  • 91. Data: 2015-12-12 23:56:34
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:n4i6ej$qhe$1@usenet.news.interia.pl...
    > Przykre było to, że człowiek bez podstaw wiedzy elektronicznej był
    > kierownikiem serwisu. Ale za to dziennie zarabiał więcej, niż my z kolegą
    > razem wzięci w miesiąc.

    A ja się tu spiera(łe)m o to, by architekt projektujący domy, miał choćby
    bladozielone pojęcie o materiałach, z których on powstanie... :P
    Widzisz pan, jak to w socjaliźmie było, to i teraz jest, dyrektor
    zjednoczenia bez pierdnięcia w krzesełko nawet (choć nie mówię, że nie
    pracował w ogóle), za jedną pensję mógł połowę załogi wykupić. Godne to i
    sprawiedliwe, jak to ksiądz na nabożeństwie oznajmia :P

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 92. Data: 2015-12-13 00:17:06
    Temat: Re: Pere?ka pewnego forum...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > http://www.rfcafe.com/references/electrical/origin-o
    f-ham.htm

    Jest to jedna z wersji. Spotkałem kilka. Najważniejsza z nich, to od słowa
    HAM oznaczającego szynkę, a to znów z nasiadówek przy radiu, że przez nie
    dupa się odciskała, upodobniając do szynki. Było jeszcze coś, ale nie pomnę.
    Trochę tak, jak rozwinięcie skrótu SPAM, jedno się rozwija jako reklama od
    głupka, inne jako niepożądany mail reklamowy, itd. A bez Monty Pythona chyba
    by nie użyto tego określenia...?

  • 93. Data: 2015-12-13 11:51:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 22:06:28 +0100, badworm napisał(a):

    > Pytałem jakiś czas temu o mostek prostowniczy na kilkadziesiąt A - ten
    > polutowany z pojedynczych diod daje radę, cyny w nim sporo ale też
    > generalnie prąd płynie drutem 4mm2 albo taśmą miedzianą, przylutowaną do
    > laminatu na sztorc.

    Fotki pokazywales, ale czy ta tasma styka sie z nozkami, czy prad
    plynie przez warstwe cyny.

    J.

  • 94. Data: 2015-12-13 11:57:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 21:45:23 +0100, Maciek napisał(a):

    > Podstawową zaletą połączenia owijanego jest możliwość jego szybkiego
    > stosowania w gęstwinie innych przewodów, łączówek. Lutownicą nie
    > podejdziesz, bo przytopisz izolację innych przewodów. Pistoletem do
    > owijania (wraperem) wciskasz się w kłębowisko makaronu i "bzzzyk".

    To sie wszystko zgadza, tylko oprocz tego mialo takie polaczenie
    wytrzymac przynajmniej 10 lat (w komputerach - w centralach wlasciwych
    moze wiecej) poprawnej pracy ... i wytrzymywalo.
    Fakt, ze komputer w klimatyzowanym pomieszczeniu stal.

    Czy te sama technologie mial na mysli ACMM ... chyba nie do konca.

    > Niestety, drut do owijania też nie był byle jaki. W centrali E10A,
    > produkcji poznańskiej Teletry była używana szwedzka lub niemiecka
    > krosówka, ze srebrzonych drutów, w teflonowej izolacji. Nasza krajowa
    > potrafiła nieźle zaskoczyć, np. miała nadtopioną izolację na znacznej
    > długości i losowo zwierała, bo żyła wychodziła z izolacji. Dlatego
    > stosowano drogą, importowaną. Poza tym nasze wynalazki potrafiły mieć
    > porowatą izolację, chłonącą wilgoć. Sprawdzone, testowane. Producent

    Akurat w komputerach nie przewidywano lutowania, wiec ani teflon ani
    nadtopienie nie grozilo. Wilgoc tez nie grozila.
    Tym niemniej chyba faktycznie uzywano importowanego Kynaru.

    J.

  • 95. Data: 2015-12-13 13:15:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 23:20:16 +0100, Adam napisał(a):
> [...]
    616

    > A jak trzech niedżwiedzi wyjdzie z BM-ki, to też da radę? ;)

    Amerykanie maja obostrzenia co do takiej broni - nie moze byc
    automatyczna, magazynek niewielki - byc moze trzem niedzwiedziom nie
    da rady, za to srutowa "pompka" da :-)

    J.

  • 96. Data: 2015-12-13 13:35:27
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > Fakt, ze komputer w klimatyzowanym pomieszczeniu stal.
    >
    > Czy te sama technologie mial na mysli ACMM ... chyba nie do konca.

    Nowoczesne centrale elektroniczne kiedyś przewidywano na 20 lat pracy.
    Krzyżowe, np. Pentaconta miały pracować po 40 lat.
    Starsze, z wybierakami podnosząco obrotowymi (np. Strowger, Siemens)
    przewidywano na 60 lat pracy. Dane z książki ale też centrale naprawdę
    tak pracowały. W USA wyłączano w latach 90 Strowgery stawiane w latach
    30 ale te centrale pracowały w klimatyzowanych salach i były wykonane z
    zupełnie innych materiałów, niż nasze licencyjne.
    W Polsce trochę zbyt szybko zezłomowano elektroniczne centrale E-10A, bo
    nie miały nowoczesnych usług, np. ISDN. Błąd, bo teraz komu ISDN jest
    potrzebny? Ogólnie zasada pozostała - elektroniczne mają pracować do 20
    lat.

    Nie pamiętam ile miały najstarsze Odry, wyłączone na wrocławskim
    Brochowie (PKP) i w Hutmenie ale coś około 30 lat. Zostały wyłączone i
    zastąpione na wszelki wypadek, bo skończyły się części zamienne, choć i
    tak nie były zbyt często potrzebne. To z doniesień prasowych. Nie miałem
    z nimi do czynienia.

    Zarówno centrale elektroniczne, jak i Odry powinny pracować w
    klimatyzowanych pomieszczeniach. Żadnych pyłów, papierosów itp.

  • 97. Data: 2015-12-13 13:55:20
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Fakt, ze komputer w klimatyzowanym pomieszczeniu stal.
    >
    > Czy te sama technologie mial na mysli ACMM ... chyba nie do konca.

    Chyba tak... Hint - łącznica systemu Pentaconta, np. taka, jak tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=xunVxp-mqqY
    https://www.youtube.com/watch?v=Ahdd-r3Oq_o
    https://www.youtube.com/watch?v=uhmEZhCW9fg
    I w ogóle, wystarczy hasło pentaconta i YT zwróci całą rzeszę filmów.

    Na mojej centrali, do specjalnych krosowań, np. przelicznika, stosowana była
    też specjalna, podobnież importowana, czy co tam, krosówka, długości coś
    koło 20 cm, z już odizolowanymi końcówkami, tak, żeby akurat było do
    owijania. Jeśli trzeba to było odwinąć, a już żyła się łamała, a starczyło
    jeszcze długości, przycinało się i odizolowywało na nowo. Izolacja była
    koloru intensywnie jasnożółtego.

    Ja miałem wrażenie, że izolacja w tej specjalnej krosówce też była porowata,
    ale nie było z nią kłopotu.

  • 98. Data: 2015-12-13 15:05:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > pracowały. W USA wyłączano w latach 90 Strowgery stawiane w latach 30 ale
    > te centrale pracowały w klimatyzowanych salach i były wykonane z

    A u nas, dla oszczędności, klimatyzowało się pomieszczenie, otwierajac okna.
    Co w połączeniu, że lokalizacja była niemal w ścisłym centrum miasta, nie
    wpływało zbyt pozytywnie na trwałość. Nie dało się tego przecisnąć przy
    wspomnianych niżej E10A, tam były 3 czujniki temperatury (upraszczam, one
    były pionowo, więc w innych częściach też chyba coś było), jeśli
    przewyższała 32oC, zabezpieczenie wyłaczało centralę. I klima tam była 3
    razy większa, niż urządzenia. (przynajmniej na ACMM/MNAA w mojej robocie)

    > zupełnie innych materiałów, niż nasze licencyjne.

    Oj, był to problem.

    > W Polsce trochę zbyt szybko zezłomowano elektroniczne centrale E-10A, bo
    > nie miały nowoczesnych usług, np. ISDN. Błąd, bo teraz komu ISDN jest

    Nie miały ISDN, ale podobnież SS7 już dało się dorobić.

    > potrzebny? Ogólnie zasada pozostała - elektroniczne mają pracować do 20
    > lat.

    To "moja" (niemal po sąsiedzsku) E10A, 3 piętra niżej i nieco w bok, by
    robiła do hmm... 2010... a już w '93 postawiono EWSD, wspartego później
    5ESS.

    > Zarówno centrale elektroniczne, jak i Odry powinny pracować w
    > klimatyzowanych pomieszczeniach. Żadnych pyłów, papierosów itp.

    Otóż to, i tu już nie dawało się oszukiwać, jak w przypadku
    elektromechanicznych (co rodziło spore problemy, gdy działanie takiej PC
    było wspomagane jakąś elektroniką, przy 40 stopniach ciepła potrafiła się
    buntować), klima była "miezastąpiona" i musiała być, nie dawało się tego
    załatwić przez otwieranie okien.
    BTW. Znam przypadek awarii klimatyzacji w jednej z central przy Brzeskiej,
    podobno gwizdnęło w piątek po "połedniu" (nie pamiętam, czy się wyłączyła
    tylko, czy jakaś głębsza awaria była), a jak chłopaki przyszli w
    poniedziałek, to w pomieszczeniu było ok. 70 stopni oC. Uruchomili klimę,
    i/lub otworzyli okna, by maksymalnie przyspieszyć schładzanie. S12 chyba
    "jotka". Cudem centrali nic się większego nie stało i nie wypadła z ruchu.
    Alarmu nie było (na sąsiedniej centrali K66 cały czas był technik i
    przyszedłby sprawdzić). Dorobiono alarm klimy.

  • 99. Data: 2015-12-13 18:17:52
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-12-12 o 22:01, Maciek pisze:

    > Wiesz, ludzie byli różnie szkoleni. Jeżeli uczyli się na takich
    > przykładach:
    > http://elportal.pl/pdf/2003/edw_2003_09_s24.pdf
    > to się nie dziwię, że partolili robotę.
    > Żeby nie było wątpliwości - mam na myśli rysunek 9, czyli poradę w
    > stylu: grzej górę nóżki elementu bez dotykania grotem pola lutowniczego,
    > cynę podawaj na nóżkę tak aby sama spłynęła na pole lutownicze i je
    > zwilżyła.
    > Gdy zobaczyłem ten artykuł na żywo, przeglądając czasopismo w Empiku, to
    > przestałem je potem w ogóle dotykać :-)

    Przesadzasz. Ścieżkę jest łatwo nagrzać, a w przypadku ścieżek bez
    metalizacji otworu bardzo łatwo przegrzać i odczepić ją od podłoża.
    Nóżkę jest ciężko podgrzać bo odprowadza ciepło do elementu. Dlatego
    grzanie nóżki ma duży sens, bo to wokół niej najczęściej powstaje zimny
    lut, gdyż podczas grzania pośredniego nóżka może się nie dogrzać od
    roztopionej cyny w sensownym czasie, czyli gdy jeszcze topnik nie
    odparował. Pad podgrzeje się od roztopionej cyny i łatwo się zwilży
    skoro jest pocynowany. Może przerysowali temat wskazując na rysunku żeby
    grzać wysoko nad padem, ale moim zdaniem właściwie pokazywali zagrożenia
    podczas lutowania. Trudno dyskutować z:
    "W żadnym wypadku nie należy nakładać kropli cyny na grot i potem na
    złącze - to byłby duży błąd"

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 100. Data: 2015-12-13 18:39:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-12 o 23:56, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > pracował w ogóle), za jedną pensję mógł połowę załogi wykupić. Godne to
    > i sprawiedliwe, jak to ksiądz na nabożeństwie oznajmia :P

    Niebawem później już był inny człowiek - fachowiec.
    Miałem uprawnienia wielu producentów urządzeń fiskalnych. Wszędzie, bez
    wyjątku, jako szefowie serwisów pracowali ludzie, którzy umieli
    odpowiedzieć na każde chyba pytanie, i tak jest do chwili obecnej -
    przynajmniej wśród tych, których znam.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam