  • Data: 2011-08-29 10:14:45
    Temat: Re: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Od: "slawek" <h...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "nightwatch77" napisał w wiadomości grup
    0g2000yqi.googlegroups.com...

    >Dzizas, chłopaki, ale kombinujecie. Czy w ogole jest wymagany podpis
    >kryptograficzny? Nie widzialem tu takiego wymagania i nie sądzę że

    A tak z ciekawości - ile kosztuje certyfikowany zgodny z PN e-podpis? Czy
    naprawdę firmy nie stać na taki podpis dla Pana Kierownika - zwłaszcza, że
    przydałby się pewnie i do innych rzeczy niż podpisywanie Bardzo Ważnych
    Wewnętrznych Papierków?

    >historii - pokazać kierownikowi okienko decyzji i niech wybierze
    >odpowiednią opcję. Uwierzytelnieniem tego jest sama aplikacja ktora

    Bardzo szybko okaże się, że:

    1. Zamiast kierownika klika jego sekretarka (za wiedzą lub bez).
    2. Zamiast kierownika klika jego nad-kierownik (bo skoro jest szefem szefa
    to czemu nie?)
    3. Administrator systemu może wszystkich wyręczyć w dowolnym czasie i nawet
    z antydatowaniem.

    >autentykacji, czy to domena czy cokolwiek innego. Zakładamy że tylko
    >kierownik zna swoje hasło do aplikacji i że każdy pracuje na swoim
    >koncie - ale to chyba normalne?

    Zapominasz o administratorze/informatyku.

    Po podjęciu decyzji można kierownikowi wysłać potwierdzenie mailem
    albo smsem, żeby mógł zweryfikować czy się nie pomylił albo czy ktoś
    się pod niego podszył - no i będzie miał ślad gdyby np ktoś zmienił
    jego decyzję grzebiąc bezpośrednio w bazie.
    Co do dodatkowych zabezpieczeń przed grzebaniem w bazach aplikacji -
    pomysł z md5 jest chyba wystarczający, ale wg mnie to i tak za daleko
    idące zabezpieczenie. Jeśli ktoś może grzebać w bazie to pwnie może
    też np zmienić hasło domenowe i podszyć się pod innego użytkownika tak
    że nikt tego nie wykryje. No ale jeśli firma nie ufa swoim adminom to
    ma problem kadrowy a nie kryptograficzny.