  • 21. Data: 2014-11-02 18:37:42
    Temat: Re: P?atno?? iPhone
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Nov 2014 11:05:32 -0600, A.L. napisał(a):
    > On Sun, 2 Nov 2014 17:36:21 +0100, "Pszemol" <P...@P...com>
    >
    > I dlatego ciagle uzywa czekow, ktore sa w czodziennym zyciu
    > NIEZMIERNIE uzyteczne. Czego Euroejczycy, w pogoni, ze tego, panie
    > ..."nowoczesnoscia" nei kumaja

    Gdyby byly, to bysmy je rownie powszechnie uzywali.
    Jak widac nie sa :-)

    Zreszta nie tylko my, zanikaja w calej Europie.
    Bo sa po prostu niewygodne w stosowaniu :-)

    J.

  • 22. Data: 2014-11-02 18:49:02
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 2 Nov 2014 18:37:42 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Gdyby byly, to bysmy je rownie powszechnie uzywali.
    >Jak widac nie sa :-)
    >
    >Zreszta nie tylko my, zanikaja w calej Europie.
    >Bo sa po prostu niewygodne w stosowaniu :-)
    >
    >J.

    Zeby sie pzrekonac czy sa wygodne czy neiwygodne, to tzreba je troche
    pouzywac. Eurpoejczycy (a Polacy w szczegolnosci) nie mieli okazji sie
    pzrekonac.

    Brak czekow w polskim systemie bankowym to DEBILIZM KAPITALNY. Jak
    zreszta i pare innych rzeczy. Nie niej fundamentalnych

    A.L.

  • 23. Data: 2014-11-02 19:18:03
    Od: masti <g...@t...hell>

    A.L. wrote:

    > Zeby sie pzrekonac czy sa wygodne czy neiwygodne, to tzreba je troche
    > pouzywac. Eurpoejczycy (a Polacy w szczegolnosci) nie mieli okazji sie
    > pzrekonac.

    jak najbardziej funkcjonowały w Polsec czeki. nawet jeszcze gdzieś mam
    swoją książeczkę czekową. Nie zauważyłem, zadnych zalet tego systemu

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 24. Data: 2014-11-02 19:28:18
    Temat: Re: Płatność iPhone
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Nov 2014 17:36:21 +0100, Pszemol napisał(a):
    > Jak najbardziej prawda...

    Tak swoja droga - miliony nabywcow iphone stac na nowy
    czytnik/nadajnik, a sklepu nie stac ?

    > A największe zdziwienie jak taką kartą amerykańską płacę
    > w polskim sklepie... Facio wkłada ją do terminala jak czipową
    > i nie działa - mówię mu, że to magnetyczna a on nie kuma...\

    No nie wiem, magnetyczne byly przeciez u nas znane. Ba - one wszystkie
    nadal sa magnetyczne (choc lada moment maja skasowac) a chipy to
    raptem od kilku lat. Mlody jakis sprzedawca, z niewielkim
    doswiadczeniem ?

    > Potem paragon sobie wkłada (bez podpisu) do pliku innych
    > a ja mu na to, że chyba trzeba podpisać... A on - oh, jasne-

    A po co - dane juz odczytane, przelew pojdzie i tak, dopiero jakbys
    reklamowal, to sie przyda.

    > nie mam długopisu... Proszę poczekać :-) No i kolejka czeka :-)

    Hm, mam karte bez chipa, wydana w 2012, i jakos nie budzi watpliwosci.
    Od pewnego czasu platnosci nie sa autoryzowane pin tylko podpisem, i
    dlugopis zawsze jest pod reka.
    A to najwiekszy polski bank wydal. Moze dlatego dlugopis jest pod reka
    :-)

    Ale waznosc sie wlasnie skonczyla, nowa ma chipa, ma NFC i ma 4 lata
    waznosci ...

    P.S. A kiedys czytalem wspomnienia Amerykanina w Europie.
    U nas kradna, wiec mu bank dal prestizowa karte o podwyzszonym
    bezpieczenstwie.

    Wyladowal w Paryzu ... zaden bankomat na lotnisku nie obsluguje
    magnetycznych, tylko chipowe (Francuzi byli przodujacy w elektronice).
    W koncu znalazl jakis ... nie dziala. Podwyzszone bezpieczenstwo
    okazalo sie byc 6-cyfrowym pin, ktorego europeskie bankomaty nie
    obsluguja. Przez telefon udalo sie ten "ficzer" wylaczyc.

    W Warszawie bylo juz lepiej, duzo sklepow karty akceptowalo (dzis to
    pewnie prawie wszystkie). Tylko ten drobny niesmak w supermarkecie,
    gdy na widok eksluzywno-prestizowe karty, kasjerka krzyczy do drugiej
    "Kaska, a takie karty to my przyjmujemy" ?

    > Generalnie Amerykanie to bardzo praktyczny naród i nie
    > zmieniają niczego co działa tylko dla zabawy... Każde
    > wydanie kasy na zmianę musi być poparte jakąś korzyścią
    > dla banku czy klienta i ta korzyść większa od kosztów...

    Jedna jest - pasek sie nie zuzywa, dzieki czemu karta moze starczyc na
    dluzej. Ale pewnie jest tania, wiec na jedno wychodzi.
    Drugie to szybka platnosc karta bezprzewodowa - przykladasz, pik pik
    pik i zaplacone. Ale u nas tylko do 50 zl, wiec rzadko przydatne.

    > Jak widać karty chipowe czy zbliżeniowe nie dają dużych
    > korzyści bo mimo prób ich wprowadzania w USA (miałem
    > takie karty w programach pilotażowych jakieś 6-7 lat temu
    > w USA) wrócono do tych z paskiem magnetycznym i takie
    > już zostały.

    Najwyrazniej macie malo zlodziei. U nas magnetyczne wykonczyl imo
    skimming. Ci co nakladki montowali, odczytywali dane z paska i pin, a
    potem mogli wyplacac z cudzej karty.
    Ciekawe ze nie ma tego problemu w USA. A moze jest, tylko straty
    mniejsze niz koszt zabezpieczen ?

    J.

  • 25. Data: 2014-11-02 19:54:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Nov 2014 18:18:03 +0000 (UTC), masti napisał(a):
> [...]

    Jakby byly takie wygodne, to by sie wprowadzily (na nowo)

    > jak najbardziej funkcjonowały w Polsec czeki. nawet jeszcze gdzieś mam
    > swoją książeczkę czekową. Nie zauważyłem, zadnych zalet tego systemu

    W porownaniu do placenia gotowka czy czekaniu na poczcie moze i byly.

    Tylko jak sobie pomysle, ze mam wypisac czek, wsadzic do koperty,
    wyslac, ktos to wyciagnie, gdzies wpisze ze dotarl, wsadzi do koperty,
    wysle do banku, bank wyciagnie, gdzies zapisze ze dotarl, przesortuje,
    wysle do drugiego banku, ten zaakceptuje, przeleje, ktos to musi
    rozdzielic na konta ...
    Albo niezaakceptuje, wiec wysle ze nie, wroci do pierwszego banku,
    wroci do odbiorcy, ten musi odszukac gdzie zapisal ze przyszlo,
    skasowac ... naprawde sie dziwie, ze w USA to ciagle uzywaja.
    Zdazyli zautomatyzowac odczytywanie czekow ?

    Moze i kupujac uzywany samochod jest jakas zaleta ... ale ze sie nikt
    nie boi ze bez pokrycia ?

    J.

  • 26. Data: 2014-11-02 20:03:03
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 2 Nov 2014 19:54:56 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Zdazyli zautomatyzowac odczytywanie czekow ?
    >
    >Moze i kupujac uzywany samochod jest jakas zaleta ... ale ze sie nikt

    Przychodzi do mnie list od lekarza (loco USA) ze mam dopalcic 13
    dolarow do wizyty. Wiec jak ja mam mu zaplacic? Wsadzam czek do
    koperty i wysylam. Mozan na pare innych sposobow, ale zuzywajacych 5
    razy wiecej mojego czasu. Na dodatek, czek ma te mila wlasciwosc, ze
    skan skasowanego czeku pojawiasie na moim koncie bankowym. Mam dowod
    ze wplacilem.

    Gdyby komus chcialo sie sparwdzic czy czek ma pokrycie, to biznesy
    maja skanery ktore robai to w 5 sekund. A wystawienie czeku bez
    pokrycia to kara finansowa a mniejszych przypadkach, a odsiadka w
    pierdlu w wiekszych przypadkach.

    A w Polsce? Pozyczylem kiedys od kogos jakies pieneidze. I teraz musze
    jemu oddac. I co, zanosze w zebach plik banknotow? W cywilizowanym
    kraju wypisuje sie czek

    Poza tym, tranzakcje czehowe sa zautomatyzowane. Kazdy sklep ma
    czytniki czekow

    A.L.

  • 27. Data: 2014-11-02 20:08:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Nov 2014 20:45:55 +0100, ALEX Alpha MR napisał(a):

    > Tak czy inaczej jest wszędzie. Nawet w zadupiach gdzie asfalt zwijają na
    > noc.

    Tak jak nasze BS. Jest zadupie - jest bank dla Zadupian. Lokalny, bo
    duzym sie nie chce.
    A ta nazwa to "Okregowa kasa oszczednosciowa". Czyli w kazdym okregu
    inna.
    I mieli jakies wspolne karty ?
    Bo kiedys byly u nich popularne karty EuroCheque.

    > Czyli nie czytałeś. W LI pieniądze fizycznie nie istnieją.

    No to jak u nas - tez wiekszosc to zapisy w banku.
    A i obrot bezgotowkowy.

    J.

  • 28. Data: 2014-11-02 20:13:10
    Od: masti <g...@t...hell>

    A.L. wrote:

    > Przychodzi do mnie list od lekarza (loco USA) ze mam dopalcic 13
    > dolarow do wizyty. Wiec jak ja mam mu zaplacic?

    normalnie. robisz przelew i za 5 minut ma na koncie.

> [...]
    >
    > A w Polsce? Pozyczylem kiedys od kogos jakies pieneidze. I teraz musze
    > jemu oddac. I co, zanosze w zebach plik banknotow? W cywilizowanym

    w cywilizowanym kraju wyciaga się z kieszeni telefon i robi przelew.
    Możesz zrobic prezlew na emaila.

    Ciekawe po co zrobiono PayPala skor te czeki takie genialne?

  • 29. Data: 2014-11-02 20:25:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 2 Nov 2014 19:28:18 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak swoja droga - miliony nabywcow iphone stac na nowy
    >czytnik/nadajnik, a sklepu nie stac ?

    To nie jest czytnik/nadajnik. To duzo, duzo wiecej.

    Tutaj jest taka mantalnosc (dla Europy, a zalszcza Polski zupelnie
    niezrozumiala) ze jak sie w cos inwestuje to pyta sie o ROI - Return
    of Investment - kiedy mi sie inwestycja zamortyzuje, i o ile wiecej
    bede zarabial po inwestycji niz pzred. Zrobienie ozdobnych czytnikow
    nei zwroci sie nigdy

> [...]
    >potem mogli wyplacac z cudzej karty.
    >Ciekawe ze nie ma tego problemu w USA. A moze jest, tylko straty

    Jakos skimming nie jest problemem. A koszty wprowadzeni nowych kart
    rzeczywiscie bylyby wieksze niz korzysci ze zredukowania roznych
    pzrekretow. Bankom bardziej oplaca sie monitorowac tranzakcje, budowac
    profil uzytkownika i wszczynac alarm gdy tranzakcja odbiega od
    profilu.

    Jak powyzej - banki tez mysla o ROI.

    A.l.

    P.S. O "kartach podwyzszonego bezpieczenistwa" nie slyszalem. Zapewne
    Urban Legend

  • 30. Data: 2014-11-02 20:47:55
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Tutaj jest taka mantalnosc (dla Europy, a zalszcza Polski zupelnie
    >niezrozumiala) ze jak sie w cos inwestuje to pyta sie o ROI - Return
    >of Investment

    Tak, tylko hameryka liczy pieniądze, inni maja to w dupie, Boże co za
    "zalszczany" kretyn.