nawet drogi były
    popękane od szkód.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2015-01-11 23:04:38
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 11 Jan 2015 21:06:43 +0100, Eryk <3...@w...pl> wrote:

    >No nie rozumiesz...
    >sorry, nie chce mi się pisać teraz.

    "nie chce mi sie" czy "nie mam co"?

    A.L.

  • 16. Data: 2015-01-11 23:09:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Jak by tak było to nie byłoby problemu ze szkodami górniczymi. A jeśli
    > dobrze pamiętam to strach było jechać na Śląsk bo tam nawet drogi były
    > popękane od szkód.

    Znaczy czego nie było, nie było kopalni piasku podsadzkowego? Wypełnianie
    wyrobiska piaskiem nie chroni całkiem przed szkodami górniczymi. Wtedy
    nikt nie miał oporów by fedrować pod miastami -- ten dom się podparło
    belką, tamten skręciło śrubą i jakoś było. Widywałem takie nieraz,
    przed i po przejściu przodka pod takim. Drogami, to w ogóle mało kto
    się przejmował, mieli je w tyłku. Przy wydobyciu na zwał, to nie takie
    tam pęknięcia, tylko ziemia się obsuwa, na powierzchni widać jak idzie
    wydobycie. Jak mi mówił spec od budowy kopalń, ważne, by nie przerywać
    wydobycia na niedziele i święta. Wtedy ta fala na powierzchni idzie
    równo bez zkłóceń. Zostaje zapadlisko po niej. Pod drogami starają się
    tego nie robić, bo to by dopiero były koszty.

    Jarek

    --
    Co jest lepsze w życiu tato,
    Skończyc studia, czy łopatą,

  • 17. Data: 2015-01-11 23:40:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Jan 2015 21:14:09 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Na pewno nie, bo wszak prad mamy.

    Co za argument. Przecież u nas z niczego innego (na skalę kraju)
    prądu zrobić nie umieją. Nawet gdyby rzeczywiście wydobycie było
    droższe niż produkcja to i tak ten prąd musieliby robić.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2015-01-11 23:44:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jan 2015 23:40:49 +0100, Marek napisał(a):

    > Co za argument. Przecież u nas z niczego innego (na skalę kraju)
    > prądu zrobić nie umieją. Nawet gdyby rzeczywiście wydobycie było
    > droższe niż produkcja to i tak ten prąd musieliby robić.

    W koncu nie wiem, czy chodzi o energie czy o zlotowki, tym niemniej
    uklad kopalnia-elektrownia zasila kraj, a wiec generuje nadwyzke.

    W zlotowkach raczej tez, bo tych doplat do wegla niewiele, a wrecz
    odwrotnie - jest podatek na prad.

    J.

  • 19. Data: 2015-01-11 23:56:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Na pewno nie, bo wszak prad mamy.

    Co za argument. Przecież u nas z niczego innego (na skalę kraju)
    prądu robić nie umieją. Robilli by prąd z tego węgla nawet gdyby
    koszt wydobycia był większy.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2015-01-12 00:43:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Znaczy czego nie było, nie było kopalni piasku podsadzkowego?

    Kopalnia piasku pewnie była, ale nie wierzę, że we wszystkich kopalniach
    wypełniano wyrobiska piaskiem.

    --
    pozdrawiam
    MD