  • 31. Data: 2018-05-11 17:52:04
    Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-11 o 15:57, HF5BS pisze:

    > Nie inaczej. Zresztą, zapytajcie krótkofalowców, jak poprawiali efekty
    > robienia łączności tzw. DX-owych, fonicznych. Kompresja taka, że ja cię
    > ten tego. Podnosiło to średnią sygnału, mimo pogorszenia jakości (z tym
    > też różnie bywało), sygnał zachodził teoretycznie (i praktycznie) dalej.

    Ale nikt nie mówi, że nie da się zrobić analogowego kompresora, który
    będzie mocno kompresował... nawet scalaki do tego były. Tylko nikt z tym
    nie szalał.

    Poza tym, tak z innej beczki, to kiedy kompresja sygnału mikrofonowego
    przy modulacji SSB weszła do powszechnego użytku? Np. na kilku lampowych
    kenwoodach trio widzę VOX, ale nie widzę wbudowanego kompresora.

    L.

  • 32. Data: 2018-05-11 18:32:03
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 11 maja 2018 08:28:57 UTC-5 użytkownik Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Dlaczego była? Jest. :)

    > Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
    eophonic_sound

    Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty byly
    do dostania.
    Nie wiem jakie byly przesluchy miedzy kanalami dla tych standardow ale pamietam ze w
    tamtych czasach sie podawalo sporo wartosci jakosciowych dla sygnalu z takiego
    urzadzenia.
    Pasmo, stabilnosc predkosci przesuwu tasmy/obrotow plyty, przesluchy, dynamika,
    impedancje wejsc itp.
    A dzis niby standard jest i wszystko powinno ze soba wspolpracowac ale pewnosci nie
    mozna miec patrzac na popularne katalogi produktow...

  • 33. Data: 2018-05-11 18:55:45
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-11 o 17:20, HF5BS pisze:

    > Z racji powodów produkcji z ustalaniem równoległej rotacji orbitali,
    > oraz polaryzacji kamieni do kładzenia kabli (nie zapominajcie biedaki
    > AVD, że miedź jest diamagnetykiem i wiąże się z tym niechciana przez was
    > jej właściwość), będzie zapewne wybitnie AudioVooDoo... Ale ja nie idę w
    > tę stronę, tylko swoją kawę zrobię normalnie. Zasypię, zaleję wrzątkiem
    > (tak lubię, ICMPTZ?), posłodzę, dodam mleka/śmietanki i będę popijać.

    A wystarczyło napisać ze cena tez będzie audiofilska. :-)

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2018-05-11 19:53:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    eophonic_sound

    > Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie
    > plyty byly do dostania.

    A ja pamiętam płytę z dwoma rowkami. Był taki singiel z dwoma utworami
    nagranymi na jednej stronie w dwóch równoległych rowkach. Zapuszczając
    z niej muzę nigdy nie można było byc pewnym na co się trafi.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2018-05-11 20:03:23
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości

    > Te kompresory kompresowały z mocą 10% tego, co można dzisiaj. I raczej
    > też używano ich w razie rzeczywistej potrzeby (np. zejście z dynamiką
    > przy nagrywaniu orkiestry symfonicznej).

    I o to mi chodzi z użyciem kompresji, że takie podpsucie treści może być
    konieczne, aby sprzęt był w stanie to przenieść. Do tego wielobitowość
    przetwarzania, IMO nie implikuje jego jakości.

    > Kiedy? Podczas nagrywania w latach 80 były efekty cyfrowe? To może ja
    > coś przespałem?

    Wczesne italo-disco Nino de Angelo, La valle del Eden, samplery, czyż to nie
    jest przetwarzanie cyfrowe?

    > Tu się zgadzam, a piszę głównie o tym, że brak loudnessu jest przez
    > większość szalenców postrzegany jako "winylowość", czyli oni to

    Stanowiąc tym doskonały branzel dla podniecających się lepszością dźwięku z
    winyla.

    > brzmienie kojarzą z winylem, a nie z rodzajem miksu i masteringu.

    Dla mnie np. winylowo brzmi "King of the road" w wykonaniu Boney M. Jak
    żywo, po zamknięciu oczu leci duża płyta, pierwsze nagranie na stronie...
    Winylowy bas - dość wysoki, jak na bas, średnio soczysty, niezbyt głośny,
    ale wyraźny, dźwięk przypomina odrobinę mikrofonowanie płyty, gdzie bas z
    głośnika uderza w winyla i tak się to zaprzęga. W odpowiednich proporcjach,
    ma to swój charakter. W żadnym wypadku winylowości dla mnie nie stanowi
    obecność, czy brak kompresji nagrania, które poza taśmą-matką, innych
    nośników już nie widziało, ADD, czy nawet AAD.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 36. Data: 2018-05-11 20:07:06
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" <s...@r...org.pl> napisał w wiadomości
    > Oczywiście kompresora używa się tam, gdzie jest potrzebny bądź jego
    > zastosowanie jest wynikiem decyzji artystycznej. Z kompresją przegiąć
    > jest bardzo łatwo i wtedy efekty są opłakane. No ale tu się chyba
    > zgadzamy.

    W stu procentach.

    > Szczerze mówiąc nie spotkałem się z taką opinią, ale nie wykluczam, że
    > masz rację. Faktem jest, że w przypadku dużej ilości płyt trzeba sięgać
    > po winyle, żeby nie dostać po uszach kompresją.

    Ja jednak trochę się obawiam, że jak kupię współczesnego winyla, to on się
    okaże ADA, czy nawet DDA, czyli bez sensu. A do tego pewnie skompresowany...
    AAA ma najbardziej duszę, właściwie zrobione chyba zagra?
    Niby Syrena poleci mi na specjalnej benzynie do drogich aut po np. 50$ za
    litr, tylko, czy jest sens?

  • 37. Data: 2018-05-11 20:19:11
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na słuchawkach.

    Ale spoko, nie narzekam, tylko słucham, bo utwór jest tego wart,
    przykrywając wszystkie swoje wady.

> [...]
    > dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
    > współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce

    Ach! Dla mnie taka sztuczna panorama zawsze daje możliwość własnego
    wyobrażenia sobie, jak by wyglądała orkiestra, nagrywająca wszystkie
    slyszane w utworze instrumenty na raz, a nie kawałek po kawałku...

    > Właśnie o tym piszę - przeciętny człowiek myśli, że zachwycił się
    > winylem. A on zachwycił się normalnym miksem. Nośnik nic do tego nie ma.

    Dlatego na melodię "Jednego serca" Niemena, wołam "Podwójnej ślepej!!!"...

    > Bo nie widziało, a "brzmi winylowo", bo jest normalnie zmiksowane.

    Ale szpanować, poszpanują, ach, najdroższy gramofon z wkładką Kiseki
    LapisLazuli, czy jakoś tak, tylko on zabrzmi pełnią głębi... :P

    > Napisz o tym artykuł i linkuj, bo Twoje wywody o insane czytałem

    Z pewnością kiedyś.

    > kilkanaście razy i warto to napisać raz, a dobrze. Aha, uwzględnij też

    Obecnie tego chyba się znajdzie w archiwum alt.pl.mp3, czy jakoś tak, na
    razie muszę nabyć porządne słuchawki i jakąś kartę, dla także porównania,
    czy na r.ożnych kartach zmiany między kodekami będą równie wyczuwalne. Także
    pokuszę się o przebadanie różnych wersji LAME. Muszę tylko wenę i sposobność
    złapać.

    > to, że LAME się zmienia i pewne Twoje spostrzeżenia mogły się
    > przedawnić. Moje rewidowałem kilka razy, a pierwsze próby robiłem 15 lat
    > temu.

    Możesz byc spokojny, że jak będę coś pisać, to wszelkie porównania będę
    robić na bieżąco, nie opierając się jedynie na dawnych próbach sprzed
    kilku(nastu) lat. Jednak już teraz mogę powiedzieć, ze LAME poniżej 128
    brzmi żałośnie. Więcej, przy 128 lepszy dźwięk da systemowy fraunhofer, niż
    LAME, choć wrażenie jest już niemal takie samo. Porównam przynajmniej 2-3,
    rózne wiekowo wersje.

  • 38. Data: 2018-05-11 20:31:10
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale nikt nie mówi, że nie da się zrobić analogowego kompresora, który
    > będzie mocno kompresował... nawet scalaki do tego były. Tylko nikt z tym
    > nie szalał.

    ZTCP, konwertowało się sygnał audio do wstęgi SSB, nie pamiętam, czy
    tłumiono nośną, SSB nie implikuje tego!, w tej dziedzinie obrabiało, oraz z
    powrotem sprowadzało się to do pasma podstawowego. Także, proste
    przetworzenia i maskowanie tak się robiło, stosując heterodyny o róznych
    częstotliwościach, po różnych stronach kompresji.
    Tu też się potwierdzało, że przegięcie z kompresją pogorszy sprawę. Kiedyś
    wołałem CQ z włączonym kompresorem, wskaz.ówka się dyndała w rytm modulacji,
    wiec nie podejrzewałem, ze coś jest nie tak. Ale wołam, wo.lam i nic, zero
    odzewu. Tylko wyłaczyłem kompresję, jeden za drugim, Es Pi Fajf Pi Kej En,
    dysys <znak>...

    > Poza tym, tak z innej beczki, to kiedy kompresja sygnału mikrofonowego
    > przy modulacji SSB weszła do powszechnego użytku? Np. na kilku lampowych
    > kenwoodach trio widzę VOX, ale nie widzę wbudowanego kompresora.

    Hmm... Wiem, że jest coś takiego w FT101Z(D), a to sprzęt chyba z lat 70,
    więc jakoś wtedy już było. W każdym razie w latach 80 chodziłem do
    radioklubu (SP5PKN, prawdopodobnie miałem okazję poznać Wiktora SP5QU),
    gdzie był właśnie FT101Z, jeszcze ze skalą analogową. W SP5PJX bawiłem się
    już FT101ZD, trochę rozbudowany FT101Z z cyfrową skalą, a funkcjonalnie taki
    sam.
    Nie wiem, czy kompresora nie ma Ken TS520SE...

  • 39. Data: 2018-05-11 20:49:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A wystarczyło napisać ze cena tez będzie audiofilska. :-)

    A w sumie czemu nie? Stowarzyszenie audiofilskie, (prąd oczywiście wyłacznie
    po filtrze sieciowym za minimum 7500 USD, aby destylat miał głęboki smak i
    miękki aromat) spirala grzejna pod czajnikiekm powlekana wolframem i
    nikielinem/-iną (różnie to piszą), na podstawce ceramicznej wypiekanej przez
    37.5 minuty (analogia do 119.5 sekundy nalewania piwa) w piecu o
    temperaturze 759.23 stopnia Celsjusza, w atmosferze obojętnej,
    helowo-argonowej, w naczyniu ze stali chromo-wanadowo-irydowej, z wodą
    6-krotnie destylowaną z deszczówki w retorcie ze szkła borokrzemianowego, w
    temperaturze 191,2 stopnia, chłodnica chłodzojna wodą ciężką o temperaturze
    11,42 stopnia, kapiące do naczynia z żeliwa z dodatkiem 6% wanadu, o
    zawartości 4.3 % węgla, zaparzane i pite w szklankach ze szkła
    kwarcowo-molibdenowego. Niestety, nie pamiętam, w jakich warunkach rosła na
    plantacji ta kawa, jakiej produkcji był czajnik elektryczny, coś mi
    prześwituje, że Burmester, albo Bang&Olufsen, hmm... a może... O, mam,
    Pioneer, czy jakoś tak... Z pozłacanym kablem, by niuanse ciepła nie
    pouciekały z kipiatka (z ros. kipiatok - wrzątek)... Nie pamiętam też, jak
    hodowane i dojone, o której porze, były krowy, dające mleko do tej kawy,
    podobno uprawiano też herbatę audiofilską, ale nie mam pewności...
    Cena wiadomo, 600$ za szklankę, sama szklanka coś koło 200 zielonych, ale
    czegoż nie zrobisz dla swojego ukochanego odsłuchu o dynamice 150 dB :P
    (przypominam, 24 bity to teoretycznie max 144,5 dB...)

  • 40. Data: 2018-05-12 11:46:43
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Fri, 11 May 2018 17:44:43 +0200, Luke pisze:
    > No dobrze. Czy jesteś w stanie zalinkować mi jakikolwiek artykuł, który
    > by mnie do tego w pełni przekonał? Typu "wspomnienia realizatora", który
    > wyraźnie mówi, że wszystko łącznie z perkusją i wokalem puszczał przez
    > (analogowy) kompresor?

    Znaczy, artykuł, w którym realizatorzy przyznają się do kompresji? To
    nic wstydliwego i jest to wiedza powszechna... ale proszę. Jeśli ma być
    grubej rury, to tu masz klasyczną pozycję o technikach nagrywania Fab4:

    http://www.curvebender.com/rtb.html

    Jeśli pytasz o wokal, to był w użyciu 660 albo EMI RS 114. McCartney
    nawet nie brał basu do ręki, jeśli w konsolę nie był wpięty Altec 436:

    http://www.musictech.net/2014/05/altec-436/

    > Na moje ucho jeśli tam jakaś kompresja jest, to minimalna i tylko dla
    > niektórych instrumentów. Ale mogę się mylić.

    We wszystkich podręcznikach dla realizatorów piszą, że jeśli kompresję
    słychać, to znaczy, że jest jej za dużo. Oczywiście kompresję stosuje
    się nie tylko (ale również) do poszczególnych instrumentów, przede
    wszystkim wokalu, ale też i do całości nagrania w procesie masteringu.
    W tym ostatnim przypadku w ostrym użyciu jest najczęściej kompresor
    wielopasmowy.

    > A w latach 80. epoka synthpopu pewnie nie potrzebowała kompresora, bo
    > wyjście line out z DX7, Juno albo innych topowych wtedy instrumentów
    > miało dynamikę przeciętnie średnią.

    To jest bez znaczenia. Kompresja była używana powszechnie i w synthpop...
    Tylko nie każ mi teraz szukać linka z informacją, że nawet Duran Duran
    tak robili :) Jak napisałem każdy realizator zdaje sobie sprawę, że
    bardzo ciężko jest zrobić dobry miks bez kompresorów i jest to
    *podstawowe* narzędzie przy pracy nad miksem.

    > OK, zgadzam się, ale to jednak lata 80. W albumach z lat 70 nie usłyszy
    > się cyfrowego echa, co najwyżej pogłos sprężynowy z piecyka.

    Nie tylko sprężyna. Wczesny pogłos to też plate reverb. Z innych efektów
    klasykiem lat 70. jest tape delay, różne chorusy etc. Oj, trochę by się
    tego znalazło. Cyfry oczywiście prawie nie było, ale też jest to bez
    znaczenie, bo istnieją setki świetnie brzmiących efektów cyfrowych ze
    wspomnianym już 224 na czele.

    > Tak, o to mi chodzi. Ale te pliki cyfrowe brzmią również tak samo, jak
    > dźwięk z tego albumu w wersji CD. Jeśli CD nie był zloudnessowany przed
    > tłoczeniem.

    Niekoniecznie. Mogą być po prostu inaczej (i wcale nie znaczy, że
    gorzej) zmasterowane. Jeśli masz kilka wydań CD, np. z lat 80. i 90. to
    jeszcze nie znaczy, że będą tak samo brzmiały, bo oryginał mógł właśnie
    podle zrealizowany i zostało to poprawione.

    > I pisałem to w kontekście tego, że większość osób, która "osłupiała" po
    > pierwszym usłyszeniu winyla i "zakochała się w brzmieniu" tak naprawdę
    > osłupiała na widok różnicy w stylu miksowania i masteringu. I gdyby im
    > puścić ten sam album z CD, tak samo by im się to podobało.
    > Bo to jest opinia niszowa. Na forach winylowych Cię wyklną, jeśli tylko
    > spróbujesz coś takiego napisać.

    Naprawdę przesadzasz, znam parę for winylowych i nic takiego się nie
    dzieje (na ogół). Znam też wielu miłośników czarnej płyty, którzy
    doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie jest to najlepszy format
    audio świata (z niżej podpisanym na czele).

    > Albo napiszą, że dopiero na sprzęcie za
    > 10kpln będzie różnica, i tylko oni ją usłyszą :)

    Na wariatów nie ma rady. :)

    k.