  • 11. Data: 2009-09-26 21:41:52
    Temat: Re: Plaszczyzna masy
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:h9m09a$5l0$1@news.onet.pl...

    > Za 2 tygodnie bedzie pytanie: czemu uklad sie resetuje, tam tyle masy
    > przeciez jest!

    > Na serio: jak robisz polygon fill podlaczony do GND, to zauwaz ze czesto
    > robia sie petle mas oraz czesto sa kawalki masy podlaczone jak antena.

    No właśnie, robią się te pętle, i co? Czym to grozi? Jeśli robi się z tego
    antena, to pewnie zaczyna siać, a i zbiera pewnie nienajgorzej, ale to stoi
    wręcz w sprzeczności z wypowiedzią Piotra, który twierdzi, że takie pola mas
    zwiększają odporność EMC i zmniejszają ich emisję.

    > Latwo to obejsc w wielowarstwowych plytkach przez via-stitching
    > podejrzanych obszarow, ale na 2-stronnej plytce wiele nie poradzisz.

    A chodzi właśnie p 2-stronną :-)
    hmj

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4460
    (20090926) __________

  • 12. Data: 2009-09-26 21:46:36
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    > Jak ja lubię takie odpowiedzi! :-))))

    Panu Przemolowi i Adamowi C już dziękuję, nie śledźcie dalej tego wątku.

  • 13. Data: 2009-09-26 22:17:59
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-09-26 23:46, hmj napisał/a:
    > __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow
    4460 (20090926) __________

    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET Smart Security.
    >
    > http://www.eset.pl lubhttp://www.eset.com

    A do Ciebie mała prośba (szczegóły pod linkiem):
    http://odsiebie.com/pokaz/4929730---f96d.html

    --
    Cz.

  • 14. Data: 2009-09-26 22:42:08
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości

    >A do Ciebie mała prośba (szczegóły pod linkiem):

    OK, nie ma sprawy. Teraz powinno być lepiej :-)
    hmj

  • 15. Data: 2009-09-26 23:21:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "hmj" <k...@p...of.pl> wrote in message

    > Panu Przemolowi i Adamowi C już dziękuję, nie śledźcie dalej tego wątku.

    Come on... pozwól mi, proszę!!! Bo będę płakać!!! :-)))

  • 16. Data: 2009-09-27 12:24:14
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > No tak, ale niby dlaczego robić wyjątek dla masy. Jeśli zakład wykonujący
    > PCB nie radzi sobie z przyjętymi odległościami, to równie dobrze zwarcia
    > takie mogą powstać z każdym innym połączeniem. W związku z tym należałoby
    > wszystkie odległości zwiększyć z 7 na 20 milsów, czyż nie?
    > hmj

    7mils :) kup odrazu dobry skalpel i lupe a wlasciwie mikroskop x5 - x10 :)

  • 17. Data: 2009-09-27 12:24:57
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    > Come on... pozwól mi, proszę!!! Bo będę płakać!!! :-)))

    Jeśli ma Ci to w czymś pomóc, to płacz.

  • 18. Data: 2009-09-27 12:33:15
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    hmj wrote:
    > Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    > wiadomości news:h9m09a$5l0$1@news.onet.pl...

    > No właśnie, robią się te pętle, i co? Czym to grozi?

    Poczytaj o prowadzeniu mas, signal integrity, EMC.

    --
    Jerry1111

  • 19. Data: 2009-09-27 18:04:47
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "hmj" napisał:
    > Panu Przemolowi i Adamowi C już dziękuję, nie śledźcie dalej tego wątku.

    może zamiast się denerwować to powiedz o co ci chodzi, z czym masz problemy
    że stosujesz "płaszczyznę masy" i w czym ma ci ona pomóc?
    wtedy ktoś może ci cos doradzi, bo jak sam nic nie wiesz, to nikt ci na
    newsach nie będzie tłumaczył elektroniki i teorii pól:O)

  • 20. Data: 2009-09-28 12:38:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "hmj" <k...@p...of.pl> napisał w wiadomości

    > Moją wątpliwość wzbudza ewentualne "utworzenie" kondensatora. którego
    > okładkami są te płaszczyzny masy umieszczone po obu stronach płytki.
    > Myliłby się przecież ten, kto sądzi, że na całej powierzchni mają one ten
    > sam potencjał, więc o kondensatorze możemy chyba mówić. I właśnie wpływu
    > tego kondensatora się obawiam, tylko nie wiem na co miałby on wpływać? :-)
    > Jeśli chodzi o połączenia rozłożone na obu powierzchniach masy, to są one
    > zrobione poprzez wyprowadzenia elementów dołączonych do masy.

    Takie dwie warstwy (połączone ze sobą) stają się raczej falowodem, a nie
    kondensatorem.
    Na brzegach płytki następuje odbicie. Rozmiar płytki decyduje o tym przy
    jakiej f jest rezonans.
    Teoretycznie należy unikać kształtów regularnych - np. prostokąt - ma dwa
    rezonanse.
    Któraś harmoniczna zegara procesora może akurat trafić w rezonans płytki.
    Falowód wzmocni a z brzegów nastąpi emisja.
    Lepiej płaszczyznom masy nadać jakieś nie całkiem regularne kształty - wiele
    słabszych rezonansów.
    Gdzieś czytałem że jak na bottom cała masa to masa na top powinna się
    kończyć jakieś 2 cm od brzegu, ale jeszcze mi się nie zdarzyło abym miał
    tyle miejsca na brzegach więc daję do samego brzegu.

> [...]
    > takie mogą powstać z każdym innym połączeniem. W związku z tym należałoby
    > wszystkie odległości zwiększyć z 7 na 20 milsów, czyż nie?

    Jak się ustawia 7 to wcale nie znaczy, że wszędzie na płytce ma się 7.
    Ja ustawiam 8, ale stosuję typową ścieżkę 10 i raster 5 więc typowa
    odległość między ścieżkami będzie 10.
    Jak mam poprowadzić 2 ścieżki na dłuższym odcinku równolegle to prowadzę o
    jedną działkę dalej niż pozwala - więc 15.
    Tylko w kilku nielicznych miejscach jest 8 (ostatnio też 7).
    Ale gdybym kładąc poligon zostawił 8 to wszędzie między poligonem a resztą
    świata byłoby 8 więc ustawiam 10.

    Inna sprawa, że jakieś 8 lat temu robiliśmy anteny RFID (125kHz więc dużo
    zwoi) na płytce ścieżką 6, odstęp 6 i nie było z tym problemu (Techno
    Service) więc obecnie, gdy deklarują 4 milsy to chyba stosowanie przeze mnie
    tego 10 dla poligonów to dmuchanie na zimne.

    Od wejścia do Unii i EMC projektuję płytki 2 warstwowe jako jednowarstwowe,
    a druga strona cała poligon GND.
    Każdy obwód na top to antena pętlowa, poligon to reflektor odwracający fazę.
    Gdyby był z nadprzewodnika i w odległości 0 niwelowałby emisję do 0. Jak
    jest w odległości różnej od 0 to dla danej f można policzyć długość fali w
    dielektryku (jeśli dobrze pamiętam przenikalność około 4 - prędkość chyba
    c/2) i oszacować o ile sygnał z anteny będzie tłumiony przez puszczenie
    razem z nim sygnału prawie w odwrotnej fazie (przesunięcie fazy wynikające z
    podwójnego pokonania grubości płytki przez falę). Robiłem takie analizy w
    2003 - wyszło mi, że dla częstotliwości w rozsądnym zakresie (GHz-e uważam
    za nierozsądny zakres) taki poligon świetnie tłumi. Inny wniosek, że im
    płytka cieńsza tym lepiej.
    Na top też daję poligon GND i łączę go z tym na bottom mniej więcej co 1cm
    (należy unikać regularności bo rezonanse). Jak na top mam placek GND to
    łączę go po jego brzegach. Czy ten poligon na top jest też potrzebny to nie
    wiem, ale skoro dotychczas każdy projekt przeszedł badania EMC za pierwszym
    razem to po co coś zmieniać.
    Ostatnio udało mi się 200 elementów SMD rozmieścić tak, że ani jednej
    ścieżki po drugiej stronie (i wcale żadnych R0 nie musiałem użyć). Jak
    koniecznie trzeba coś po stronie GND to robię jak najkrótsze i tak aby każda
    taka ścieżka była niezależnie oblana masą (aby otwory w stronie masy były
    minimalne. Gdy musiałem ścieżką przejść w poprzek szyny 8 bit to w środek
    między ścieżki szyny wstawiłem jeszcze jedną połączoną z GND (powinno się
    teoretycznie 7). Dzięki temu prądy powrotne (poruszające się po płaszczyźnie
    GND wzdłuż szyny nie musiały omijać tej poprzecznej dziury (na ścieżkę
    poprzeczną) dużym łukiem tylko nieco mniejszym poprzez tę dodatkową ścieżkę.
    Głównym źródłem emisji z płytki (chyba) jest to jak prądy powrotne (im
    wyższe f tym te prądy poruszają się bardziej pod ścieżką, a nie na skróty
    jak DC) muszą omijać jakąś dziurę w płaszczyźnie masy, bo powstaje obwodzik
    z prądem o większej powierzchni (jak leci pod ścieżką to tylko grubość
    płytki), a skuteczność emisji obwodu z prądem zależy od jego powierzchni.
    Takie coś powoduje, że na powierzchni masy powstają różnice potencjałów.
    Teraz wystarczy, aby do dwu różnych punktów tej masy były podłączone dwa
    kable i już jest źródło sygnału i antena nadawcza.
    Wyobrażanie sobie którędy wracają prądy dla każdej ścieżki jest kluczem do
    dobrego projektowania płytki.

    Tu jest seria super artykułów na ten temat:
    http://www.compliance-club.com/Search.aspx?keyword=A
    rmstrong
    Kiedyś były bez rejestracji - teraz widzę, że wymagają rejestracji.

    A na tej stronie:
    http://www.emcesd.com/
    polecam przejrzenie wszystkich Technical Tidbits

    P.G.