  • 31. Data: 2011-08-27 12:31:24
    Temat: Re: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 08/27/2011 04:50 AM, m...@t...pl wrote:

    > Łącze chyba też musi być bezpieczne. Czy są znane skuteczne metody obrony
    > przed atakiem człowiek w środku? Chyba nie ma...
    > Pozdrawiam

    Dla dwóch komputerów: SSL.

    Dla trzech, czyli klienta, serwera uwierzytelniania/dostępu
    i serwera, który coś udostępnia:
    Kerberos (i, ten sam mechanizm, Active Directory).
    Najciekawsze jest to, że tylko klient wymienia pakiety
    z pozostałymi, które między sobą się nie komunikują. Wszystko
    w łączach odkrytych.

    Edek

  • 32. Data: 2011-08-27 15:30:53
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 27 Aug 2011 13:09:22 +0200, Michal Kleczek
    <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    com...

> [...]
    >wygodne w uzyciu. Szczegolnie wymaganie dwuczynnikowosci (czyli "must
    >know and must have") uwierzytelniania powoduje niewygode (choc zapewne
    >jest b. bezpieczne). Znacznie latwiej byloby gdyby wystarczylo "must know".
    >
    >Jezeli ktos zna tego rodzaju rozwiazanie (czyli asymetryczne
    >szyfrowanie/deszyfracja ale tylko w oparciu o haslo) - bardzo chetnie je
    >poznam.
    >Np cos oparte o:
    >http://en.wikipedia.org/wiki/BLS_(cryptography)
    >gdzie klucz prywatny jest generowany na podstawie hasla.

    A PGP nei da sie uzyc?...

    Using PGP to Verify Digital Signatures
    www.cert.org/archive/pdf/PGPsigs_paper2.pdf

    Sporo wiecej jes tw sieci na temat PGP i electronic signature

    A.L.

  • 33. Data: 2011-08-28 07:52:41
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-08-27 17:30, A.L. wrote:

    com...

    > A PGP nei da sie uzyc?...

    Przeciez to RSA i jako takie wymaga przechowywania kluczy na jakims nosniku.
    A mnie chodzi o system, gdzie jest _tylko_ haslo.

    --
    Michal

  • 34. Data: 2011-08-28 13:31:32
    Od: m...@t...pl

    > On 2011-08-27, m...@t...pl <m...@t...pl> wrote:

    > Oczywiście że są znane.
    To co można zrobić jak program otrzymał klucz publiczny kogoś
    innego niż adresata? Coś mi się wydaje że nic i musi być bezpieczny
    sposób dostarczenia klucza publicznego.

  • 35. Data: 2011-08-29 06:53:57
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    m...@t...pl pisze:
    > Jaka to była ilość pracy jeśli można spytać?
    > Pozdrawiam

    Przygotowanie serwera, oraz aplikacji tak by wykrywały klucz i montowały
    podpis w systemie - niestety jeśli są pracownicy nieużywający na co
    dzień komputera, albo używający tylko jednego programu - mogą mieć
    problem, a sterowniki dostarczane z kluczami - przynajmniej wtedy nie
    potrafiły tego robić z automatu. Dodatkowo - przygotowanie odpowiednio
    systemu na serwerze, aby generował różnego typu dokumenty. Nic coby
    przerastało jakoś średniej klasy programistów, lecz trzeba to zrobić.
    Możliwe, że obecnie można kupić już podobne systemy, jak wprowadzane
    było w tamtej firmie, ciężko było znaleźć cos odpowiedniego na rynku.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 36. Data: 2011-08-29 07:07:25
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-08-28 15:31, m...@t...pl wrote:

    > To co można zrobić jak program otrzymał klucz publiczny kogoś
    > innego niż adresata?

    Podpisac klucz publiczny. To sie nazywa "certyfikacja".

    > Coś mi się wydaje że nic i musi być bezpieczny
    > sposób dostarczenia klucza publicznego.

    Fakt. Ale nie klucza adresata, lecz klucza wystawcy certyfikatu.
    No i ten bezpieczny sposob to np. zaszycie w programie instalacyjnym
    systemu operacyjnego.

    --
    Michal

  • 37. Data: 2011-08-29 07:48:04
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-08-28, m...@t...pl <m...@t...pl> wrote:

    > To co można zrobić jak program otrzymał klucz publiczny kogoś
    > innego niż adresata? Coś mi się wydaje że nic i musi być bezpieczny
    > sposób dostarczenia klucza publicznego.

    O, nie, nie, mój drogi. Nie zmieniaj reguł dyskusji w trakcie jej
    trwania. Nie było mowy o ataku na przekazywanie klucza publicznego,
    tylko na ataki MitM w ogóle.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 38. Data: 2011-08-29 07:59:45
    Od: nightwatch77 <r...@g...com>

    Dzizas, chłopaki, ale kombinujecie. Czy w ogole jest wymagany podpis
    kryptograficzny? Nie widzialem tu takiego wymagania i nie sądzę że
    jest do czegoś potrzebne. W biurowym workflow zwykle wystarczy
    informacja o decyzji kierownika zapisana gdzieś w dokumencie lub jego
    historii - pokazać kierownikowi okienko decyzji i niech wybierze
    odpowiednią opcję. Uwierzytelnieniem tego jest sama aplikacja ktora
    zna id zalogowanego użytkownika - firma ufa swojej własnej
    autentykacji, czy to domena czy cokolwiek innego. Zakładamy że tylko
    kierownik zna swoje hasło do aplikacji i że każdy pracuje na swoim
    koncie - ale to chyba normalne?
    Po podjęciu decyzji można kierownikowi wysłać potwierdzenie mailem
    albo smsem, żeby mógł zweryfikować czy się nie pomylił albo czy ktoś
    się pod niego podszył - no i będzie miał ślad gdyby np ktoś zmienił
    jego decyzję grzebiąc bezpośrednio w bazie.
    Co do dodatkowych zabezpieczeń przed grzebaniem w bazach aplikacji -
    pomysł z md5 jest chyba wystarczający, ale wg mnie to i tak za daleko
    idące zabezpieczenie. Jeśli ktoś może grzebać w bazie to pwnie może
    też np zmienić hasło domenowe i podszyć się pod innego użytkownika tak
    że nikt tego nie wykryje. No ale jeśli firma nie ufa swoim adminom to
    ma problem kadrowy a nie kryptograficzny.

  • 39. Data: 2011-08-29 08:02:44
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-08-27, Edek <e...@g...com> wrote:
    > [nie po kolei...]
    > >

    > Point. Nie próbuję być ekspertem, którym nie jestem, może być, że
    > nie wszystko od razu rozumiem.

    To odpieprz się od próby implementowania podpisu cyfrowego, jeśli nie
    czujesz się ekspertem od kryptografii. To nie jest coś co "się zrobi
    i będzie dobrze", jak, nie przymierzając, system katalogowania książek
    w bibliotece.

    > Nie jestem ekspertem, ale chyba jednak nie.

    Ale chyba jednak tak. Zawsze przy projektowaniu kryptosystemów zakłada
    się najgorszy przypadek pasujący do modelu ataku.

    > Ok: na USB (typu pendrive z plikami) jest klucz owinięty
    > hasłem usera owinięty jednorazowym kluczem serwera podpisującego
    > (wszystko symetrycznym).
    >
    > Samo zgubienie USB nie powoduje poznania klucza: bez hasła
    > jest totalnie bezużyteczny. Natomiast powoduje jego utratę.
    > Nie da się też łamać hasła bez znajomości klucza serwera.
    >
    > Czyli: można czytając A podpisać B, albo zamiast NIE AKCEPTUJE
    > podpisać AKCEPTUJE.

    Właściwie nie widzę jak można podpisać *cokolwiek* przy takim opisie
    systemu.

    > Jedyne, co widzę, to to, że nawet czytający podpisany dokument
    > może czytać coś innego niż było podpisane. Pytanie jest o
    > niezbędny poziom paranoi. Trzymam się wersji "dla ubogich".

    Weź ty się lepiej zgłoś do jakiejś uczelni, która ma pracujący zespół
    kryptologów i niech oni ci zaprojektują kryptosystem, a nie będziesz
    paprał samodzielnie.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 40. Data: 2011-08-29 08:52:20
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 08/29/2011 09:59 AM, nightwatch77 wrote:
> [...]
    > że nikt tego nie wykryje. No ale jeśli firma nie ufa swoim adminom to
    > ma problem kadrowy a nie kryptograficzny.

    "pomysł z md5" to jak coś pomiędzy Diffie Hellman a Rijndaelem zgodnie
    z wolą ludu do osiągnięcia prostego kompromisu i nie musi koniecznie
    działać, to ostatnie ktoś w wątku już zauważył.

    Co do reszty ogólnie masz rację, ale każdy system wokflow ma
    logowanie się, więc w ogóle nie ma tematu.

    Edek