  • Data: 2014-05-30 11:00:44
    Temat: Re: Praca elektryk monter ZE
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:12wy6ssfix143.1y11oow1zruv2.dlg@40tude.net...
    > Pora sięgnąć po podręczniki :)

    Kiedyś, jak synowie byli w podstawówce, chciałem im jakoś wytłumaczyć jak
    działał ten nasz model ekonomiczny, po wprowadzeniu którego na Saharze po
    tygodniu by zabrakło piasku.

    Mój model był taki:
    Jesteśmy właścicielem całego państwa i chcemy na tym zarabiać.
    Na całym terenie obniżamy płace i ceny 10 razy.
    Pozornie dla ludzi się nic nie zmienia.
    Ale wszystko importowane jest niesamowicie drogie, a na eksporcie można 10 x
    zarobić.
    Chcemy zarabiać na eksporcie. Musimy więc jakoś tak zrobić, abyśmy to my
    zarabiali a nie wszyscy ludzie w kraju.
    Co musimy zrobić:
    - zabronić firmom eksportu,
    - przepuścić cały eksport przez nas (powołujemy Centralę Handlu
    Zagranicznego).
    To nie wystarczy, bo przy 10 krotnym przebiciu ludziom będzie się opłacało
    wyjeżdżać, aby sprzedać nawet jedno żelazko i wszystkie dobra na których
    mamy zarabiać przeciekną nam przez granice.
    Musimy zatem:
    - zakazać wyjazdów (trzeba pozabierać paszporty),
    - uniemożliwić przemyt (mur (zaorany pas ziemi) naokoło państwa, czy bloku
    państw).
    To są wstępne punkty wprowadzenia komuny.
    Co się dzieje dalej?
    Im więcej wyeksportujemy tym więcej zarobimy. Więc staramy się jak najwięcej
    wyprodukowanych w kraju rzeczy sprzedać. Brak współpracy naukowej z
    zagranicą, brak dostępu do importu powoduje, że nasze produkty są coraz
    słabsze w porównaniu z zagranicznymi - przebicie na eksporcie robi się coraz
    gorsze - musimy coraz więcej eksportować. W kraju zaczyna brakować
    wszystkiego i mamy "ocet na półkach" (dla tych, co nie pamiętają - był taki
    czas, że jak się weszło do spożywczego to na wszystkich półkach od góry do
    dołu, od lewej do prawej stał ocet).
    Aby ludzie z głodu nie wyszli na ulice trzeba wprowadzić kartki żywnościowe
    (bo inaczej tylko cwańsi się wyżywią).
    Brak wszystkiego prowadzi do tego, że ludzie potrafią latami zbierać
    pieniądze, aby sobie kupić na przykład wieżę hi-fi (piszę bo kupiłem ongiś w
    Pewexie). Skoro chęć nabycia jest aż tak duża, to można na tym zarobić.
    Robimy Pewexy i sprzedajemy produkty z zagranicy. Aby mieć jakie takie
    przebicie trzeba uniemożliwić import prywatny. Co za problem. Jak już komuś
    wydamy łaskawie paszport to tylko w celach turystycznych. Jak coś przywiezie
    to mu celnicy zabiorą.
    {
    Na studenckiej, 2 miesięcznej, wyprawie kajakowej "Alpy 81" roku mieliśmy
    0,5$ na dzień na łeb na wyżywienie (200kg ziemniaków zabraliśmy z kraju) i
    chyba każdy miał 10$ (na te 2 miesiące) na jakieś swoje wydatki. Byliśmy w
    Rzymie na placu, gdy się Papież pierwszy raz pokazał w oknie po zamachu. Za
    3,5$ kupiłem sobie duży plakat z Papieżem (w sumie mieliśmy 3 takie
    plakaty). Czescy celnicy zrobili nam 2h trzepanie samochodu (znalazły się
    zgubione miesiąc wcześniej brudne skarpetki). Plakaty zabrali!
    }

    Wiem, że ten model jest uproszczony, być może naiwny i może nawet błędny.
    Ale może potrafi jakoś wytłumaczyć jak to działało.
    Coś byście dodali/poprawili ?
    P.G.