  • 21. Data: 2009-09-28 14:50:34
    Temat: Re: Plaszczyzna masy
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4ac0ae2e$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "hmj" <k...@p...of.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Gdzieś czytałem że jak na bottom cała masa to masa na top powinna się
    > kończyć jakieś 2 cm od brzegu, ale jeszcze mi się nie zdarzyło abym miał
    > tyle miejsca na brzegach więc daję do samego brzegu.

    Myślę, że to da się jakoś zrobić...

    > Od wejścia do Unii i EMC projektuję płytki 2 warstwowe jako
    > jednowarstwowe, a druga strona cała poligon GND.

    ...ale tego sobie nie wyobrażam. Bo albo jest to problem wręcz niewykonalny
    (w moim mniemaniu), albo spowoduje drastyczne wydłużenie ścieżek, co może
    mieć znaczenie w przypadku szybkich układów cyfrowych.

    > Na top też daję poligon GND i łączę go z tym na bottom mniej więcej co 1cm
    > (należy unikać regularności bo rezonanse). Jak na top mam placek GND to
    > łączę go po jego brzegach. Czy ten poligon na top jest też potrzebny to
    > nie wiem, ale skoro dotychczas każdy projekt przeszedł badania EMC za
    > pierwszym razem to po co coś zmieniać.

    Noo. Szacunek.

    > Ostatnio udało mi się 200 elementów SMD rozmieścić tak, że ani jednej
    > ścieżki po drugiej stronie (i wcale żadnych R0 nie musiałem użyć).

    No tak, ale musi to być kosztem zmniejszenia upakowania elementów. Przecież
    te połączenia muszą się fizycznie gdzieś na płytce zmieścić. Dla mnie
    niewyobrażalne.

    > Wyobrażanie sobie którędy wracają prądy dla każdej ścieżki jest kluczem do
    > dobrego projektowania płytki.

    To jak liczenie całek i inych limesów :-)

    > Tu jest seria super artykułów na ten temat:
    > http://www.compliance-club.com/Search.aspx?keyword=A
    rmstrong
    > Kiedyś były bez rejestracji - teraz widzę, że wymagają rejestracji.
    >
    > A na tej stronie:
    > http://www.emcesd.com/
    > polecam przejrzenie wszystkich Technical Tidbits

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź i linki. Postaram się z nimi zapoznać.
    hmj

  • 22. Data: 2009-09-28 15:54:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > ...ale tego sobie nie wyobrażam. Bo albo jest to problem wręcz
    > niewykonalny (w moim mniemaniu), albo spowoduje drastyczne wydłużenie
    > ścieżek, co może mieć znaczenie w przypadku szybkich układów cyfrowych.

    U mnie nie ma szybkich cyfrowych więc mam łatwiej.
    Przy szybkich cyfrowych rozważyłbym 4 warstwy. Choć jak poczytasz te
    artykuły to się dowiesz, że na 4 warstwach to się nie za bardzo da i 6 to
    jest rozsądne minimum.
    Wkrótce będę robił coś z ethernetem no i się zastanawiam, czy dalej uparcie
    na 2 warstwach robić i być może mieć kłopoty z badaniami, czy może od razu
    na 4.

    > No tak, ale musi to być kosztem zmniejszenia upakowania elementów.
    > Przecież te połączenia muszą się fizycznie gdzieś na płytce zmieścić. Dla
    > mnie niewyobrażalne.

    Na tej płytce miałem akurat dość luzu, ale kiedyś udało mi się na moim
    zdaniem gęstej płytce mieć tylko jedną 5mm ścieżkę po drugiej stronie.

    Całe EMC jest kosztem upakowania (szczególnie przy 2 warstwach). Różne
    części układu powinny być oddalone od siebie (wola przestrzeń na płytce
    rzędu 1..2 cm) aby np. prądy płynące w masie części cyfrowej nie zakłócały
    pracy części analogowej.

    > To jak liczenie całek i inych limesów :-)

    Zdecydowanie nie. Tylko wyobraźnia, żeby nie powiedzieć "czucie" co się z
    prądem dzieje.
    P.G.

  • 23. Data: 2009-09-28 16:08:59
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4ac0dc0b$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > Wkrótce będę robił coś z ethernetem no i się zastanawiam, czy dalej
    > uparcie na 2 warstwach robić i być może mieć kłopoty z badaniami, czy może

    No tak, ale przy 4 warstwach dość drastycznie rośnie cena płytki.
    hmj

  • 24. Data: 2009-09-28 16:42:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > No tak, ale przy 4 warstwach dość drastycznie rośnie cena płytki.
    > hmj

    Ja na tę jednowarstwowość poświęcam dużo czasu - rozmieszczenie elementów to
    główna praca przy projekcie.
    Muszę na jednej warstwie zmieścić wszystkie sygnałowe + zasilania.
    Przy 4 warstwach - GND i VCC (+ pewnie inne zasilania) odpadają z myślenia.
    Zostają tylko sygnałowe i 2 warstwy do dyspozycji - powinno być banalnie
    prosto.
    Pozostaje pytanie, czy koszt mojego czasu poświęconego na projekt
    rzeczywiście się zwraca dzięki niższej cenie płytek 2-warstwowych.
    No i wcale nie jestem pewien odpowiedzi, a wręcz podejrzewam, że przejście
    na 4 warstwy jest już od dawna ekonomicznie uzasadnione - tylko ta moja
    ambicja, że dam radę na 2 warstwach, a może przyzwyczajenie...
    P.G.

  • 25. Data: 2009-09-28 20:45:48
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > jakiej f jest rezonans.
    > Teoretycznie należy unikać kształtów regularnych - np. prostokąt - ma
    > dwa rezonanse.
    > Któraś harmoniczna zegara procesora może akurat trafić w rezonans
    > płytki. Falowód wzmocni a z brzegów nastąpi emisja.
    > Lepiej płaszczyznom masy nadać jakieś nie całkiem regularne kształty -
    > wiele słabszych rezonansów.
    > Gdzieś czytałem że jak na bottom cała masa to masa na top powinna się
    > kończyć jakieś 2 cm od brzegu, ale jeszcze mi się nie zdarzyło abym miał
    > tyle miejsca na brzegach więc daję do samego brzegu.

    Jezeli uzywam polygon fill, to brzegi plytki 'ekranuje' przelotkami co
    100mils. Pomaga (kiedys rozwiercilem przelotki zeby sprawdzic - byla
    roznica, zbocza DDRAM wychodzily na zewnatrz).

    > Wyobrażanie sobie którędy wracają prądy dla każdej ścieżki jest kluczem
    > do dobrego projektowania płytki.

    Dokladnie.

> [...]
    >
    > A na tej stronie:
    > http://www.emcesd.com/
    > polecam przejrzenie wszystkich Technical Tidbits

    Linki dobre, znane ;-)

    Jesli chodzi o robienie wszystkiego na 2 warstwach (z czego jedna to
    glownie masa), to sie udaje tylko przy relatywnie prostych projektach.
    Taniej jest zaplacic za 4-6 warstw i miec plytke z glowy duzo szybciej.

    --
    Jerry1111

  • 26. Data: 2009-09-29 07:56:06
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:h9r7a0$uud$1@news.onet.pl...
    > Linki dobre, znane ;-)
    Ale to ja je tu kiedyś pierwszy podałem i wzbudziły wtedy zachwyt.
    P.G.