    From: Daniel Janus <n...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Początki z Lisp
    Date: Mon, 16 Apr 2012 03:02:15 -0700 (PDT)

    W dniu niedziela, 15 kwietnia 2012 22:17:49 UTC+1 użytkownik Lukasz napisał:
    > Dzięki wielkie za odpowiedź. Sporo linków podrzuciłeś. Sprawdzę je,
    > zainteresuję się też implementacjami komercyjnymi z IDE - niektóre mają
    > darmową wersją personal. Sprawdzę co jest warte ichniejsze IDE.

    Gdy pięć lat temu używałem Allegro CL, to ich IDE na Linuksie działało kiepsko --
    tzn. uruchamiało się i trochę działało, ale jak kliknąłem Help->About, to dostałem w
    twarz komunikatem wyjątku.

    LispWorks nie używałem. Moje spostrzeżenia odnośnie Allegro:
    - ACL przychodzi z bardzo wieloma bibliotekami do wszystkiego, ale jest sporo
    droższe; LW to właściwie tylko kompilator + podstawowe biblioteki (za to ma bardzo
    dobrą opinię);
    - te biblioteki Franza też nie zawsze są niezawodne: sam znalazłem coś pięć bugów w
    AllegroCache, a połowa tutoriala acache jest inspirowana moim pytaniem do supportu;
    - ów support jest dużą zaletą: reagują szybko, naprawiają błędy, sugerują
    rozwiązania;
    - ACL, w odróżnieniu od SBCL, nie ma natywnych wątków na Linuksie (ani chyba na
    Windowsie).

    Jeszcze raz: tak było parę lat temu, od tamtego czasu mogło trochę się pozmieniać.
    Gdybym teraz miał wybierać implementację CL, pozostałbym chyba mimo wszystko przy
    SBCL albo CCL, tak jak robi to np. ITA Software.

    Ale to jest bardzo mało prawdopodobne, bo właściwie przestałem się zajmować CL na
    rzecz Clojure, który wciąż jest na wskroś Lispem, ale znacznie czystszym (z mniejszą
    liczbą naleciałości), mniejszym, solidniejszym i praktyczniejszym. Bardzo polecam!

    --D.