  • 41. Data: 2021-07-17 21:04:16
    Temat: Re: Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2021 17:17, ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie wiesz dokładnie, w którym miejscu w pokoju będzie Ci potrzebna

    Wiem. Rozplanowałem to najzwyczajniej wcześniej. W niektórych pokojach
    mam po 2 gniazdka. Każde kosztowało kilka zł za kabel i 3-50 za gniazdko
    w ścianie. Nie mam wszystkich gniazdek (bo drogie), ale mam wszystkie
    kable. Kable są tanie.

    > Już pomijam, że lubię sobie jakiś stream na lapku puścić siedząc w
    > wannie, gdzie mocniejsze WiFi mam od sąsiada niż od siebie ;-)

    To obrobi wifi. Prace zdalną też obrobi - do momentu kiedy zrozumiesz
    dlaczego 20ms-50ms robi różnicę kiedy obok PS4 ciągnie aktulizację a
    telefon stwierdził że trzeba pobrać mapy.

    To że mam Wifi to oczywiste - jest wygodne. To że mam kable to już mniej
    oczywiste jak widać po dyskusji. Najzwyczajniej uznałem, że na etapie
    budowy domu była to inwestycja kosztujaca mnie - jak pamiętam - 160zł za
    rolkę kabla UTP. Byłbym wyjątkowym głupcem, gdybym tego nie zrobił
    znajać swoje potrzeby. Teraz tylko sączę drinki z palemką, kiedy reszta
    siedzi na schodach na strych żeby złapać zasięg ze swojego dziadowskiego
    routera i narzeka że klika i efekt jest po pół sekundy (4G).

  • 42. Data: 2021-07-17 21:49:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 15.07.2021 16:32, Roman Tyczka wrote:
    > Aaaa... tylko co to ma wspólnego z wątkiem?

    Zastanów się. Jeżeli ktoś się zna, to sam wie czy potrzebuje czy nie. A
    jeżeli nie wie czy potrzebuje, to jest "typowym" użytkownikiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 43. Data: 2021-07-17 22:41:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.07.2021 00:07, heby wrote:
    > Siedzący na schodach na strych mistrz z właczonym Teams to akurat
    > autentyk. Ale trafiali się też tacy, co z połaczeniem wideo przechodzili
    > do kuchni, niekoniecznie z powodu wystroju a raczej łapania zasięgu 4G.
    > Teraz mają światłowód i dalej chodzą do kuchni, bo tam lepiej zbiera wifi.

    Rozumiem jaki problem opisujesz. Ale zamiast siedzieć na schodach na
    strych, to nie dało się po tym strychu przeciągnąć skrętki i podpiąć do
    kolejnego routera który by był nad pokojem gdzie to WiFi było potrzebne?

    Nie pytam o końcowego użytkownika, ale sąsiad - jak rozumiem Ty nim
    byłeś - mogłeś zaproponować. Może też zabrzmi abstrakcyjnie dla
    niektórych, ale z takiego strychu to bym przewiercił otwór nad docelowym
    pokojem, wsunął skrętkę, a na suficie powiesił zwykły router lub inny
    ubiquity jeżeli estetyczne wymagania są decydujące.

    sygnalu-wifi-300mb-s-wps-6495160717

    > 4x porty Ethernet 10/100 Mbps
    >
    > Żartujesz, prawda?
    >
    > I będę miał z 900Mbit/s docelowo 100Mbit/s ? W imię czego? Że małe i
    > applowskie z wyglądu i ciągnie mało prądu?

    Nie w imię czegoś, tylko nie zwróciłem uwagi że pisałeś o Gb, a ten ma
    tylko Mb. Ale czekaj.

    1. Do odbioru światła, masz modem z wyjściem LAN.
    2. Do odbioru radia, masz odbiornik też z wyjściem LAN.
    3. Do Aero masz pewnie odbiornik na USB, ale może też być dowolny router
    LTE.

    Wystarczy więc dowolny router gigabit, który ma USB lub LTE i można na
    nim zainstalować OpenWRT.

    NetGear WNDR3700 - https://www.ceneo.pl/25183043#

    5 portów Gb, 1 WLAN (ale na OWRT można przerobić LAN na WLAN), dwa radia
    (jedno można wykorzystać na telefon), ma USB więc można wpiąć Aero. Do
    tego 128MB Flash, 128MB RAM i procek jakiś ~600MHz - mocy więc też
    powinno wystarczyć.

    > Czyli 5%, wliczając w to 0% komputerów do pracy.

    Hmm, u mnie wszystkie komputery mają możliwość łączenia się po WiFi. Ok,
    o tym nie pomyślałem, ale ten co siedział na schodach też pewnie robił
    to z laptopem.

    Ale jeszcze raz. Ja wskazałem że (moim zdaniem) CAT5 zamiast CAT6 dla
    typowego użytkownika nie będzie żadnym problemem. Ty podajesz przykłady
    gdzie okablowania nie ma żadnego lub swój własny przykład gdzie nie
    jesteś typowym użytkownikiem i masz do rozwiązania abstrakcyjny problem
    (dla osoby fizycznej).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 44. Data: 2021-07-18 00:24:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2021 22:41, Mateusz Bogusz wrote:0
    > Rozumiem jaki problem opisujesz. Ale zamiast siedzieć na schodach na
    > strych, to nie dało się po tym strychu przeciągnąć skrętki i podpiąć do
    > kolejnego routera który by był nad pokojem gdzie to WiFi było potrzebne?

    Widziałeś kiedyś odpieprzony dom w którym ktokolwiek osmieliłby się
    cokolwiek uszkodzić dla głupiego kabla? Wydałeś 200kzł na remont, to
    siedzisz na schodach na strych. A kuchnia się znajduje >1 kondygnację dalej.

    > Nie pytam o końcowego użytkownika, ale sąsiad - jak rozumiem Ty nim
    > byłeś - mogłeś zaproponować.

    Nigdy nie proponowałeś, stąd nie rozumiesz jakie są typowe odpowiedzi:
    1) Nie chce kabli
    2) Nie można rozkuć bo jesteśmy po remoncie
    3) Nie można przewiercić bo jesteśmy po remoncie

> [...]
    > pokojem, wsunął skrętkę, a na suficie powiesił zwykły router lub inny
    > ubiquity jeżeli estetyczne wymagania są decydujące.

    Nie, masz do przewiercenia co najmniej jedną kondygnację, ponieważ
    najczęciej ludzie pracują (chcą przynajmniej) nie z sypialni, ale z
    salonu, piętro niżej.

    Dodatkowo, konstrukcja niektórych domów uniemożliwia dostanie się nad
    niektóre pokoje. Zbyt mała wysokośc strychu.

    I jeszcze dodatkowo: kto pracował (a nie opierniczał się) na kablu,
    rozumie jaka jest różnica z wifi, szczególnie jak z tego wifi korzysta
    wiele osób i jest na granicy zasięgu.

> [...]
    > (jedno można wykorzystać na telefon), ma USB więc można wpiąć Aero. Do
    > tego 128MB Flash, 128MB RAM i procek jakiś ~600MHz - mocy więc też

    Nie szukam pomysłów na ekperyment "powinno wystarczyć". Szukam czegoś co:
    1) obrobi 1Gbps z algorytmiką (a nie tylko ślepym NATem)
    2) ogarnie kilka źródeł netu
    3) ogarnie PXE (a to oznacza wpiecie *szybkiego* dysku)
    4) Ma wifi - w celu łączoności z moim telefonem jak padnie główny net

    Zerknę, choć jestem pewny że już go oglądałem. Obejrzałem w sumie coś
    koło nastu routerów gigabitowych, opinie ludzi na forach, w tym OpenWRT,
    są zastraszajace, zaczynaja się zazwyczaj "może i gigabitowy ale osiąga
    nie więcej jak 600Mbit na routingu" itd albo nie mająkluczowych dla mnie
    ficzerów. Eksperyment jest najzwyczajniej za drogi. A ten jeszcze
    kłopotliwy - nie da się go kupić nowego. Ogólnie bardzo dużo routerów ma
    na obudowie napis "gigabit" po czym okazuje się, że to prędkosc switcha,
    a nie NATu.

    > Ale jeszcze raz. Ja wskazałem że (moim zdaniem) CAT5 zamiast CAT6 dla
    > typowego użytkownika nie będzie żadnym problemem.

    Wiec zaproponuj to Andżelice, co jej właśnie odpieprzyli mieszkanoko jak
    z katalogu Ikei, najlepiej zrób to trzymając młot pneumatyczny z dużym
    wiertłem, w ręku. Poszczuje Cie kotem. Ona potrzebuje tanio,
    bezprzewodowo i dobrze. A jak się nie da, to poduszkę na schody sobie
    kupi. Z Ikei. Z resztą dla niej pojęcie "puszczenia kabla" to abstrakcja
    kilka rzędów wielkosci powyżej pojmowania.

    Odmawiam pomocy w takich sytuacjach. Widać to po pierwszej sekundzie
    oglądania domu od wewnątrz, dalszy scenariusz jest zawsze taki sam.

    > Ty podajesz przykłady
    > gdzie okablowania nie ma żadnego lub swój własny przykład gdzie nie
    > jesteś typowym użytkownikiem i masz do rozwiązania abstrakcyjny problem
    > (dla osoby fizycznej).

    Nie wiem czy zwróciłeś uwagę, ale ja nigdzie nie twierdze, że mój
    problem jest choćby śladowo typowy. I dlatego zwróciłem się z nim na
    grupę, bo jest *nietypowy*. Tymczasem wiele ludzi tutaj, zamiast popukać
    się w ciszy w głowę "co za świr, po co to komu", zamierza mi wyjaśnić,
    że 100Mbit i gównoroutery mają jakiekolwiek zastosowanie w mojm
    przypadku a jak nie mają, to mam sobie nagiąć wymagania do potrzeb
    suwerenów.

    To jak by ktoś zapytał jakie opony do Bugatti i dostał informacje, żeby
    przerobić na LPG bo przeciętny somsiad ma Seika w gazie i po co mu wiecej.

  • 45. Data: 2021-07-18 04:28:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-17, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Brakuje mu wifi i usb. Już pisałem dlaczego w *routerze* powinienem je mieć.

    hEX ma USB i taki sam cpu i resztę (nie ma spf). Wystarczy dołożyć AP na
    którymś porcie.

    Są jeszcze
    https://mikrotik.com/product/hap_ac2
    https://mikrotik.com/product/hap_ac3

    Ale mają nico słabsze cpu. Musiałbyś poguglać czy się wyrabiają.

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2021-07-18 10:40:42
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 17.07.2021 21:49, Mateusz Bogusz wrote:

    > Zastanów się. Jeżeli ktoś się zna, to sam wie czy potrzebuje czy nie. A
    > jeżeli nie wie czy potrzebuje, to jest "typowym" użytkownikiem.

    Ale czekaj... czy to nie Ty wtrąciłeś się w wątek "kogoś kto się zna" i
    stwierdziłeś autorytarnie, że "w 2021 jest nadal problem ze
    skonfigurowaniem sprzętu który zapcha chociaż CAT5e"?

    Przypomnę temat:

    "Zagadnienie: potrzebuję postawić router obrabiający około 900Mbit
    internet. Docelowo OpenWRT."

    Zatem co? Nie mam nic do wniesienia do wątku, więc chętnie się tym
    podzielę? Czy coś ominąłem?

    --
    pzdr
    Roman

  • 47. Data: 2021-07-18 11:06:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-18, Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> wrote:

> [...]
    > internet. Docelowo OpenWRT."
    >
    > Zatem co? Nie mam nic do wniesienia do wątku, więc chętnie się tym

    Apropos (jeszcze), ostatnio Amazon wyskoczył mi z firmą GL.iNET.
    Większość ich sprzętu chodzi (zainstalowane jako standard) pod OpenWRT,
    chyba każdy jeden jest "ready". Ceny przystępne. Wybór mają dość spory,
    może coś by heby podeszło. Problem z dostępnością w Polsce. Amazon.pl ma
    tylko modele podstawowe.

    https://www.gl-inet.com

    --
    Marcin

  • 48. Data: 2021-07-18 11:20:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I koniecznie potrzebujesz Aero2 jako backupu?
    Z wbudowaną w USB anteną w przedpokoju??

    -----

  • 49. Data: 2021-07-18 11:23:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie rozumiesz.
    Ty chcesz "dużo, tanio, Tesko", my proponujemy "porządnie, profesjonalnie".

  • 50. Data: 2021-07-18 12:01:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2021 11:20, ąćęłńóśźż wrote:
    > I koniecznie potrzebujesz Aero2 jako backupu?

    Przydał się kilka razy. Mieszkanie na przedmieściach ma swoje wady.

    > Z wbudowaną w USB anteną w przedpokoju??

    Akurat u mnie całe kamotry do internetu są na strychu. Właśnie z powodu
    anteny do Aero2 oraz łacza radiowego.