    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 8 Oct 2014 12:08:03 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Projekt.
    <m0k0s1$gqj$1@srv.chmurka.net> <m0k6td$ant$1@node1.news.atman.pl>
    <m0kd5g$idl$1@node1.news.atman.pl> <m0kdik$upq$1@node2.news.atman.pl>
    <m0kfg8$db5$1@usenet.news.interia.pl>
    <5430f864$0$3174$65785112@news.neostrada.pl>
    <543163da$0$3165$65785112@news.neostrada.pl>
    <m0rpg6$5ec$1@node2.news.atman.pl>
    <54317a05$0$12622$65785112@news.neostrada.pl>
    <m0rvtr$jka$1@node1.news.atman.pl>
    <543197e3$0$3172$65785112@news.neostrada.pl>
    <m0t7hu$sgl$1@node1.news.atman.pl>
    <54342054$0$18093$65785112@news.neostrada.pl>
    <m118ca$jl8$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1410072218160.4596@quad>
    <m12gf3$pb1$1@node2.news.atman.pl>

    On Wed, 8 Oct 2014, Shrek wrote:

    > Zresztą czy będzie czytał tak dosłownie to wątpię.
    > Dosłownie należało uznać winnym przestawiacza pod browarach na parkingu,

    Nie.
    "Syndrom trawniczka". Obowiązuje całe prawo, a nie wybrana ustawa.

    > a sąd miał inne zdanie.

    I słusznie. Bo przepis ma "inne zdanie"!

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,220,9681
    ,20140526,art-1-12-zasady-odpowiedzialnosci-karnej.h
    tml
    ---
    Art. 1.
    [...]
    § 2. Nie stanowi przestępstwa czyn zabroniony,
    którego społeczna szkodliwoœć jest znikoma.
    ---

    Nie można więc orzekać o przestępstwie, skoro go nie ma.

    BTW: To co stanowi paradoks, to fakt, że identyczna zasada
    nie obowiązuje przy wykroczeniu.
    I mandat można dostać "za nic" (za formalne wykroczenie, nie niosące
    zagrożenia ani szkód i utrudnień dla innych).

    Jest jeszcze drugi mechanizm - zasada "poświęcania mniejszego dobra",
    mająca swoje regulacje i w przepisach cywilnych i karnych, niedawno
    Robert przypominał (na moją prośbę) przy innej okazji jak to tam idzie
    w karnym, ale znowu zapomniałem.

    > Przynajmniej w odwołaniu, zaocznie to klepną co im oskarżyciel (policja)
    > podsunie.

    Sądząc z opisów, "taka jest praktyka" (zła praktyka, ale co robić).

    > Gdyby sądy miały orzekać tylko na podstawie dosłownej interpretacji

    Tak nie jest, bo po pierwsze wymagana jest "logiczna interpretacja"
    czyli stosowanie zasad prawa tam, gdzie "przepis literalny" nie
    rozstrzyga, albo gdzie można wskazać dwa przepisy dające
    odmienne wnioski końcowe :>
    No i na deser pozostaje zwrócenie się przez sąd do prezydenta
    o skorzystanie z prawa łaski - to *też* jest "przepis który
    przewiduje" :)

    > to zamiast sędziego, miałbyś znacznie bardziej niezawisły komputer;)

    E tam, komputer *po wprowadzeniu ścisłych danych* wejściowych
    (czyli ruchu wykonanego przez człowieka) dopiero od kilkunastu
    lat wygrywa w szachy (za to z mistrzami), ale interface zdolne
    wydedukować "co naprawdę powiedział swiadek" leży i kwiczy ;)
    No a zajarzenie, że do danej "zasady prawnej" da się podpiąć
    przepis z zupełnie innej parafii, komputerowi chyba też
    jeszcze brakuje.

    pzdr, Gotfryd