  • 31. Data: 2014-07-26 22:07:12
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-07-26 19:24, Użytkownik A.L. napisał:

    > Za duzo tematow, za malo stron. Facio slizga sie po powierzchni

    To ma być książka, która "wprowadzi w temat elektroniki analogowej".
    Wprowadzenie to ślizganie się po powierzchni, a nie natychmiastowe
    nurkowanie w głębinach. Uzupełnić można każdy rozdział stosowną
    literaturą bardziej specjalistyczną, gdy uzna się zna stosowne.

    Czy stara? A co przez ostatnie 20 lat zmieniło się w podstawach
    elektroniki analogowej? Zabrzmiało, jakbym polecał "Lampy elektronowe"
    Hennela.

    Żadnego scalaka opisywanego w książce nie przestali produkować, a nowsze
    op-ampy - cóż, zastąpienie 741 innym scalakiem i tak niczego nie zmieni
    w ogólnej podstawowej wiedzy.

    L.

  • 32. Data: 2014-07-26 22:23:30
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 26.07.2014 o 00:40 <k...@g...com> pisze:

    > Witam szanownych grupowiczow,
    >
    > jestem dosc teoretykiem, mam podstawy w zakresie matematyki
    > i fizyki ciala stalego, potrzebuje jakiejs ksiazki (w dowolnym
    > jezyku, pod warunkiem, ze bedzie to polski, angielski, albo
    > rosyjski), ktora wprowadzi w temat elektroniki analogowej.
    Poszukaj na all....o seri elektronika dla wszystkich, elektronika
    łatwiejsza niż przypuszczasz i tym podobne, tam były dość dobrze opisane
    podstawy, było jeszcze tłumaczenie niemieckiej książki też dobre tytułu
    nie pamiętam, w każdym bądź razie autor od podstaw doszedł do oscyloskopu
    a potem telewizora, na później jak już ci radzili zostaje horowiz, dobry
    jest też Kulka ze wzmacniaczami opeacyjnymi, Ferenci ze zasilaczami.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 33. Data: 2014-07-26 22:24:06
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-07-26 21:39, Użytkownik A.L. napisał:

    > Przypominam sobie Znana Polska Piosenkarke, ktora w wywiadzie mowila:
    > "NUTOW to ja nie znam. Ja ze sluchu"

    Napiszę offtopowo. W muzyce zależy to od półkuli mózgu. Jedna jest
    odpowiedzialna za "odtwórczość" (są ludzie, którzy grają z nut
    skomplikowane utwory, a jednocześnie nie umieją nic rozpracować ze
    słuchu ani improwizować), druga za "twórczość" (tu zdarzają się osoby
    mające ogromne problemy w graniu z nut, natomiast każdą usłyszaną w
    radiu piosenkę rozpracują ze słuchu w 5 minut, dorabiając do tego
    zaawansowaną harmonię i improwizowaną solówkę). Ideałem byłoby i to, i
    to - ale nie każdy tak ma.

    Dlatego porównanie jest niezbyt trafione i na elektronikę nie ma
    przełożenia :)

    A zanim się zostaje profesjonalistą, jest się zawsze amatorem.

    L.

  • 34. Data: 2014-07-26 22:24:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 26.07.2014 22:07, Luke pisze:

> [...]
    >
    > Czy stara? A co przez ostatnie 20 lat zmieniło się w podstawach
    > elektroniki analogowej? Zabrzmiało, jakbym polecał "Lampy elektronowe"

    Zabrzmiało jakbyś miał coś przeciwko "Lampy elektronowe" Hennela. Toż
    to klasyka.

    > Żadnego scalaka opisywanego w książce nie przestali produkować,

    Mam nadzieję, że uA709 jednak już nie produkują :)

    >a nowsze
    > op-ampy - cóż, zastąpienie 741 innym scalakiem i tak niczego nie zmieni
    > w ogólnej podstawowej wiedzy.

    Jeśli jako fizyka interesuje go elektronika to chyba chodzi mu o pomiary
    wielkości fizycznych. W tych zastosowaniach opampy to podstawa.
    Wzmacniacz, konwerter I/U, niskosygnałowy konwerter AC/DC, wtórnik,
    ewentualnie jeszcze źródło prądowe. To wszystko jest u Horowitza. Za
    tym tylko konwerter AC/DC i procek.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 35. Data: 2014-07-26 22:31:45
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 26 Jul 2014 22:23:30 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    >Poszukaj na all....o seri elektronika dla wszystkich, elektronika
    >łatwiejsza niż przypuszczasz i tym podobne,

    Jeszcze byla taka ksiazka o Pytalskim i Madralskim... Czemu tej nie
    polecasz?...

    A.L.

  • 36. Data: 2014-07-26 22:40:22
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Elektronika "ze sluchu" to dzialka amatorow a nie profesjonalistow. A
    > i tak w czasach gdy bylem jeszcze amatorem, zaczalem od
    > przestudiowania ksiazek Goldego

    Jak widać - co kto lubi. Mam jeszcze chyba gdzieś książki Dietera
    Nuhrmanna "elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz", ale mało mi one dały.

    Jak potrzebowałem, to o układach tranzystorowych, wzmacniaczach
    operacyjnych sobie czytałem w takiej fajnej książce
    "elektronika w pytaniach i odpowiedziach" J.Chabłowski W.Skulimowski.
    Same konkrety, bez zbędnych opowieści - właściwie taka trochę encyklopedia.
    Mam ją do dziś :)

    A byłbym ostrożny w tych osądach, że prawdziwy fachowiec wszystkie
    książki najpierw zje, zanim cokolwiek zrobi... To ewidentnie nie jest
    prawda.

  • 37. Data: 2014-07-26 22:43:41
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-07-26 22:24, Użytkownik Mario napisał:

    > Zabrzmiało jakbyś miał coś przeciwko "Lampy elektronowe" Hennela. Toż
    > to klasyka.

    Nigdy nie miałem nic przeciwko tej książce. Chodzi mi o to, że nie można
    jej polecać jako pierwszej lektury osobie ciekawej elektroniki
    analogowej. To tak, jakby osobie zainteresowanej motoryzacją polecać na
    początek "Samochód nowoczesny" - jest to książka z 1948 roku. To jest
    ciekawe i to można czytać, ale nie na początek.

    > Mam nadzieję, że uA709 jednak już nie produkują :)

    Bez problemu można kupić LM709 (cena ok. 3 PLN). Nie wiem, czy jeszcze
    produkują.

    L.

  • 38. Data: 2014-07-26 22:45:56
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-07-26 19:20, Użytkownik A.L. napisał:

    > Gdzie? Na jakiej uczelni?

    W niejednym domu tak ludzie zaczynają ćwiczyć elektronikę. Na czym
    polegają ćwiczenia/laboratoria na studiach - nie wiem, studiowałem
    zupełnie inną bajkę.

    L.

  • 39. Data: 2014-07-26 22:59:20
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 26 Jul 2014 22:45:56 +0200, Luke <l...@l...net> wrote:

    >W niejednym domu tak ludzie zaczynają ćwiczyć elektronikę. Na czym
    >polegają ćwiczenia/laboratoria na studiach - nie wiem, studiowałem
    >zupełnie inną bajkę.
    >
    >L.

    No. I potem im sie wydaje ze sa elektronikami

    A.L.

  • 40. Data: 2014-07-26 23:04:01
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 26 Jul 2014 22:40:22 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >"elektronika w pytaniach i odpowiedziach" J.Chabłowski W.Skulimowski.
    >Same konkrety, bez zbędnych opowieści - właściwie taka trochę encyklopedia.

    Dobrze znam te serie i poziom tych ksiazek. Tej akurat nie znam. Ale
    znam na przykald ksiazke Automatyka w Pytaniach i Odpowiedziach. Z tej
    samej serii/ Wiec mniej wiecej wiem jaki poziom reprezentuja

    >A byłbym ostrożny w tych osądach, że prawdziwy fachowiec wszystkie
    >książki najpierw zje, zanim cokolwiek zrobi... To ewidentnie nie jest
    >prawda.

    W hydraulice jest to niewatpliwie prawda

    A.L.