  • 121. Data: 2020-05-27 14:53:47
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To się kiedyś nazywało kolorometria, a obecnie molestowanie ;-)

    -----

  • 122. Data: 2020-05-27 15:04:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 27.05.2020 o 14:13, J.F. pisze:

    >Nie. Jest tylko światło niskociśnieniowej lampy sodowej. Żółte,
    >monochromatyczne.

    Czy 50 lat temu to nie byla zarowka, ewentualnie z zoltym filtrem ?

    Ta skrecalnosc zalezy od dlugosci fali ? Szczegolnie dla cukru?

    Wersja LED
    https://danlab.pl/nasze-produkty/badania-wlasciwosci
    /polarymetry/polarymetr-kolowy/

    LED raczej nie maja waskich prazkow, tu jeszcze "z filtrem".
    Ale moze tylko kobiety widza rozne odcienie w tym prazku :-)

    P.S. https://www.youtube.com/watch?v=s3viNuVxSqo

    >Nie wiem, nigdy nie byłem kobietą.

    Ja tez nie, ani daltonista. Za to czasem mnie pytali - jak widzi
    krotkowidz bez okularow ?

    J.

  • 123. Data: 2020-05-27 15:39:27
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.05.2020 o 15:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Czy 50 lat temu to nie byla zarowka, ewentualnie z zoltym filtrem ?

    Nie widziałem takich konstrukcji.

    > Ta skrecalnosc zalezy od dlugosci fali ? Szczegolnie dla cukru?

    Tak. Nazywa się to dyspersja skręcalności.

    > Wersja LED
    > https://danlab.pl/nasze-produkty/badania-wlasciwosci
    /polarymetry/polarymetr-kolowy/

    > LED raczej nie maja waskich prazkow, tu jeszcze "z filtrem".

    Napisane łamaną polszczyzną. Napisali "cyfrowy", a to ręcznie ustawiana
    zabawka z analogowym odczytem, jak na starej suwmiarce.

    P.P.

  • 124. Data: 2020-05-27 15:54:57
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 27 May 2020 15:39:27 +0200, Paweł Pawłowicz pisze:
    /polarymetry/polarymetr-kolowy/
    > Napisane łamaną polszczyzną. Napisali "cyfrowy", a to ręcznie ustawiana
    > zabawka z analogowym odczytem, jak na starej suwmiarce.

    Nie, ten nazwali po prostu ,,polarymetr kołowy". Cyfrowe są z innej
    serii:
    https://danlab.pl/nasze-produkty/badania-wlasciwosci
    /polarymetry/polarymetry-cyfrowe-serii-8000/

    k.

  • 125. Data: 2020-05-27 16:16:59
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.05.2020 o 15:54, Krzysztof Gajdemski pisze:
> [...]
    > serii:
    > https://danlab.pl/nasze-produkty/badania-wlasciwosci
    /polarymetry/polarymetry-cyfrowe-serii-8000/

    Rzeczywiście. I nawet mają fajne parametry. Ciekawe, jak je trzymają,
    mam niedobre doświadczenie z polarymetrami dziwnych firm. Nie ma to jak
    Jasco ;-)

    P.P.

  • 126. Data: 2020-05-27 17:11:15
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > "J.F." 5ecd3e9c$0$510$6...@n...neostrada.pl

    > IMO tylko w kierunku użyteczności i jednokierunkowo.

    W kierunku użyteczności TAK, jednokierunkowo NIE. Jeśli warunki
    środowiskowe zmienią się, może zmienić się kierunek ewolucji. Patrz
    zięby Darwina.

    > Jeśli są różne wersje B -- dlaczego kobieta nie może mieć RRGGBB?

    Nie ma różnych wersji B, ten receptor wszyscy mamy taki sam.

    P.P.

  • 127. Data: 2020-05-27 19:01:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecd6864$0$519$6...@n...neostrada.pl

    > Nawet nie będzie próbował. Przekonał się, że dyskusja z Tobą nie ma sensu. Wiesz
    lepiej.

    Dyskusja z praktyką nie ma sensu a praktyka nie potwierdza tego,
    co piszesz. Kobiety nie widzą zupełnie innego świata niż mężczyźni
    a znalezienie wyjątkowej kobiety nie świadczy na Twą korzyść, bo:
    - może kłamać świadomie
    - może kłamać nieświadomie
    https://www.pinterest.com/pin/130885932891381745/
    - wyjątki tu akurat o niczym nie świadczą
    (niektórym ludziom wyrosło 6 palców)
    - efekt innego widzenia może mieć różne przyczyny
    (także psychiczne)

    Posiadanie genu nie implikuje od razu powstania białka.
    Gdyby implikowało -- nie byłoby życia wielokomórkowego.
    Trzeba spełnić wiele warunków, by kobieta postrzeganie
    barw opierała o 4 lub o 5 rodzajów receptorów/czopków,
    w tym środowiskowe -- te dodatkowe barwy musiałyby być
    użyteczne...

    Pozostaje pytanie:

    - Czy monitorowe RGB dają widzenie bieli u kobiety
    postrzegającej kolory naraz 5 różnymi czopkami?

    Moim zdaniem trudno tak skalibrować monitor RGB, by dawał
    wrażenie bieli zarówno
    - kobiecie opierającej widzenie barw o 5 różnych czopków
    - mężczyźnie opierającemu widzenie barw o 3 różne czopki.

    Jak uszkodzenie receptorów R daje daltonizm, tak dołożenie
    kolejnych receptorów biorących udział w postrzeganiu barw
    dałoby zwichnięcie w postrzeganiu barw -- poza monitorem
    kobieta widzi świat i uczy się kalibracji bieli, po czym
    musi uzyskać podobny efekt z monitorem...

    Gdyby 3 subkolory starczyły (toż każdy z nich świeci
    dzwonowato, nie słupkowo) starczyłyby także tylko 2,
    ale nie starczają -- ***chyba*** z uwagi na zbyt niską
    rozdzielczość receptorów lub zbyt skomplikowane obliczenia...

    Biel to odzwierciedlenie **kształtu** widma ciała świecącego
    termicznie -- niezależnie (w rozsądnych granicach -- tak,
    jak w naturze) od położenia maximum tego promieniowania.
    (można to łatwo sprawdzić -- kolory są zachowane bez
    względu na moc oświetlającej żarówki z gwintem E27 a od
    mocy takiej żarówki zazwyczaj zależy temperatura barwowa;
    zmiana żarówki ze zwyczajnej E27 na halogenową E27, czy
    samochodową zasadę tę zwykle zaburza z różnych przyczyn)

    Monitor ma 3 składowe, dzięki czemu nieźle oszukuje oko,
    ale czy równie sprawnie oszuka oko opierające swe poznanie
    o 5 różnych receptorów? Kobieta widząca naraz 5 receptorami
    nie wypatrzy tam dziur?

    -=-

    Zgodzić się mogę z tym, że kobieta jest lepiej zabezpieczona
    przed utratą widzenia barw niż mężczyzna, więc słuszne jest
    twierdzenie, jakoby ,,kobiety lepiej rozpoznawały barwy niż
    mężczyźni''. Praktyka to potwierdza -- problem w postrzeganiu
    kolorów dotyka mężczyzn zdecydowanie częściej niż kobiety...

    -=-

    Brak genu (gdziekolwiek ,,pod ręką'') skutkuje brakiem białka,
    ale obecność genu -- niekoniecznie. Obecność białka nie musi
    dać funkcji...

    -=-

    Nie zauważyłem u kobiet lepszego rozpoznawania barw niż u mężczyzn
    w moim otoczeniu. Zauważyłem lepsze/staranniejsze nazywanie barw...
    Dla mnie, gdy byłem dzieckiem, 'różowy' określał i różowy,
    i pomarańczowy, ale doskonale rozróżniałem okiem obie te barwy.

    Dla mnie rośliny są zielone -- choć rozpoznaję masy mas odcieni tej zieleni...
    Do dziś nie wiem, co to 'seledynowy', choć rozpoznaję to bez trudu.
    Na potrzeby lokalne (tego postu chociażby) szukam w Googlach lub
    proszę o pokazanie...

    Nigdy nie pojąłem, dlaczego tęcza ma tylko 7 kolorów...

    Skóra jest wg mnie różowa, choć bez trudu widzę najróżniejsze odcienie
    (w tym: biały, żółty, niebieski i oczywiście czerwony oraz brązowy)
    i od dziecka pytałem, dlaczego podzielono ludzi na białych i czarnych,
    skoro skóra białych nigdy nie jest biała (pomijając choroby) i skóra
    czarnych nigdy nie jest czarna...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 128. Data: 2020-05-27 19:04:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecd6f59$0$501$6...@n...neostrada.pl

    > Nie czułość a charakterystykę spektralną.

    Górkę/przegięcie/maximum -- kształt charakterystyki **chyba** nie ulega zmianie.

    Gdzie tego szukać, bo chyba nie tytaj:
    https://www.swiatnauki.pl/

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 129. Data: 2020-05-27 19:10:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ece8313$0$17365$6...@n...neostrada.pl

    > W kierunku użyteczności TAK, jednokierunkowo NIE. Jeśli warunki
    > środowiskowe zmienią się, może zmienić się kierunek ewolucji.
    > Patrz zięby Darwina.

    ZTCW nie ma ewolucyjnych powrotów, ale może wiem źle.

    > Nie ma różnych wersji B, ten receptor wszyscy mamy taki sam.

    To chyba jeden z niewielu niezmiennych genów.
    ZTCW ogólnie geny ulegają mutacjom i uszkodzeniom, którym radę
    daje diploidalność, o ile pokrewieństwo rodziców nie jest zbyt
    duże. (zdublowanie złego genu nie da dobrych efektów)

    Źle wiem?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 130. Data: 2020-05-27 19:32:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecd6a8c$0$17359$6...@n...neostrada.pl

    > różowy to po prostu rozcieńczony czerwony

    Czym rozcieńczony? -- nie ,,bielą''?
    Zmniejszanie natężenia czerwonego nie da różowego -- trzeba
    dorzucić właśnie ,,biel'', czyli wszystkiego po trochu.

    Weź RGB8: 255,000,000 -- dostaniesz czerwony? oczywiście!
    Weź RGB8: 255,128,128 -- dostaniesz ~różowy?
    Weź RGB8: 255,xyz,xyz -- dostaniesz ~różowy?
    Jeśli xyz>127 -- jasnoróżowy, tym jaśniejszy,
    im 'xyz' bliższe 255, kiedy będzie biel

    RGB8: 255,255,000 żółty
    RGB8: 255,255,128 jasnożółty
    RGB8: 255,000,255 fioletowy
    RGB8: 255,128,255 jasnofioletowy

    Jak/czym rozcieńczysz czerwony, jeśli nie zielonym i niebieskim?
    [białym -- to jasne... lub wodą... muchomor z daleka jest różowy,
    bo ma białe kropki na czerwonym tle]

    --