  • Data: 2009-03-06 14:22:07
    Temat: Re: Pentax zrobił wszystkich w konia :>
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł W. pisze:
    > Mi się osobiście wydaje, że większa matryca to po prostu większa
    > rozdzielczość przy braku spadku, a nawet wzroście jakości pojedynczego
    > piksela.

    Jaka większa? Mateusz forsuje pomysł wstawiania soczewek coby wsadzić
    mniejszą matrycę, żeby podpinać dotychczasowe szkła. To o tym pomyśle
    pisałem jako wybitnie bez sensu, a on się musiał przyczepić.
    Nie masz więc zalet wynikających z wielkiego formatu. Masz tylko
    jakąśtam kompatybilność.

    > I to jest najistotniejszy cel stosowania aparatów z większymi
    > matrycami.

    Dokładnie tak. GO jest tu wypadkową :)

    > Natomiast FF, a poprawniej format 135mm, to kompromis między
    > jakością a wielkością i ceną.

    FF to był kompromis kiedyś. Takie czasy były, że nie było jednego
    właściwego formatu. Leika zrobiła aparat na błonę filmową, ale projekt
    przez AFAIR 10 lat leżał i tak w szufladzie. Przy jakości materiałów
    wtedy to mogło być zrozumiałe nawet. Dzisiaj inaczej się patrzy na to, a
    cyfrowe to już zupełnie pozwalają z matrycy wielkości kawałka paznokcia
    zrobić całkiem niezłe, duże zdjęcia.
    Co do ceny to kiedyś 35mm powstało bo w filmie już takie było i łatwo
    było klepać jedno i drugie. Takie ustandardyzowanie. Koszt takiej
    matrycy wciąż jest duży, ale szybko tanieje.

    > Nie sądzę, że by wielkoformatowe aparaty miały taką super małą GO z 2
    > powodów:
    > - jest niepraktyczna

    Wszystko zależy - GO można sterować. Można przymknąć jak chcesz więcej.
    Można robić w pełni otwarte jak chcesz mniej.
    Mimo wszystko z wielkością kadru nierozerwalnie związane jest to jak
    duże te możliwości masz. Im większy materiał światłoczuły, tym większa
    ogniskowa jest "szerszym kątem", że tak to ujmę. O ile na DX 35mm daje
    taki sam mniej więcej ekwiwalent co 50mm na FX o tyle tam już trzeba
    80mm. A jak to w wzorze wygląda to wiadomo.

    > - nie widziałem obiektywów jaśniejszych niż f/6,7.

    A to jest akurat skutek uboczny braku popularności. Średni zawsze był
    drogi, mało się sprzedawał w stosunku do popularnych aparatów 35mm. Stąd
    nie było jak porobić ślicznych szkiełek z f/1.4. To że takie są na 35mm
    to tylko kwestia tego, że dużo ludzi i odpowiednie zapotrzebowanie, więc
    i odpowiedni produkt dla nich.
    Argument że więcej GO jest tu więc taki sobie.
    W każdym razie wyobraź sobie, że tak jak sugeruje Mateusz dostajesz
    f/6.7 takie jak np na pełnej klatce f/6.7 - zazwyczaj większy format
    kompensuje trochę ten brak GO. Robiąc 80/2.8 masz jak mniej więcej
    50/1.4 i to jest jakaś rozsądna kontrola. Ale nie w tym omawianym wypadku!

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \