  • 81. Data: 2015-12-12 10:01:18
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-12-12 01:33, Pszemol wrote:
    [...]
    > A w Polsce ile lat musi się mieć aby mieć pozwolenie
    > na strzelanie z broni myśliwskiej, bo o takiej tu mowa?
    > Nie mówimy i pistoletach ani kałachach.
    21, w jakichś tam szczególnych przypadkach pozwolenie na broń do celów
    sportowych albo łowieckich może uzyskać osoba która ukończyła 18 lat.

  • 82. Data: 2015-12-12 11:31:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Dec 2015 18:33:05 -0600, Pszemol napisał(a):
> [...]
    sess-firearms-policy-summary/),

    > A w Polsce ile lat musi się mieć aby mieć pozwolenie
    > na strzelanie z broni myśliwskiej, bo o takiej tu mowa?

    21 lub 18 ?
    http://bip.lublin.kwp.policja.gov.pl/KWL/pozwolenia-
    na-bron-lice/939,Pozwolenie-na-bron-do-celow-lowieck
    ich.html

    > Nie mówimy i pistoletach ani kałachach.

    http://thefiringline.com/forums/showthread.php?t=177
    616
    https://www.youtube.com/watch?v=U5peJZkpMkM

    Zaden tam kalach, zwykla mysliwska bron, swietna np do obrony przed
    niedzwiedziami :)

    J.

  • 83. Data: 2015-12-12 12:08:51
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości

    > Zdaje się, że przedmiotów zawodowych.

    Może TEORII obwodów.

    :)

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 84. Data: 2015-12-12 18:05:03
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Kamil" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Elektryk, jak rozumiem pracownik fizyczny np. po zawodówce.

    Elektryk "z papierami" oznacza w slangu człowieka z uprawnieniami SEP na
    eksploatację i często również na dozór.

    > Nadzorować go powinien odpowiedni człowiek. A z tymi bywa różnie.

    Jak widać uprawnienia na papierze nie świadczą zupełnie o kwalifikacjach
    zawodowych.

    > Swego czasu odbierałem instalację, w której na pomieszczenia kuchni np.
    > zastosowano różnicówki 300 mA. Na moje pytanie dlaczego nie 30 mA, szef,
    > pan inżynier odpowiedział, że w hurtowni powiedzieli mu, że to wszysrko
    > jedno. Na moją ripostę, że ja się uczyłem w szkole, a nie w hurtowni
    > strasznie się obraził

    Pan inżynier jakiej był specjalności? Elektryka czy konstrukcje żelbetowe?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 85. Data: 2015-12-12 21:45:23
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Odry i Riady byly tak zmontowane. A sami tego nie wymyslelismy, tylko
    > pewnie z amerykanskich podpatrzone. A oni uzyli, bo lepsze.
    >
    > Tylko to jednak byl cienki drucik, owiniety na kwadratowym bolcu,
    > zloconym, fabrycznie nowym. Na rogach tego kwadratu byl styk, ktorego
    > kombinerki nie zapewnia.

    Podstawową zaletą połączenia owijanego jest możliwość jego szybkiego
    stosowania w gęstwinie innych przewodów, łączówek. Lutownicą nie
    podejdziesz, bo przytopisz izolację innych przewodów. Pistoletem do
    owijania (wraperem) wciskasz się w kłębowisko makaronu i "bzzzyk".
    Niestety, drut do owijania też nie był byle jaki. W centrali E10A,
    produkcji poznańskiej Teletry była używana szwedzka lub niemiecka
    krosówka, ze srebrzonych drutów, w teflonowej izolacji. Nasza krajowa
    potrafiła nieźle zaskoczyć, np. miała nadtopioną izolację na znacznej
    długości i losowo zwierała, bo żyła wychodziła z izolacji. Dlatego
    stosowano drogą, importowaną. Poza tym nasze wynalazki potrafiły mieć
    porowatą izolację, chłonącą wilgoć. Sprawdzone, testowane. Producent
    więcej nie popełnił błędów, polegających na wspieraniu krajowego przemysłu.
    Potwierdzam solidność połączeń owijanych. Stosowano je nawet w dość
    starych magnetowidach VHS. Wyobraź sobie płytki łączone na owijanie.
    Połączenia owijane miały też drobną wadę - wrzeciono wrapera (to coś, co
    się kręci) potrafiło zeskrobać ledwie widoczny, spiralny, metalowy
    włosek z krawędzi piórka łączówki. Piórko to jest ten bolec, wokół
    którego owijało się drut. W efekcie włosek potrafił wywoływać zwarcie.
    Szukanie było dość długotrwałe - jechałem po drodze połączenia, od płyty
    do płyty, szukając według schematu na których piórkach powinny być
    łączone. Czasmi pół godziny, czasami godzina szukania i gotowe -
    wyciągam ledwie widocznego winowajcę. Na 11 lat pracy miałem kilka
    takich przypadków. Być może powodem było krzywe ustawienie wrzeciona w
    stosunku do piórka.

  • 86. Data: 2015-12-12 21:51:45
    Temat: Re: Pere?ka pewnego forum...
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 11 Dec 2015 14:23:34 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

> [...]
    >za niego przyciski DOWN i UP w mikrofonie. Ale to niewygodne. I obiecuję, że
    >nie będę cudować z pozłacanymi kluczami, stykami z jakiejś pierdziolamentozy
    >mającej wygładzić płaszczyznę kresek i nieco eliptycznie zaokrąglić kropki,
    >jak w jakimś CW-voodoo. Tylko to będzie normalny klucz. Dwie deseczki,
    >odpowiednio podparte i osprężynowane, aby szły kropki i kreski.
    >No, ja wolę sobie przysiąść... (BTW. mała zagadka - skąd się wzięło słowo
    >'ham', po angielsku szynka, jako określenie krótkofalowca?) i złowić gościa
    >siedzącego sobie 3000 km ode mnie, albo i więcej.

    http://www.rfcafe.com/references/electrical/origin-o
    f-ham.htm

    A.L.

  • 87. Data: 2015-12-12 22:01:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Mario napisał:
    > Też mi się zdarzało, że lutowane zawodziło. Ale głównie z powodu złego
    > lutowania, a nie z powodu zawodnej technologii. Jak miałem jeszcze
    > pracowników to niestety bardzo trudno było od nich wyegzekwować dobre
    > wykonanie lutowania. Błędy typu: przenoszenie cyny na grocie zamiast
    > podawać drut lutowniczy bezpośrednio do lutowanej nóżki. Zbyt krótkie
    > lutowanie dające zimny lut. Takie coś wiadomo że zawodzi. Nie twierdzę,
    > że sam nigdy nie zlutowałem błędnie, ale byłem zaskoczony tym, że
    > pracownik w ogóle nie interesuje się tym jak wykonał zadanie.

    Wiesz, ludzie byli różnie szkoleni. Jeżeli uczyli się na takich
    przykładach:
    http://elportal.pl/pdf/2003/edw_2003_09_s24.pdf
    to się nie dziwię, że partolili robotę.
    Żeby nie było wątpliwości - mam na myśli rysunek 9, czyli poradę w
    stylu: grzej górę nóżki elementu bez dotykania grotem pola lutowniczego,
    cynę podawaj na nóżkę tak aby sama spłynęła na pole lutownicze i je
    zwilżyła.
    Gdy zobaczyłem ten artykuł na żywo, przeglądając czasopismo w Empiku, to
    przestałem je potem w ogóle dotykać :-)

  • 88. Data: 2015-12-12 22:06:28
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 09:34:07 +0100, J.F. napisał(a):

    > No i ... cyna jednak wysoka rezystancje, ciekaw jestem czy przy
    > wiekszych pradach sie nie grzeje. Niby elementy do plytek lutujemy i
    > nic zlego sie nie dzieje, ale jakos spokoju mi to nie daje :-)

    Pytałem jakiś czas temu o mostek prostowniczy na kilkadziesiąt A - ten
    polutowany z pojedynczych diod daje radę, cyny w nim sporo ale też
    generalnie prąd płynie drutem 4mm2 albo taśmą miedzianą, przylutowaną do
    laminatu na sztorc.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 89. Data: 2015-12-12 23:17:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-12 o 18:05, yabba pisze:
    > (...)
    > Jak widać uprawnienia na papierze nie świadczą zupełnie o kwalifikacjach
    > zawodowych.

    To może moja trochę inna historyjka.

    Weszliśmy z kolegą w pierwsze kasy fiskalne. Miałem zresztą jako czwarta
    osoba w Polsce wydaną legitymację.

    Swego czasu zaszwankowała jedna z kas, a że akurat jechałem do Wawy po
    odbiór partii nowych, to wziąłem trefną sztukę ze sobą. Poszedłem do
    kierownika serwisu. Firma zacna, znana na całym świecie. Może nie będę
    pisał, jaka, żeby wstydu nie robić. Po cichu dopiszę, że chodzi o kasę
    Entry 01.
    Kierownik serwisu mówi, że trzeba wymienić całą płytę elektroniki. Ja mu
    mówię - po co? Przecież tu wystarczy wymienić diodę na sprawną. O, tą
    tu. Ma pan miernik, to pokażę.
    Kierownik serwisu wyjmuje miernik. Mówię, żeby ustawił na oporność.
    Patrzę, a ten wyjmuje przewody z folii, rozrywając fabryczne jeszcze
    zabezpieczenie. Próbuje przewody włożyć sondami do miernika. Wyjąłem mu
    to z rąk, pokazałem o co chodzi z diodą - ale już bez przekonania, bo
    facet nawet nie bardzo wiedział, jak się czyta miernik.
    W każdym razie i tak się okazało, że firma przewiduje wymianę płyty. W
    każdym przypadku.

    Przykre było to, że człowiek bez podstaw wiedzy elektronicznej był
    kierownikiem serwisu. Ale za to dziennie zarabiał więcej, niż my z
    kolegą razem wzięci w miesiąc.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 90. Data: 2015-12-12 23:20:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-12 o 11:31, J.F. pisze:
> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=U5peJZkpMkM
    >
    > Zaden tam kalach, zwykla mysliwska bron, swietna np do obrony przed

    A jak trzech niedżwiedzi wyjdzie z BM-ki, to też da radę? ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam