-
41. Data: 2012-01-16 16:45:04
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: AZ <a...@g...com>
On 2012-01-16, Arek <a...@a...pl> wrote:
>>
>> ...Bo zmniejsza ilosc dostepnych opcji do wyboru podczas sytuacji
>> awaryjnej?
>
> A jakie opcje do wyboru ma się do dyspozycji w innych samochodach?
>
Reczny, hamujacy tylna os ;-)
--
Artur
ZZR 1200
-
42. Data: 2012-01-16 16:46:44
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 13:38, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> On 2012-01-16 13:23, Arek wrote:
>> W dniu 2012-01-16 13:07, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>>> On 2012-01-16 12:55, Piotr Klimek wrote:
>>>> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:22:06 +0100) ktos podajacy sie za Marcin
>>>> 'Yans' Bazarnik
>>>> wyklawiaturowal co nastepuje:
>>>>
>>>>>>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>>>>>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>>>>>>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze
>>>>>>> strony
>>>>>>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>>>>>
>>>>>> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
>>>>>> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
>>>>>
>>>>> W zasadzie, wolny czas w trakcie zbliżania do krawężnika
>>>>> wykorzystać na
>>>>> 3 zdrowaśki... a nóż pomogą :-)
>>>>
>>>> Ale hamulec lepiej trzymac wcisniety i probowac sterowac przy pomocy
>>>> ABSu,
>>>> czy lepiej puscic gaz i starac sie manewrowac tylko kierownica?
>>>
>>> Tak operować gazem i kierownicą aby starać się odzyskać sterowność. A
>>> najlepiej, jak już wiesz, że zbliżasz się do zakrętu zbyt szybko to
>>> starać się ustawić samochód bokiem przed zakrętem.
>>
>> A jak już wszytko zawiedzie to jednak użyć ABS'u, który jest najlepszym
>> rozwiązaniem w tym wypadku.
>
> Abs na śniegu nie zawsze. Czasem lepiej blokować koła. Ale niech każdy
> wybierze, to co jemu pasuje... ja napewno wiem, co sprawdza się dla mnie
> - typowo rozwiązany abs jest zbędny.
Jak często na normalnej drodze masz tyle śniegu, że gdyby koła się
zablokowały to miało by to jakiś wpływ na hamowanie? A jak często jednak
jakaś przyczepność choć miejscowa jest, tak że gdyby koła się nie
zblokowały to dało by się jakoś zahamować.
> Najlepszym rozwiązaniem, to jest dobranie prędkości do warunków,
> samochodu i umiejętności :-)
Otóż to:)
>> A jeszcze lepiej sprawdzić to w rzeczywistych warunkach i udać się na
>> matę poślizgową, ewentualnie przetestować na jakimś ośnieżonym parkingu.
>> Wówczas może się okazać, że świat teoretyków pms'u a rzeczywisty to
>> zupełnie inne bajki.
>
> Ja bym najchętniej zobaczył teoretyków w akcji :-)
Chyba się nie da:)
A.
-
43. Data: 2012-01-16 17:44:12
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2012-01-16 15:56, Arek pisze:
> W dniu 2012-01-16 14:07, BartekK pisze:
> [...]
>> - próbować odzyskać przyczepność, choćby kosztem wyprostowania kół
>> choćby na chwilę, a potem płynnie skręcać do momentu tracenia
>> przyczepności. W najgorszym wypadku zamiast wyrżnąć na wprost w
>> krawężnik - otrzesz się o niego bokiem, ale już skręcając, więc straty
>> mniejsze, bo główna energia nie w tym kierunku.
>
> Znaczy się lepiej jest walnąć bokiem koła niż przodem?
lepiej jest "przetrzeć" się bokiem, poruszając się już po łuku, niż
walnąć z pełnym impetem na wprost, w dodatku ze skręconymi kołami. Koła
jako felgi/opony może i więcej ucierpią, ale za to cała reszta mniej.
Chodzi o to, by energia kinetyczna pojazdu nie wytraciła się w prostym
uderzeniu, a jedynie odbiła. Spróbuj walnąć kantem dłoni o biurko "na
wprost" oraz pod kątem powiedzmy 45', co bardziej boli?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
44. Data: 2012-01-16 18:15:40
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Piotr Klimek wrote:
> Hej,
> Jest sobie Citroen C5 kombi, samochod stosunkowo duzy i ciezki. W
> dodatku wyposazony w automatyczna skrzynie biegow, oraz reczny
> dzialajacy na kola przednie. Z elektronicznych pomagaczy ma tylko ABS.
>
> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy
> sie zbyt szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w
> strone zewnetrznego kraweznika?
>
> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym
> sobie recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i
> operowal gazem na granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy
> kraweznikami.
>
> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
> skrecic
> lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony ABSu
> zblizac sie do kraweznika?
a co na to ESR?
-
45. Data: 2012-01-16 18:18:19
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Agent wrote:
> Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w
> wiadomości news:slrn.pl.jh7vn3.1ak.usenet@piko.homelinux.net...
>> Hej,
>> Jest sobie Citroen C5 kombi, samochod stosunkowo duzy i ciezki. W
>> dodatku wyposazony w automatyczna skrzynie biegow, oraz reczny
>> dzialajacy na kola przednie. Z elektronicznych pomagaczy ma tylko
>> ABS. Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej
>> zdazy sie zbyt
>> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone
>> zewnetrznego
>> kraweznika?
>>
>> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym
>> sobie recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i
>> operowal gazem na granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy
>> kraweznikami. Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a
>> operowanie
>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze
>> strony ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>
>>
> Wcisnąć gaz i hamulec jednocześnie. Wtedy tylne koła będą hamowane
> bardziej niż przednie i auto zarzuci tyłem jesli o to Ci chodzi
ciekawe co na to komputer sterujacy tym wszytskim powie skrzyni
automatycznej i hamulcom.
-
46. Data: 2012-01-16 18:20:18
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Piotr Klimek wrote:
> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:21:34 +0100) ktos podajacy sie za Agent
> wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac
>>> hamulec, skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie
>>> trr-trr-trr ze strony ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>>
>>>
>> Wcisnąć gaz i hamulec jednocześnie. Wtedy tylne koła będą hamowane
>> bardziej niż przednie i auto zarzuci tyłem jesli o to Ci chodzi
>
> Jestem prawie pewny, ze wcisniecie na raz obudwu pedalow nie dziala.
> Testowalem to przy probie wyjazdy z zaspy, gdy pod jednym kolem
> mialem lod a pod drugim snieg. Chcialem hamulcem zasymulowac szpere i
> z tego co pamietam to elektronika nie pozwalala na taka akcje. W tym
> samochodzie pedal gazu jest potencjometrem.
>
> Sprawdze to przy okazji na jakims wiekszym parkingu. Dzieki.
tak jeszcze raz zapytam a nei mawsz w tej bryczce ESR? czy to jest sytuacja
hipotetyczna czy maiąłeś już okazję to przetestować. W sumie to jak sie ma
inteligentny samochó to warto jesgo inteligencję rpzetestować aby wiedzieć
czego można sie kiedy spodziewać. Też jestem ciekaw co zrobi mój Vel satis
w sytuacji bocznego poślizgu.
-
47. Data: 2012-01-16 18:21:29
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Piotr Klimek wrote:
> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 13:48:05 +0100) ktos podajacy sie za Marcin
> 'Yans' Bazarnik wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>> Ups - przegapiłem :-) Dramat normalnie :-) Nie umniejszając C5, ale
>> ja bym się bał nim jeździć :-)
>
> Bardzo wygodny samochod, tylko zima malo troche straszny. Po prostu
> trzeba jezdzic wolniej :)
to jest generalnie zawsze dobra rada, C5 z automatem to nei wóz na rajdy
tlko do wożenia sie z wygodą.
-
48. Data: 2012-01-16 18:23:47
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Piotr Klimek wrote:
> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 13:09:27 +0100) ktos podajacy sie za Bydlę
> wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>>> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej
>>> zdazy sie zbyt szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod
>>> wyjezdza w strone zewnetrznego kraweznika?
>>
>> Są tylko dwie metody: odjąć gazu by ozdyskać sterowność lub wręcz
>> przeciwnie - próbować po żużlowemu. ;-)
>
> Ujecie gazu wydaje mi sie malo skuteczne, przod i tak leci w strone
> zewnetrznego kraweznika zanim sterownosc wroci to juz dawno jest po
> plackach, natomiast dodanie gazu skutkuje wrzucaniem coraz wyzszych
> biegow.
>
>> Ale najlepiej jest najpierw użyć właściwego biegu (tak, pamiętam, że
>> pisałeś o automatycznej skrzyni biegów), a potem rozsądnej prędkości
>> na ośnieżonej osiedlowej drodze...
>
> Oczywiscie, jedzdzac tym autem po sliskim staram sie nie dopuszczac do
> wystapienia takich sytuacji jaka opisalem. I to najlepsza mozliwa
> metoda.
dodajmy że nawet w instrukcji piszą o przechodzeniu na manual i wyłączeniu
ESR w sytuacji gdy jest jest np ślisko
-
49. Data: 2012-01-16 18:24:58
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Arek wrote:
> W dniu 2012-01-16 13:43, Czarek Daniluk pisze:
>> On Jan 16, 11:41 am, Piotr Klimek<usenet@USUN_TOklimek.net.pl> wrote:
>>> Hej,
>>> Jest sobie Citroen C5 kombi, samochod stosunkowo duzy i ciezki. W
>>> dodatku wyposazony w automatyczna skrzynie biegow, oraz reczny
>>> dzialajacy na kola przednie. Z elektronicznych pomagaczy ma tylko
>>> ABS. Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej
>>> zdazy sie zbyt szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod
>>> wyjezdza w strone zewnetrznego kraweznika?
>>>
>>> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie
>>> pomoglbym sobie recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej
>>> linii i operowal gazem na granicy poslizgu aby zmiescic sie
>>> pomiedzy kraweznikami. Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie
>>> recznym a operowanie
>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac
>>> hamulec, skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze
>>> strony ABSu
>>> zblizac sie do kraweznika?
>>
>>
>> Testowałem w sobotę ;) zatrzymałem się 30cm od krawężnika w
>> akompaniamencie trrrrrr ;)
>> Nawet nie myślę co byłoby jakbym wjechał na krawężnik - miska
>> poszłaby momentalnie :) - niestety Mondeo nie jest najwyższe z
>> przodu ... Tak się zdziwiłem, że nawet nie próbowałem ręcznego :D
>
> Za mało czytasz pms, w takiej sytuacji jest czas na wszytko. Opiszę Ci
> jak powinieneś się zachować, jakiś pms'owy kubica na pewno to
> potwierdzi, a więc:
> 1. spokojnie wyciągasz bezpiecznik od abs - tym prostym ruchem
> skracasz drogę hamowania z dowolnej prędkości do 4m. Po warunkiem, że
> jest śnieg i lód.
> 2. Nie hamujesz bo tak zachowuję się cioty, zaciągasz ręczny dodajesz
> gazu, robisz dwa obroty i spokojnie omijasz krawężnik.
>
> Proste i skuteczne.
tylko trzeba uważać na brzozy, przestawioen radiolatarnie i nieoznakowane
podwodne skały.
-
50. Data: 2012-01-16 19:00:35
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Bydlę <p...@g...com>
On 2012-01-16 16:38:53 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
> W dniu 2012-01-16 16:35, Bydlę pisze:
>> On 2012-01-16 15:36:33 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
>>
>>> W dniu 2012-01-16 14:02, Bydlę pisze:
>>>> On 2012-01-16 13:25:19 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
>>>>
>>>>> W dniu 2012-01-16 13:09, Bydlę pisze:
>>>>>> On 2012-01-16 11:41:44 +0100, Piotr Klimek
>>>>>> <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
>>>>>> said:
>>>>>>
>>>>>>> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy
>>>>>>> sie zbyt
>>>>>>> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone
>>>>>>> zewnetrznego
>>>>>>> kraweznika?
>>>>>>
>>>>>> Są tylko dwie metody: odjąć gazu by ozdyskać sterowność lub wręcz
>>>>>> przeciwnie - próbować po żużlowemu. ;-)
>>>>>
>>>>> A jak można spróbować po żużlowemu mając ABS.
>>>>
>>>> To jest pytanie?
>>
>> Czyli nie wiesz czy to było pytanie?
>>
>> Hint:
>> "A jak, można spróbować po żużlowemu mając ABS."
>> "A jak można spróbować po żużlowemu mając ABS?"
>>
>>
>> Oczywiście jeśli nie rozumiesz różnicy między tymi zdaniami, to nie
>> trudź się odpowiadaniem...
>
> W wyciętym przez Ciebie cytacie była odpowiedź. Wystarczyło przeczytać.
Czyli wciąż nie rozumiesz i nie ogarniasz.
Kul.
--
Bydlę