  • Data: 2009-07-16 22:06:43
    Temat: Re: Pocedura całkowania
    Od: "slawek" <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl> napisał w
    wiadomości grup
    dyskusyjnych:dccf66eb-fe02-476c-bfaa-c23ba27bed25@h3
    0g2000vbr.googlegroups.com...
    > Ani to, ani to. Ponad 15 cyfr znaczących, a nie po przecinku.

    Qurczak, qurcze blade - czy ja już nie pisałem kiedyś nt. tzw. "polskiego
    grajdoła" ?

    Jak liczba jest w formacie IEEE-ileśtam, to jest to ileśtam cyfr
    po-przecinku (bo w postaci znormalizowanej). Jeżeli jest n-bitów mantysy, to
    z prostego faktu że 2^10 to prawie to samo co 10^2 (bo niewiele więcej), to
    wychodzi ponad 15 cyfr znaczących w wyniku. W tym sensie, że jak dam E60.50
    (albo %60.50e jak wolisz) to wcale a wcale nie będę miał 50 cyfr po
    przecinku - tylko właśnie około 15 - a reszta to będą śmieci. Osobną sprawą
    jest, czy dany algorytm gwarantuje rzeczywiście 15 cyfr po przecinku itd.
    itp. - może tak, może nie. Porównując algorytmy - sensownie jest porównywać
    tylko do tych 15 cyfr - potem już porównuje się nie algorytmy ale sposób
    działania printf czy podobnej instrukcji. Aluzju paniał?!

    slawek