  • 11. Data: 2010-09-21 11:40:45
    Temat: Re: Porównywanie ułamków zwykłych
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>

    Dnia 21-09-2010 o 13:37:57 Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał(a):

    > A one są równe?

    Nie wiem, jakie są. Chcę postawić pomiędzy nimi znak.

    Ściślej: potrzebuję napisać zbiór metod (bool MoreThan(a, b), bool
    LessThan(a, b) etc.), które pozwolą mi ustalić relację pomiędzy dwoma
    ułamkami zwykłymi.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 12. Data: 2010-09-21 11:42:34
    Od: " " <f...@g...pl>

> [...]
    > NWD są równe 1, bo złośliwie dobrałem same liczby pierwsze. NWW
    > mianowników to - jak wspomniałem - 4611685977625198592, co przekracza

    Mz nalezaloby sprowadzic do wspolnej postaci.
    To co ze przekracza zakres long inta. Napisanie sobie kodu ktory
    umie mnozyc dlugie liczby na na piecdziesiat miejsc dziesietnych
    teoretycznie nie jest trudne (choc wiadomo ze programisci (wyłaczając
    tych od asma) sa leniwi i maja slabe glowy - ale to nie jest coś czego
    zasadniczo nasze kompy by nie potrafily 'udzwignac' - po to są
    - trzebaby to tylko napisac, sam musze to kiedyś zrobic :-/

  • 13. Data: 2010-09-21 11:47:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Nie wiem, jakie są. Chcę postawić pomiędzy nimi znak.

    Na początku napisałeś, że chcesz sprawdzić, czy są równe, a nie
    sprawdzić, który jest większy. Zaznaczyłem to również odpowiadając.

    > Ściślej: potrzebuję napisać zbiór metod (bool MoreThan(a, b), bool
    > LessThan(a, b) etc.), które pozwolą mi ustalić relację pomiędzy dwoma
    > ułamkami zwykłymi.

    Jeśli przyjdzie mi coś do głowy w tym temacie, to dam znać. Na chwilę
    obecną nie mam pomysłu.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 14. Data: 2010-09-21 11:59:21
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojciech "Spook" Sura"

    >Czytaj proszę post do końca. Podałem bardzo prosty przykład, gdzie oba
    >ułamki są w najkrótszej postaci i perfidnie dobrane, bo mianowniki są
    >liczbami pierwszymi.

    I bez sensu je mnożyłeś. Jeśli są w najprostszej postaci, to a/b=c/d
    tylko wtedy, jeśli a=c i b=d. Po to się je skraca.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 15. Data: 2010-09-21 12:05:42
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Wojciech "Spook" Sura wrote:

> [...]
    > NWD są równe 1, bo złośliwie dobrałem same liczby pierwsze. NWW
    > mianowników to - jak wspomniałem - 4611685977625198592, co przekracza

    Skoro chcesz liczyć symbolicznie, to licz symbolicznie, czyli nie stosuj
    wbudowanych typów stałoprzecinkowych, bo to nie ma sensu.

    Być może najszybszym rozwiązaniem byłoby całkowite zrezygnowanie z liczenia NWW
    i po prostu mnożenie liczników przez mianowniki (na krzyż) w oparciu o mnożenie
    czysto symboliczne na tablicach znaków. Ewentualnie badaj logarytmy dziesiętne i
    w przypadku kiedy widzisz, że iloczyn zmieści się w typie wbudowanym, mnóż
    normalnie.

  • 16. Data: 2010-09-21 12:14:14
    Od: "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl>

    On Sep 21, 11:45 am, "Wojciech \"Spook\" Sura"
    <spook"mad@hatter"op.pl> wrote:
    > Witam!
    >
    > Zastanawiam się, w jaki sposób porównywać ułamki zwykłe?
    >
    > Przypuśćmy, że mam dane dwa ułamki, a/b i c/d. Chcę sprawdzić, czy są
    > równe.

    Najlepiej zawsze trzymać je znormalizowane (inaczej w obliczeniach
    niepotrzebnie będą się przewalały duże liczby). Wtedy a == c && b == d.

  • 17. Data: 2010-09-21 13:29:59
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 21 Wrz, 13:35, "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>
    wrote:

    > W taki właśnie sposób porównuję ułamki zmiennoprzecinkowe. Jednak trochę
    > martwi mnie sytuacja, w której mogę otrzymać informację, że dwa ułamki są
    > równe, gdy w rzeczywistości będą różniły się o mniej niż epsilon (a
    > wszystkie składowe ułamków są intami, co - przynajmniej teoretycznie -
    > umożliwia deterministyczne porównania).

    Coś mi się wydaje że jeśli odpowiednio dobrać epsilon jako funkcję
    max(|a|,|b|,|c|,|d|)
    to będzie zawsze dobry wynik. ( w przypadku int i double )

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-09-21 14:20:08
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>

    Dnia 21-09-2010 o 13:47:24 Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał(a):
    > Na początku napisałeś, że chcesz sprawdzić, czy są równe, a nie
    > sprawdzić, który jest większy. Zaznaczyłem to również odpowiadając.

    Ok, odnosiłem się już do mojej późniejszej odpowiedzi. Chodziło mi ogólnie
    o skonstruowanie operatorów porównania. Co nie zmienia faktu, iż Twojej
    metody nie da się zastosować do podanego przykładu ;)

    Niemniej, dzięki za zainteresowanie tematem.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 19. Data: 2010-09-21 14:21:24
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>

    Dnia 21-09-2010 o 13:59:21 Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > I bez sensu je mnożyłeś. Jeśli są w najprostszej postaci, to a/b=c/d
    > tylko wtedy, jeśli a=c i b=d. Po to się je skraca.

    Ok. A co w wypadku, gdybym chciał je porównać?

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 20. Data: 2010-09-21 14:22:34
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>

    Dnia 21-09-2010 o 14:14:14 Marcin 'Qrczak' Kowalczyk <q...@k...org.pl>
    napisał(a):

    > Najlepiej zawsze trzymać je znormalizowane (inaczej w obliczeniach
    > niepotrzebnie będą się przewalały duże liczby). Wtedy a == c && b == d.

    Tak też je przechowuję. Faktycznie, sprawdzenie, czy są równe jest proste;
    co jednak wówczas, gdy chciałbym je porównać?

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!