  • Data: 2010-04-05 14:19:31
    Temat: Re: Pare pytan o dyski SATA
    Od: "JoteR" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "olo" napisał:

    > a możesz mi tak w skrócie napisać co złego jest w zewnetrznych narzędziach
    > "zwłaszcza tych lunuksiarskiego pochodzenia"?.

    Bo dość dowolnie traktują geometrię dysku. Partycja systemowa pod XP
    założona z poziomu instalatora działa zawsze, założona innymi narzędziami
    niekoniecznie. Było wiele razy o tym na grupach windzianych.

    > Najczęściej jak reinstaluje u kogoś system to stosuję wbudowane w windowsy
    > narzędzia do partycjonowania bo nie ma sensu kombinować jeśli działają.

    No właśnie, to miałem na myśli.

    > Ale ostatnio na nowym kompie z win7 potrzebowałem podzielić dysk
    > na 4 partycje (sys win7, sys ubuntu, home ubuntu, reszta) i instalator
    > win7 przy tworzeniu ostatniej partycji stwierdził, że NIE DA SIĘ stworzyć
    > kolejnej partycji (nie pytał nawet czy to ma być primary, logical czy
    > extended - po prostu nie da się i koniec).

    Bo na dysku mogą być tylko 4 partycje. Praw fizyki pan nie zmienisz... ;->
    Instalator Windows 7 zakłada dodatkową ok. 100 MB partycję systemową
    (również dla BitLocker i takich tam...), taka jego uroda przy domyślnej
    instalacji.

    > No i nie wiem też po co te windowsowe zabierają trochę miejsca z partycji
    > (win xp z tego co pamiętam 8MB), skoro po stworzeniu ich w np. gparted

    Żeby w przyszłości można było w razie potrzeby przekształcić tę partycję w
    wolumin dynamiczny, no ale skąd biedny gparted ma o tym wiedzieć? ;->

    JoteR