    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Podłšczenie innego napięcia do lampki
    Date: Wed, 22 Jul 2009 09:51:36 +0000 (UTC)

    Pan J.F napisał:

    > Ale to chyba nie o szczelnosc chodzi, tylko ze zakrecasz gaz, palniki
    > gasna, odkrecasz gaz .. nieszczescie gotowe.

    I do tego, by sprawdzić czy kurki od palników są zakręcone, potrzebne
    jest pogotowie gazowe? Nie, zdecydowanie nie o to chodzi. Znam przypadek
    awarii gazociągu na ulicy (rura przegryziona przez koparkę). Jak już
    to naprawili, to włączanie gazu w kilku kamienicach trwało cały dzień.
    W każdym mieszkaniu sprawdzali szczelność. Gaz jest suchy, połączenia
    skręcane na pakuły wysychają i tracą szczelność. Inaczej niż w wodociągach,
    tam nawet jak kapie zaraz po skręceniu złącza, to zaraz przestaje, bo
    konopie pęcznieją. Szczegółnie łatwo szczelność traci się przy zmianie
    ciśnienia. Tak mi to tłumaczyli fachowcy.

    Moje domowe przyłącze powstało razem z gazociągiem obejmującym kilka
    ulic. Pamiętam, że jak to uruchamiali, to najpierw były próby ciśnieniowe
    ze sprężonym powietrzem. A później wpuścili w to gaz. I jakoś strasznie
    dużo tego gazu wypuszczali z każdego przyłącza. Domyślam się, że po to,
    by całkowicie wyprzeć powietrze z rur.

    --
    Jarek