    From: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pozew do sądu o działanie na niekorzyść fotografa
    Date: Mon, 18 Apr 2011 18:53:59 -0700 (PDT)

    On Apr 16, 8:36 am, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Daj znać również o zakończeniu.

    >   Mało danych.
    >   Nie ma podstawowej informacji: czy przyjęła zapłatę.
    > *Jakąkolwiek* zapłatę.
    -----------------------------
    TO jest chyba ta sama sprawa ale w zupelnie innym watku:

    "Przed paroma miesiącami dałam ogłoszenie do jednego z portali
    fotograficznych o treści: "Zapozuję do zdjęć artystycznych w zamian za
    kopię zdjęć na Cd".
    Nie chciałam w zamian żadnych pieniędzy. ponieważ wartość zdjęć
    stanowi dla mnie wyższą cenę, niż same pieniądze.

    Nawiązałam współpracę z paroma osobami, która pomyślnie przebiegała.
    Dostałam też ofertę od pewnego fotografa (tomasz P.) z miasta
    oddalonego ode mnie o 240 km. Zaproponował, iż zwróci mi koszty
    podróży i oczywiście wykona parę powiększeń zdjęć i nagra scany na
    płytce CD.
    Po udnej sesji (nie akty) mieliśmy się spotkać jeszcze wieczorem na
    mieście. ( i tam rozliczyć z biletów kolejowych)

    Nie odezwał się już, ani odpisywał na smsy, nie odbierał telefonów.
    Zostałam oszukana.
    Pisałam maile, że nie musi mi oddawać pieniędzy za przejazd- 130zł.
    (choć się zobowiązał - na dowód mam jeszcze jego maile), tylko CHCĘ
    MOJE ZDJĘCIA DO KTÓRYCH POZOWAŁAM.
    Dodam, iż fotograf ten nie jest jakimś laikiem, wykorzystującym naiwne
    dziewczęta. Jest cenionym (!!!) i znanych artystą we wrocławskiej
    śmietance fotografów.
    Miał robić swoją wystawę w październiku. Fotografując mnie nosił się z
    zamiarem wystawienia również moich fotografii.
    Czy tak zrobił??? Nie wiem.
    Co mam robić? W jaki sposób wyegzekwować od niego, to co jest również
    moim "dziełem"? Chcę złożyć pozew do sądu. Czy to dobry sposób walki?"
    -------------------------

    >   Nie wiem wg prawa jakiego kraju ma być "sprawa", ale polska
    > ustawa PA, regulująca jednocześnie użycie wizerunku (rzecz
    > jasna pomijając inne ochrony, ale zakładamy że było to
    > "normalne" zdjęcie, nie narażające czci i innych praw
    > osobistych), wcale nie wymaga pisemnej zgody.
    >   Ba, w ogóle nie wymaga zgody, jeśli była zapłata:
    > "W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    >   jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie"
    >
    > http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_(ustaw
    a)#Rozdzia.C5.82_...

    >   Opis wygląda tak jakby typowy redaktor go "skrócił", zapominając
    > napisać to co najważniejsze ;)

    Obie informacje pisala kobieta, ktorej dotyczy ta sprawa.
    Kraj to Polska.

    Ziggy Photo - Professional photographer
    http://www.ziggyphotoonline.com/