  • 11. Data: 2011-12-10 18:03:33
    Temat: Re: Porównanie różnych języków
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 10/12/2011 17:41, bartekltg wrote:

    > Jeszcze nikomu to nie zaszkodziło;)

    Chyba że to myślenie było zamiast robienia.

    > Jak ta same ekipa bez myślenia z palca napisze ten kod, to
    > będzie lepiej?

    Ja na przykład mam zwyczaj myśleć również w trakcie pisania kodu - wręcz
    inaczej nie potrafię. Jeśli ta ekipa ma zwyczaj pisać kod bez
    jednoczesnego myślenia o tym, co robi, to obawiam się, że żadne myślenie
    wcześniej ich nie uratuje.

  • 12. Data: 2011-12-10 18:06:47
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 10.12.2011 r. 18:24, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Lepiej najpierw pomyśleć, potem jeszcze pomyśleć, potem wyprodukować
    > mnóstwo papierków, w końcu napisać kod, którego połowa nie działa w
    > ogóle, a druga połowa robi nie to, co trzeba.
    "Empirical studies of agile software development: A systematic review",
    T. Dyba, T. Dings?yr

    Abstract:
    The search strategy identified 1996 studies, of which 36 were identified
    as empirical studies.

    "4.7.3. Product quality
    Several aspects of product quality were examined by the
    studies in this review. For example, comparing the results
    for a new release of a project to those for an old release,
    Layman et al. (S14) found a 65% improvement in pre-
    release quality and a 35% improvement in post-release
    quality. Ilieva et al. (S10) found 13% fewer defects reported
    by the customer or by the quality assurance team in an XP
    project than in a non-XP project.
    In Wellington et al.'s (S32) study, the XP team's code
    scored consistently better on the quality metrics used than
    the traditional team. In addition, the quality of the code
    delivered by the XP team was significantly greater than that
    delivered by the traditional team. However, both teams
    agreed that the traditional team had developed a better
    and much more consistent user interface.
    Macias et al. (S15) measured the internal and external
    quality of the products developed by 10 XP teams and 10
    traditional teams. However, in contrast to Layman et al.
    and Wellington et al., they found no difference in either
    internal or external quality between the XP teams and
    the traditional teams.
    With respect to product size, the XP model teams in
    Dalcher et al.'s (S7) study delivered 3.5 times more lines
    of code than the V-model teams. This is in sharp contrast
    to Wellington et al.'s (S32) results, which showed that the
    traditional team delivered 78% more lines of code than
    the XP team. However, in contrast to both Dalcher et al.
    and Wellington et al., Macias et al. (S15) found no differ-
    ence in product size between the XP teams and the tradi-
    tional teams."

    Hmmm....

  • 13. Data: 2011-12-10 18:29:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 10/12/2011 18:06, n...@m...invalid wrote:
    > W dniu 10.12.2011 r. 18:24, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
    > "Empirical studies of agile software development: A systematic review",
    [...]
    > Hmmm....

    Chodzi o to, że z tych "studies" niewiele wynika?

  • 14. Data: 2011-12-10 18:32:09
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Dec 10, 3:22 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Jasne, ale wydaje mi się, że proporcje będą jednak inne.

    Nie wiem. W tej czesci bankowosci w ktorej pracuje, wiekszosc kodu
    jest dosc nowa.
    W detalicznej moze byc oczywiscie inaczej, zwl. w krajach w ktorych
    kapitalizm zaczal sie wczesniej niz w 89 roku.

    > Ja, przyznam też nie jestem fanem podejścia "parę miesięcy
    > refaktoryzujemy", znaczy w banku nie pracowałem, ale tak w ogóle wydaje
    > się mało praktyczne. Według mnie sensowniej refaktoryzację powiązać ze
    > zmianami funkcjonalnymi.

    Zalezy jak duzo w kodzie jest do poprawki. Dwa razy bralem udzial w
    duzym wysilku porzadkowania kodu. Zwl. w pierwszym przypadku stan
    wyjsciowy byl taki, ze ciezko bylo cokolwiek dodac.

    Martin Fowler zdaje sie poleca rozdzielac zmiany funkcjonalne i
    refaktoryzacje?

    > Z drugiej strony pozwalanie na zapuszczanie kodu pod pretekstem
    > oszczędności czasu to kompletne marnotrawstwo - potem doprowadza się do
    > tego, że prosta zmiana czy bugfiz zamiast pół dnia zajmuje tydzień.

    O tak tak.

    > Niestety znam takie przykłady z autopsji, z czego wynika że nie tylko w
    > bankach ten problem się pojawia. Może w bankach jest gorzej, bo jest
    > presja na krótkie terminy,

    Zalezy jaki projekt. Jak trader chce miec zbudowany arkusz Excela do
    wyceny jakiejs pojedynczej egzotycznej opcji, to moze Ci rzucic
    terminem "pol godziny" (literalnie kiedys mi powiedzieli "musimy miec
    te cene w 15 minut, albo kontrakt przepada" - i cene dostali :)).
    Natomiast cos, co ma byc uzywane do regularnego obliczania zyskow/
    strat (tzw. P&L) ksiegi musi przejsc etap testowania, musi byc
    udokumentowane, zaakceptowane przez middle office, itd. - wiec terminy
    sa normalne. Banki stac na zatrudnianie dobrych programistow, wiec
    odpada problem, ze kolega obok jest glabem i jego kod wnosi negatywna
    wartosc do projektu. Takie rzeczy sie raczej b. rzadko zdarzaja.

    > ale z mojego doświadczenia wynika, że to
    > często jest wina nie tylko presji, ale samych programistów.
    >
    > A ten Murex to jak guglnąłem to jest robiony przez jakąś firmę, a nie
    > przez programistów pracujących w banku, czy źle patrzę?

    Tak, ale jego integracja w duzym banku to wielki projekt sam w sobie,
    itez wymaga pisania sporo kodu.

    RW

  • 15. Data: 2011-12-10 18:33:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Dec 10, 4:36 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
> [...]
    de-plagues-it-appl...

    > Agile: Code first think later. Rzeczywiscie, potrzeba jest matka
    > wynalazku.
    >
    > Wyzszy stopien Agile (Agiel advanced): Code first

    :D

    RW

  • 16. Data: 2011-12-10 18:33:48
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Dec 10, 5:24 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Lepiej najpierw pomyśleć, potem jeszcze pomyśleć, potem wyprodukować
    > mnóstwo papierków, w końcu napisać kod, którego połowa nie działa w
    > ogóle, a druga połowa robi nie to, co trzeba.

    Ja lubie dokumentacje. Tylko nie lubie jej pisac.

    RW

  • 17. Data: 2011-12-10 19:07:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 10/12/2011 18:32, Roman W wrote:
> [...]
    > W detalicznej moze byc oczywiscie inaczej, zwl. w krajach w ktorych
    > kapitalizm zaczal sie wczesniej niz w 89 roku.

    No więc te wszystkie bankowe systemy w COBOL-u to raczej głównie
    bankowość detaliczna. Zresztą jeśli chodzi o bankowość detaliczną, to ja
    słyszałem historie o technologiach, przy których COBOL jest jeszcze
    całkiem sensownym językiem.

> [...]
    > wyjsciowy byl taki, ze ciezko bylo cokolwiek dodac.
    >
    > Martin Fowler zdaje sie poleca rozdzielac zmiany funkcjonalne i

    Jak najbardziej, ale niekoniecznie przecież w skali miesięcy. Po to masz
    właśnie inkrementalną technikę refaktoryzacji, żeby nie musieć się
    zagrzebywać w jakichś wielomiesięcznych fazach, w których nie możesz
    dodawać funkcjonalności.

  • 18. Data: 2011-12-10 19:20:04
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 10/12/2011 18:33, Roman W wrote:

    > Ja lubie dokumentacje. Tylko nie lubie jej pisac.

    Ja nieszczególnie lubię sytuację, kiedy:
    a) jest dokumentacja, ale opisuje nie do końca to, jaki program
    faktycznie jest,
    b) programu nie da się doczytać, co on naprawdę robi,
    c) program robi nie to, co trzeba.

  • 19. Data: 2011-12-10 20:48:13
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 10.12.2011 r. 19:29, Andrzej Jarzabek pisze:
    > [...]
    > [...]
    >
    > Chodzi o to, że z tych "studies" niewiele wynika?
    Dokładnie. Choć, zauważmy, metodologia SD != język programowania.
    Choć przeglądałem pobieżnie, to znalazłem potem, że większość tych badań
    opiera się na formie ankietowania grup początkujących (lub studenckich).
    Nie wiem, czy zdołano całkowicie wyeliminować czynniki wynikające z
    płytkiej adopcji technik agile. Problem needs further research :P
    W każdym razie wniosek nasuwa się, że XP są co najmniej nie gorsze niż
    tradycyjne w kategorii quality. Zarzut jest do koherentności interfejsów
    użytkownika takich programów.

  • 20. Data: 2011-12-10 21:00:38
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Dec 10, 7:20 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:
    > Ja nieszczególnie lubię sytuację, kiedy:
    > a) jest dokumentacja, ale opisuje nie do końca to, jaki program
    > faktycznie jest,

    Ja tam wole miec niekompletna dokumentacje + zrodla niz tylko zrodla.

    RW