  • 121. Data: 2020-06-17 08:35:01
    Temat: Re: Piękna orka elektryków :-)
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-06-2020 o 08:23, ddddddddddddd pisze:

    > dokładnie tak, już tak jest w UK (chyba że wprowadzili coś nowego) - za
    > prąd oddawany do sieci płacą tak mało, że nijak ma się to do ceny prądu
    > pobieranego

    W Polsce w ogóle nie można sprzedać.
    Za to masz kompensowanie, z ewentualną nadwyżką przechodzącą na kolejne
    lata.

  • 122. Data: 2020-06-17 09:37:55
    Od: Przemek Jedrzejczak <p...@g...com>

    --Umyka wam ważny szczegół techniczny dla którego wymienne aku nie wejdą
    do powszechnego użytku. Muszą one się łączyć z samochodem za pomocą
    złącza rozłącznego zdolnego przenieść conajmniej moc rzędu dziesiątków a
    nawet setek kW, pod napięciem rzędu setek V i z konieczności
    umieszczonego gdzieś pod podwoziem w trudno dostępnym miejscu. To
    praktycznie niewykonalne przy wymaganym poziomie niezawodności i
    bezpieczeństwa. Oraz ceny, of course :)

    According to BJEV, it has already built 160 battery exchange stations for 13,000
    vehicles in a dozen cities, including Beijing and Xiamen.

    https://www.electrive.com/2019/09/17/bjev-plans-to-b
    uild-3000-battery-swapping-stations/

    nie widze najmniejszego problemu aby kochana Unia narzucila standard bateryjek
    producentom aut, inaczej znow dostana kopa w dupe od chinczykow :-)

  • 123. Data: 2020-06-17 10:51:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-06-16 o 21:54 +0200, Shrek napisał:

    > Był już jeden taki co twierdził, że elektryk spełnia potrzeby każdego
    > przeciętnego użytkownika. I miał kupic... tylko żona mu nie
    > pozwoliła, bo okazało się, że on akurat jest ponadprzeciętny i im nie
    > wystarcza;)

    Zapomniałeś dodać, że potem pojawił się temat dziecka - i to był gwóźdź
    do trumny, bo najwyraźniej elektryki są niekompatybilne z młodzieżą.

    A poważniej mówiąc, to ja sam przypuszczam, że mój następny samochód to
    będzie elektryk. Obecnie to bez sensu sprawa, bo akumulatory złe, ceny
    wysokie, używalność słaba - ale jeśli trend się utrzyma, to wszystko
    dojrzeje i się unormalizuje w przeciągu najbliższych lat.

    Mateusz

  • 124. Data: 2020-06-17 12:31:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 16.06.2020 o 23:52, J.F. pisze:

    >Włączą, to przyjedzie energetyka, bo wywali zabezpieczenie.

    Ale nie przyjezdza, to widac norma dobra, a ludzie kuchenek naraz nie
    wlaczaja :-)

    >Pomijasz najważniejsze - trzeba wyłączyć wszystko inne;)

    Wszystko to przesada.

    >Coś tam jednak prąd ciągnie - choćby windy, oświetlenie, często
    >wentylacja.

    sterownik do windy ciagnie bardzo malo, no chyba, ze ktos akurat
    skorzysta.
    Oswietlenie czesto tez sie wylacza.

    Ta nocna taryfa nie bierze sie z nikad - ludzie przestaja brac prad i
    ida spac z wlasnej woli.

    >Ciągła jazda na oparach to śrenio.

    Dlaczego na oparach ? Przejechales 20km, doladowujesz do pelna.
    Na co wystarcza mala moc lub krotki czas.

    Ba - na dobra sprawe to nawet wracajac z dlugiej trasy z pustym aku,
    wstawiasz na noc,
    ladujesz na 50km, przejedzasz 20, po kolejnej nocy masz juz 80km
    zasiegu itp,

    >Wtedy wszyscy ciągną na raz.

    Ale mala moc, bo te przejechane kilometry sie rozkladaja na wiele
    godzin.
    Gorzej, jak jakis gremialny wyjazd sie trafi, a potem powrot :-)

    >Dalej wywali jak wszyscy na raz.

    Nie, bo te 10 to w granicach normy.

    >To może się nie doczekać.

    Jest ryzyko, trzeba ambitny algorytm gry na gieldzie :-)

    >To ani nie wywali ani nie naładuje. Zresztą naięcie tak nei spada
    >sporo

    Jak jest na granicy wydajnosci przylacza, to juz chyba istotnie.
    Moze i niewiele, ale wzmocnic mozna.

    >Dalej będzie problem. Elektryki działają, bo nei są w powszechnym
    >użyciu.

    No ba - u nas to bedzie zamiana ropy na wegiel.
    Ale moze energetycy sie uciesza, ze nie musza w nocy pary upuszczac.

    J.

  • 125. Data: 2020-06-17 12:36:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 16-06-2020 o 22:53, J.F. pisze:

    >No właśnie potrzebujemy - bo moment kiedy zaczną się ładować będzie
    >zbliżony.

    >Ale to tak nie będzie działać, bo gdzie im ten prąd chcesz odciąć?
    >Podłączą i będą próbować ładować całą dostępną mocą.

    Jak pisalem:
    a) dorobic do samochodow zegarek, nastawiasz godzine wyjazdu, samochod
    ma rozlozyc ladowanie na zadana ilość godzin.
    przy okazji to chyba akumulator lubi powoli.

    b) slabe gniazdka w garazach, niech daja np tylko 2kW.

    c) jakis rotacyjny odcinacz w razie przeciazenia calosci tez mozna
    wymyslec ...

    J.

  • 126. Data: 2020-06-17 12:38:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 16-06-2020 o 22:30, J.F. pisze:

    >Skąd wziąłeś ten 1 kW?
    >Elektyrki wymagają znacznie wiekszych mocy.

    Jak duzo jezdza.

    >Do komfortowego ładowania, nawet kilkadziesiąt razy większych.
    >Są takie, które mogą się ładować 43 kW.....

    A jak ktos przejedzie 30km i ma cala noc na ladowanie, to mu 1kW
    wystarczy.

    >A każdy ma evse minimum 10 A, średnio pewnie 20A - to już sporo
    >więcej niż 1 kW.

    J.

  • 127. Data: 2020-06-17 12:43:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-06-2020 o 12:38, J.F. pisze:

    > Jak duzo jezdza.

    Nie - jak się ładują.

    > A jak ktos przejedzie 30km i ma cala noc na ladowanie, to mu 1kW wystarczy.

    Ale nie wystarczy mu moc 1 kW, bo od razu będzie próbował ładować się
    większą mocą.
    A to czy zajmie mu to minutę czy 8 h nie ma znaczenia - pociągnie tyle
    ile ma mocy jego evse.

    Zresztą przez 30 km zużyjesz 5-7 kWh, a nie 1.....

  • 128. Data: 2020-06-17 12:47:40
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-06-2020 o 12:31, J.F. pisze:
> [...]
    > itp,

    > Ale mala moc, bo te przejechane kilometry sie rozkladaja na wiele godzin.

    To jakieś pierdzielenie.
    Samochody już są i nikt nie będzie od nowa koła wymyślał dla potrzeba
    jakichś melepetów z Polski.

    To my musimy się dostosować z infrastrukturą do nich, a nie odwrotnie.
    Albo zrobić sobie samemu evse które będzie działało tak jak chcesz...

  • 129. Data: 2020-06-17 12:48:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 16-06-2020 o 20:05, J.F. pisze:

    >Nie - potem i przedtem to odbierają sobie to w postaci niższych cen
    >prądu (ten zielony jest najtańszy).
    >Dzięki czemu mogą sobie eksportować nadwyżkę do Polski.
    >A my tylko jak idioci trujemy się i nasze dzieci, paląc węgiel, za
    >dużo większe pieniądze.

    Jakos pominales te protesty, bo Niemcy wlasnie otwieraja nowa
    elektrownie weglowa :)

    Cudow nie ma. Albo uslyszysz "20 stopien zasilania, wylaczamy prad na
    godzine",
    albo zaplacisz za bezproduktywna prace elekrowni w gotowosci i za
    prad z czasow, gdy cena ujemna :-)

    No, jeszcze mozna elektrownie wodne zbudowac, szczytowo-pompowe, inne
    akumulatory, jakies gazowe elektrownie z szybkim startem,
    albo zaplacic sporo za solary w nadmiarze, ktore beda czesto w 10%
    wykorzystane, ale za to brakow pradu nie bedzie.

    A ich tani zielony prad ... czy to nie tak, ze my mniej trujemy nasze
    dzieci, a oni do tego doplacili :-)

    >Jak często tego potrzebujesz?
    >W 99% przypadków ładowanie po podłączeniu po powrocie do domu
    >wystarcza.

    Ale nie wtedy, gdy postawiles panel na dachu, i masz pelno "darmowej"
    energii, gdy akurat samochod stoi w pracy :-)

    No chyba, ze ekologicznie - do pracy metrem lub rowerem, a samochod
    niech sie weekend laduje :-)

    >Nie ma sensu przepłacać na akumulatory, które sporo kosztują i pewnie
    >będą słabo żywotne.

    Tak jak te w samochodzie ?

    J.

  • 130. Data: 2020-06-17 12:49:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-06-2020 o 12:36, J.F. pisze:

    > Jak pisalem:
    > a) dorobic do samochodow zegarek, nastawiasz godzine wyjazdu, samochod
    > ma rozlozyc ladowanie na zadana ilość godzin.

    Już pisałem - samochody są i tak nie działają i działać nie będą.
    Ładowarki w cywilizowanych krajach są na każdym kroku, domowe gniazdka
    też mają odpowiednie moce.

    Jak u nas jest inaczej, to musimy zmienić to co trzeba u nas.