  • 1. Data: 2014-03-12 02:23:36
    Temat: Początek końca ISA
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W tym roku do użytku wchodzi złącze SATA Express, które docelowo ma
    przenieść napędy dyskowe z SATA na PCI Express.

    Niewiele osób wie, że złącze ATA, nawet we współczesnej formie SATA,
    jest rodzajem magistrali ISA. I jest to bodaj ostatnia żyjąca postać
    magistrali ISA.

    Tak więc w miarę jak złącze dyski z PCI Express zaczną zapełniać rynek
    SATA będzie się stawać coraz bardziej "legacy", aż w końcu zniknie.

    Czy ktoś zna jeszcze jakąś inną, żyjącą formę magistrali ISA?

  • 2. Data: 2014-03-12 02:30:57
    Temat: Re: Początek końca ISA
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message
> [...]
    > SATA będzie się stawać coraz bardziej "legacy", aż w końcu zniknie.
    >
    > Czy ktoś zna jeszcze jakąś inną, żyjącą formę magistrali ISA?

    Format PC104 w komputerach przemysłowych?

  • 3. Data: 2014-03-12 02:57:59
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-12 02:23, Tomasz Wójtowicz wrote:
    [...]
    > Niewiele osób wie, że złącze ATA, nawet we współczesnej formie SATA,
    > jest rodzajem magistrali ISA. I jest to bodaj ostatnia żyjąca postać
    > magistrali ISA.
    A możesz podać źródło tych rewelacji?

  • 4. Data: 2014-03-12 03:12:39
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-03-12 02:57, JDX pisze:
    > On 2014-03-12 02:23, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > [...]
    > A możesz podać źródło tych rewelacji?

    Poszukaj sobie sam. Pamiętam karty kontrolerów ATA na ISA, które miały
    niektóre piny ISA bezpośrednio przypięte do wyjścia ATA. Do dzisiaj cała
    komunikacja na SATA odbywa się okrojonym protokołem ISA.

  • 5. Data: 2014-03-12 03:54:17
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-12 03:12, Tomasz Wójtowicz wrote:
    [...]
    > Poszukaj sobie sam.
    Serio? Gdzie? Na Google może?

    > Pamiętam karty kontrolerów ATA na ISA, które miały niektóre piny ISA
    > bezpośrednio przypięte do wyjścia ATA.
    No i co z tego? Bo niektórych sygnałów które są na złączu ISA nie ma na
    złączu (P)ATA. I na odwrót.

    > Do dzisiaj cała komunikacja na SATA odbywa się okrojonym protokołem
    > ISA.
    Jakim protokołem ISA? :-D Zdajesz sobie sprawę, że ISA, pomimo
    podobieństw, to coś innego niż PATA/IDE? I że SATA może (i powinno
    pracować) w trybie AHCI, a nie "legacy mode" aka "compatibility mode"
    aka "IDE emulation"? Aha, no i zdajesz sobie sprawę, że ISA oraz PATA to
    są interfejsy równoległe natomiast SATA jest interfejsem szeregowym? :-D

  • 6. Data: 2014-03-12 09:38:36
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Niewiele osób wie, że złącze ATA, nawet we współczesnej formie SATA,
    > jest rodzajem magistrali ISA. I jest to bodaj ostatnia żyjąca postać
    > magistrali ISA.
    Ale "postać magistrali isa" to takie miękkie określenie, że trochę
    nieprzystoi... To że w złączu ISA były dostępne "prawie wprost" linie
    adresowe 16bit A0-A23 i linie danych D0-D15, oraz parę sygnałów typu
    /iq3-7, /io-read /io-write itp, oraz że na złączu ATA, w najbardziej
    przedpotopowym wdrożeniu, gdzieś w okolicach 386, było część z tych
    linii (D0-D15, A0,A1, io-write, io-read itp) "prawie wprost"
    wyprowadzanych - to nie znaczy że to jest to samo, zwłaszcza od czasów
    wprowadzenia DMA, UDMA33/66/100/133, zintegrowanych sterowników IO i
    mostków, gdzie obecność takich archaizmów jest jedynie rejestrowo-zgodna
    wstecz... Nie da się zrobić sobie przejściówki sata > gniazdo karty ISA :)
    To tak jakbyś powiedział, że usb to prawie to samo, co rs485, bo też
    szeregowe i też różnicowe...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-03-12 09:41:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Wednesday, March 12, 2014, 2:57:59 AM, you wrote:

    > A możesz podać źródło tych rewelacji?

    Jeśli chodzi o ATA, to ma rację. I na tym koniec. Bo tryb emulacji ATA
    przez SATA nie oznacza magistrali ISA.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2014-03-12 10:26:41
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-12 09:41, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jeśli chodzi o ATA, to ma rację. I na tym koniec.
    Nie ma. Ponieważ ATA definiuje nie tylko warstwę elektryczną (typ
    logiki, funkcje sygnałów, zależności czasowe) ale też "protokół", tj.
    zestaw rejestrów i komend do komunikacji hosta z urządzeniami
    podłączonymi za pomocą PATA. Nigdy nie słyszałem o czymś podobnym w
    przypadku ISA.

    > Bo tryb emulacji ATA przez SATA nie oznacza magistrali ISA.
    Być może mam jakieś zaćmienie, ale wg mnie dla OP SATA jest rodzajem ISA
    - patrz na początek tegoż posta. :-D

  • 9. Data: 2014-03-12 14:18:14
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> wrote:

    > komunikacja na SATA odbywa się okrojonym protokołem ISA.

    Ciężko wyodrębnić w ISA protokół...

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2014-03-12 14:20:44
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    właśnie, tak czy owak, to się sprawdziło,
    a niby jak sterowane będą urządzenia SataEx...
    że niby wprowadzą takie gnioty jak logika rozmyta?
    zawsze zastanawiałem się, jak będą działały tuskowe komputery
    probabilistyczne i to chyba odpowiedź...
    będzie ostro...