    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Date: Sun, 18 Jul 2021 00:24:27 +0200

    On 17/07/2021 22:41, Mateusz Bogusz wrote:0
    > Rozumiem jaki problem opisujesz. Ale zamiast siedzieć na schodach na
    > strych, to nie dało się po tym strychu przeciągnąć skrętki i podpiąć do
    > kolejnego routera który by był nad pokojem gdzie to WiFi było potrzebne?

    Widziałeś kiedyś odpieprzony dom w którym ktokolwiek osmieliłby się
    cokolwiek uszkodzić dla głupiego kabla? Wydałeś 200kzł na remont, to
    siedzisz na schodach na strych. A kuchnia się znajduje >1 kondygnację dalej.

    > Nie pytam o końcowego użytkownika, ale sąsiad - jak rozumiem Ty nim
    > byłeś - mogłeś zaproponować.

    Nigdy nie proponowałeś, stąd nie rozumiesz jakie są typowe odpowiedzi:
    1) Nie chce kabli
    2) Nie można rozkuć bo jesteśmy po remoncie
    3) Nie można przewiercić bo jesteśmy po remoncie

    > Może też zabrzmi abstrakcyjnie dla
    > niektórych, ale z takiego strychu to bym przewiercił otwór nad docelowym
    > pokojem, wsunął skrętkę, a na suficie powiesił zwykły router lub inny
    > ubiquity jeżeli estetyczne wymagania są decydujące.

    Nie, masz do przewiercenia co najmniej jedną kondygnację, ponieważ
    najczęciej ludzie pracują (chcą przynajmniej) nie z sypialni, ale z
    salonu, piętro niżej.

    Dodatkowo, konstrukcja niektórych domów uniemożliwia dostanie się nad
    niektóre pokoje. Zbyt mała wysokośc strychu.

    I jeszcze dodatkowo: kto pracował (a nie opierniczał się) na kablu,
    rozumie jaka jest różnica z wifi, szczególnie jak z tego wifi korzysta
    wiele osób i jest na granicy zasięgu.

> [...]
    > 1. Do odbioru światła, masz modem z wyjściem LAN.
    > 2. Do odbioru radia, masz odbiornik też z wyjściem LAN.
    > 3. Do Aero masz pewnie odbiornik na USB, ale może też być dowolny router
    > LTE.
    > Wystarczy więc dowolny router gigabit, który ma USB lub LTE i można na
    > nim zainstalować OpenWRT.
    >
    > NetGear WNDR3700 - https://www.ceneo.pl/25183043#
    >
    > 5 portów Gb, 1 WLAN (ale na OWRT można przerobić LAN na WLAN), dwa radia
    > (jedno można wykorzystać na telefon), ma USB więc można wpiąć Aero. Do
    > tego 128MB Flash, 128MB RAM i procek jakiś ~600MHz - mocy więc też

    Nie szukam pomysłów na ekperyment "powinno wystarczyć". Szukam czegoś co:
    1) obrobi 1Gbps z algorytmiką (a nie tylko ślepym NATem)
    2) ogarnie kilka źródeł netu
    3) ogarnie PXE (a to oznacza wpiecie *szybkiego* dysku)
    4) Ma wifi - w celu łączoności z moim telefonem jak padnie główny net

    Zerknę, choć jestem pewny że już go oglądałem. Obejrzałem w sumie coś
    koło nastu routerów gigabitowych, opinie ludzi na forach, w tym OpenWRT,
    są zastraszajace, zaczynaja się zazwyczaj "może i gigabitowy ale osiąga
    nie więcej jak 600Mbit na routingu" itd albo nie mająkluczowych dla mnie
    ficzerów. Eksperyment jest najzwyczajniej za drogi. A ten jeszcze
    kłopotliwy - nie da się go kupić nowego. Ogólnie bardzo dużo routerów ma
    na obudowie napis "gigabit" po czym okazuje się, że to prędkosc switcha,
    a nie NATu.

    > Ale jeszcze raz. Ja wskazałem że (moim zdaniem) CAT5 zamiast CAT6 dla
    > typowego użytkownika nie będzie żadnym problemem.

    Wiec zaproponuj to Andżelice, co jej właśnie odpieprzyli mieszkanoko jak
    z katalogu Ikei, najlepiej zrób to trzymając młot pneumatyczny z dużym
    wiertłem, w ręku. Poszczuje Cie kotem. Ona potrzebuje tanio,
    bezprzewodowo i dobrze. A jak się nie da, to poduszkę na schody sobie
    kupi. Z Ikei. Z resztą dla niej pojęcie "puszczenia kabla" to abstrakcja
    kilka rzędów wielkosci powyżej pojmowania.

    Odmawiam pomocy w takich sytuacjach. Widać to po pierwszej sekundzie
    oglądania domu od wewnątrz, dalszy scenariusz jest zawsze taki sam.

    > Ty podajesz przykłady
    > gdzie okablowania nie ma żadnego lub swój własny przykład gdzie nie
    > jesteś typowym użytkownikiem i masz do rozwiązania abstrakcyjny problem
    > (dla osoby fizycznej).

    Nie wiem czy zwróciłeś uwagę, ale ja nigdzie nie twierdze, że mój
    problem jest choćby śladowo typowy. I dlatego zwróciłem się z nim na
    grupę, bo jest *nietypowy*. Tymczasem wiele ludzi tutaj, zamiast popukać
    się w ciszy w głowę "co za świr, po co to komu", zamierza mi wyjaśnić,
    że 100Mbit i gównoroutery mają jakiekolwiek zastosowanie w mojm
    przypadku a jak nie mają, to mam sobie nagiąć wymagania do potrzeb
    suwerenów.

    To jak by ktoś zapytał jakie opony do Bugatti i dostał informacje, żeby
    przerobić na LPG bo przeciętny somsiad ma Seika w gazie i po co mu wiecej.