-
1. Data: 2015-10-05 22:31:53
Temat: Panstwo promuje diesle?
Od: Marcin <n...@n...com>
Witam
Jak sie przyjrzec akcyzie na paliwa to na diesla jest ona sporo mniejsza
niz na benzyne (1540 PLN/1m3 benzyny a na
ON 1171 PLN/1m3). Co prawda oplata paliwowa jest mniejsza na beznyne niz
na ON ale w sumie i tak ON jest mniej obciazony fiskalnie.
Czy jest ku temu jakis powod skoro przecietny diesel zostawia duzo
wiecej syfu w powietrzu niz silnik benzynowy?
Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by ludzie
chetniej kupowali auta benzynowe?
Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
P.S.
Sam mam auto z silnikiem diesla.
-
2. Data: 2015-10-05 23:02:03
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** Marcin pisze tak:
> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by
> ludzie chetniej kupowali auta benzynowe?
Ludzie i tak chętniej kupują auta benzynowe a nigdy więcej diesla
odbija się już echem od samiuśkich Tater.
Kolega szukał samochodu, w Polsce B, w sierpniu i musiał włączyć
wycieraczki żeby zepchnąć ogłoszenia kocmołuchów których Poznań i
Wrocław już nie chce.
--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.
-
3. Data: 2015-10-05 23:54:25
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 05 Oct 2015 22:31:53 +0200, Marcin napisał(a):
> Jak sie przyjrzec akcyzie na paliwa to na diesla jest ona sporo mniejsza
> niz na benzyne (1540 PLN/1m3 benzyny a na
> ON 1171 PLN/1m3). Co prawda oplata paliwowa jest mniejsza na beznyne niz
> na ON ale w sumie i tak ON jest mniej obciazony fiskalnie.
> Czy jest ku temu jakis powod skoro przecietny diesel zostawia duzo
> wiecej syfu w powietrzu niz silnik benzynowy?
Jest. Panstwo chce zerznac obywateli, ale nie podnosic kosztow
transportu. Dawniej bylo tak, ze ciezarowki byly na ON, a osobowe na
benzyne. Zabrac bogatym i dac biednym.
> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by ludzie
> chetniej kupowali auta benzynowe?
> Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
Ale popatrz jeszcze na oplate paliwowa.
A dalszy numer - zobacz jeszcze ciezary wlasciwe obu paliw.
Na ON jest jeszcze nizszy podatek niz sie wydaje.
Gdzies jeszcze sa minimalne stawki akcyzy wyznaczone przez Unie ...
> P.S.
> Sam mam auto z silnikiem diesla.
A tu najoszczedniej jest LPG :-)
J.
-
4. Data: 2015-10-06 14:08:37
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: t-1 <t...@t...pl>
W dniu 05.10.2015 o 22:31, Marcin pisze:
> Witam
>
> Jak sie przyjrzec akcyzie na paliwa to na diesla jest ona sporo mniejsza
> niz na benzyne (1540 PLN/1m3 benzyny a na
> ON 1171 PLN/1m3). Co prawda oplata paliwowa jest mniejsza na beznyne niz
> na ON ale w sumie i tak ON jest mniej obciazony fiskalnie.
> Czy jest ku temu jakis powod skoro przecietny diesel zostawia duzo
> wiecej syfu w powietrzu niz silnik benzynowy?
> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by ludzie
> chetniej kupowali auta benzynowe?
>
> Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
>
> P.S.
> Sam mam auto z silnikiem diesla.
Zapominasz o całym transporcie ciężarowym, który jest głównym
konsumentem ON.
Na ulicy też zapominasz parkując, że ciężarówka musi przejechać?
-
5. Data: 2015-10-10 10:18:27
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: Trybun <i...@j...ru>
W dniu 2015-10-05 o 22:31, Marcin pisze:
> Witam
>
> Jak sie przyjrzec akcyzie na paliwa to na diesla jest ona sporo
> mniejsza niz na benzyne (1540 PLN/1m3 benzyny a na
> ON 1171 PLN/1m3). Co prawda oplata paliwowa jest mniejsza na beznyne
> niz na ON ale w sumie i tak ON jest mniej obciazony fiskalnie.
> Czy jest ku temu jakis powod skoro przecietny diesel zostawia duzo
> wiecej syfu w powietrzu niz silnik benzynowy?
> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by ludzie
> chetniej kupowali auta benzynowe?
>
> Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
>
> P.S.
> Sam mam auto z silnikiem diesla.
To czemu jest tak źle skoro jest tak dobrze? Z czego ta wysoka cena ON w
stosunku do etyliny skoro sam proces produkcji ON jest także tańszy?
Odpowiadając wprost na tytułowe pytanie - państwo promuje diesle, ale
rzecz dotyczy okresu sprzed 30 lat.
-
6. Data: 2015-10-12 12:57:35
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>
W dniu 10.10.2015 o 10:18, Trybun pisze:
> do etyliny
Przypominam, że benzyna bezołowiowa już etyliną nie jest.
--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk
-
7. Data: 2015-10-12 14:19:03
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5618c9da$0$8379$6...@n...neostrada
.pl...
W dniu 2015-10-05 o 22:31, Marcin pisze:
>> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by
>> ludzie chetniej kupowali auta benzynowe?
>> Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
>> Sam mam auto z silnikiem diesla.
>To czemu jest tak źle skoro jest tak dobrze? Z czego ta wysoka cena
>ON w stosunku do etyliny skoro sam proces produkcji ON jest także
>tańszy?
Wysoka ? Niska obecnie.
Chociaz ... o jeszcze jednej cesze warto pamietac - ON ma gestosc ~10%
wieksza niz benzyna.
Kupujac litr paliwa kupujemy wiecej kg ON niz kg benzyny.
Cecha o tyle istona, ze no wartosc opalowa jest podawana na kg.
A cena ... rynek. Po zwyklej destylacji z surowej ropy naftowej
wychodza benzyny lekkie (lakiernicze), benzyna silnikowa, nafta
(lotnicza), ON/lekki OO, oleje smarowe, ciezki OO, asfalty ... i teraz
cena musi byc taka, aby to sie wszystko sprzedalo.
Owszem - benzyna moze wymagac dodatkowych procesow i dodatkow
przeciwstukowych, ON podobnie - niemal na pewno odsiarczania i byc
moze filtrowania.
Dalej mamy procesy crackingu i reformingu - mozemy zmieniac ilosci
produktow i dopasowac do rynku, ale procesy troche kosztuja.
>Odpowiadając wprost na tytułowe pytanie - państwo promuje diesle, ale
>rzecz dotyczy okresu sprzed 30 lat.
Jak widac po stawkach podatku - nadal troche promuje.
Tylko ze z tej promocji wychodzi tyle, ze diesli coraz wiecej, popyt
na ON rosnie, na benzyne spada, i ceny odpowiednio tez.
Oczywiscie to skutek zmian na swiecie, nie tylko u nas.
No i ... byl juz czas, gdy ON hurtowo byl drozszy niz benzyna, teraz
sie chyba odwrocilo, a diesli nie ubylo ...
Niemcy np zniechecaly do diesli dosc wysoka stawka podatku
"drogowego", znacznie wyzsza niz dla benzyny.
W efekcie oplacalo sie tylko tym, ktorzy zamierzali sporo przejechac
swoim samochodem ... a potem nie ma sie co dziwic ze licznik w TDI
cofniety :-)
Teraz jest troche inaczej bo im jeszcze CO2 doszlo i znizki za klase
EUR,
http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw-text.php
Tam tez spoleczenstwo bywa bardziej swiadome, wie, ze diesle bardziej
szkodza, wie, ze w czasie alarmu smogowego dieslem jezdzic nie wolno,
wie jakie sa wymogi na plakietke srodowiskowa.
Tak czy inaczej - zniechecanie bylo chyba niezbyt skuteczne, skoro
udzial diesli rosnie :-)
Obecna afera z VW tez wynikla ponoc z checi promocji diesli - jakas
grupa w USA chciala wykazac ze diesle zanieczyszczaja podobnie jak
benzyniaki, a tu nieprzyjemny wynik wyszedl :-)
J.
-
8. Data: 2015-10-13 09:27:32
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: Trybun <i...@j...ru>
W dniu 2015-10-12 o 14:19, J.F. pisze:
> Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5618c9da$0$8379$6...@n...neostrada
.pl...
> W dniu 2015-10-05 o 22:31, Marcin pisze:
>>> Nie mozna by obnizyc akcyzy na benzyne do poziomu tej na ON by
>>> ludzie chetniej kupowali auta benzynowe?
>>> Zrodlo: http://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/stawk
i-oplat
>>> Sam mam auto z silnikiem diesla.
>
>> To czemu jest tak źle skoro jest tak dobrze? Z czego ta wysoka cena
>> ON w stosunku do etyliny skoro sam proces produkcji ON jest także
>> tańszy?
>
> Wysoka ? Niska obecnie.
>
> Chociaz ... o jeszcze jednej cesze warto pamietac - ON ma gestosc ~10%
> wieksza niz benzyna.
> Kupujac litr paliwa kupujemy wiecej kg ON niz kg benzyny.
> Cecha o tyle istona, ze no wartosc opalowa jest podawana na kg.
>
> A cena ... rynek. Po zwyklej destylacji z surowej ropy naftowej
> wychodza benzyny lekkie (lakiernicze), benzyna silnikowa, nafta
> (lotnicza), ON/lekki OO, oleje smarowe, ciezki OO, asfalty ... i teraz
> cena musi byc taka, aby to sie wszystko sprzedalo.
>
> Owszem - benzyna moze wymagac dodatkowych procesow i dodatkow
> przeciwstukowych, ON podobnie - niemal na pewno odsiarczania i byc
> moze filtrowania.
>
> Dalej mamy procesy crackingu i reformingu - mozemy zmieniac ilosci
> produktow i dopasowac do rynku, ale procesy troche kosztuja.
W latach 90 przeglądałem tygodnik AutoBild. Była w nim rubryka ceny
paliw w państwach Europejskich. Tylko w jedynej Norwegii ceny ON były na
poziomie benzyny, w większości pozostałych cena ON kształtowała się na
poziomie 1/2-1/3 ceny benzyny.
Nie mam pojęcia o gęstościach, zdanie opieram na zasłyszanej od jakiegoś
eksperta paliwowego tezie że koszt wyprodukowania benzyny jest wyższy od
kosztów produkcji ON. Co by zresztą potwierdzały ceny obu produktów
jeszcze zupełnie niedawno.
>
>> Odpowiadając wprost na tytułowe pytanie - państwo promuje diesle, ale
>> rzecz dotyczy okresu sprzed 30 lat.
>
> Jak widac po stawkach podatku - nadal troche promuje.
> Tylko ze z tej promocji wychodzi tyle, ze diesli coraz wiecej, popyt
> na ON rosnie, na benzyne spada, i ceny odpowiednio tez.
> Oczywiscie to skutek zmian na swiecie, nie tylko u nas.
> No i ... byl juz czas, gdy ON hurtowo byl drozszy niz benzyna, teraz
> sie chyba odwrocilo, a diesli nie ubylo ...
>
> Niemcy np zniechecaly do diesli dosc wysoka stawka podatku
> "drogowego", znacznie wyzsza niz dla benzyny.
> W efekcie oplacalo sie tylko tym, ktorzy zamierzali sporo przejechac
> swoim samochodem ... a potem nie ma sie co dziwic ze licznik w TDI
> cofniety :-)
>
> Teraz jest troche inaczej bo im jeszcze CO2 doszlo i znizki za klase EUR,
> http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw-text.php
>
> Tam tez spoleczenstwo bywa bardziej swiadome, wie, ze diesle bardziej
> szkodza, wie, ze w czasie alarmu smogowego dieslem jezdzic nie wolno,
> wie jakie sa wymogi na plakietke srodowiskowa.
>
> Tak czy inaczej - zniechecanie bylo chyba niezbyt skuteczne, skoro
> udzial diesli rosnie :-)
>
> Obecna afera z VW tez wynikla ponoc z checi promocji diesli - jakas
> grupa w USA chciala wykazac ze diesle zanieczyszczaja podobnie jak
> benzyniaki, a tu nieprzyjemny wynik wyszedl :-)
>
>
> J.
>
A więc ponownie pytam - dlaczego jest tak źle skoro jest tak dobrze??
Czym niby (poza podatkami) można tak zawyżyć cenę żeby do niedawna tani
jak barszcz ON stał się z dnia na dzień droższy od benzyny??
-
9. Data: 2015-10-13 11:52:39
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:561cb260$0$27527$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2015-10-12 o 14:19, J.F. pisze:
>> A cena ... rynek. Po zwyklej destylacji z surowej ropy naftowej
>> wychodza benzyny lekkie (lakiernicze), benzyna silnikowa, nafta
>> (lotnicza), ON/lekki OO, oleje smarowe, ciezki OO, asfalty ... i
>> teraz cena musi byc taka, aby to sie wszystko sprzedalo.
>> Owszem - benzyna moze wymagac dodatkowych procesow i dodatkow
>> przeciwstukowych, ON podobnie - niemal na pewno odsiarczania i byc
>> moze filtrowania.
>> Dalej mamy procesy crackingu i reformingu - mozemy zmieniac ilosci
>> produktow i dopasowac do rynku, ale procesy troche kosztuja.
>W latach 90 przeglądałem tygodnik AutoBild. Była w nim rubryka ceny
>paliw w państwach Europejskich. Tylko w jedynej Norwegii ceny ON były
>na poziomie benzyny, w większości pozostałych cena ON kształtowała
>się na poziomie 1/2-1/3 ceny benzyny.
>Nie mam pojęcia o gęstościach, zdanie opieram na zasłyszanej od
>jakiegoś eksperta paliwowego tezie że koszt wyprodukowania benzyny
>jest wyższy od kosztów produkcji ON. Co by zresztą potwierdzały ceny
>obu produktów jeszcze zupełnie niedawno.
Ale to masz ceny detaliczne z podatkami. Poszukaj cen np w Rotterdamie
http://www.e-petrol.pl/notowania/rynki-zagraniczne/e
uropa-zachodnia-ara
benzyna 95 958$/t
diesel ULS 877$/t
diesel 0.2% 856$/t
opal 1% S 565$/t
Jak widac dokladne odsiarczanie diesla kosztuje ok 21$/t. Choc ciekawi
mnie ten opal ... to chyba jakis ciezki olej, bo roznica zbyt duza.
Ceny w kazdym badz razie zblizone obecnie, a jak mowie - rynek gra tu
wielka role - produkujemy oba paliwa na raz, i oba trzeba sprzedac.
Nie wiem czy pamietasz jeszcze niedawno - jak LPG i ON na zime
drozal - bo byly potrzebne do grzania.
Choc nadal sa potrzebne, a juz tak nie drozeja :-)
>A więc ponownie pytam - dlaczego jest tak źle skoro jest tak
>dobrze?? Czym niby (poza podatkami) można tak zawyżyć cenę żeby do
>niedawna tani jak barszcz ON stał się z dnia na dzień droższy od
>benzyny??
a) byc moze: wydawalo ci sie, bo patrzyles na ceny z podatkami
b) podatki wlasnie - dawniej transport publiczny mial ulge. W miare
rozwoju osobowych diesli, spojrzenia na zuzycie drog, zanieczyszczenie
powietrza - zaczeli podnosic podatek i na ON.
c) cracking i reforming - skoro paliwa mozna konwertowac, to nie moze
byc jedno istotnie tansze,
d) wzrost popytu na ON, bo to i diesle osobowe i dostawczaki i
ogrzewanie domow.
J.
-
10. Data: 2015-10-13 13:48:37
Temat: Re: Panstwo promuje diesle?
Od: Trybun <i...@j...ru>
W dniu 2015-10-13 o 11:52, J.F. pisze:
> Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:561cb260$0$27527$6...@n...neostrad
a.pl...
> W dniu 2015-10-12 o 14:19, J.F. pisze:
>>> A cena ... rynek. Po zwyklej destylacji z surowej ropy naftowej
>>> wychodza benzyny lekkie (lakiernicze), benzyna silnikowa, nafta
>>> (lotnicza), ON/lekki OO, oleje smarowe, ciezki OO, asfalty ... i
>>> teraz cena musi byc taka, aby to sie wszystko sprzedalo.
>>> Owszem - benzyna moze wymagac dodatkowych procesow i dodatkow
>>> przeciwstukowych, ON podobnie - niemal na pewno odsiarczania i byc
>>> moze filtrowania.
>>> Dalej mamy procesy crackingu i reformingu - mozemy zmieniac ilosci
>>> produktow i dopasowac do rynku, ale procesy troche kosztuja.
>
>> W latach 90 przeglądałem tygodnik AutoBild. Była w nim rubryka ceny
>> paliw w państwach Europejskich. Tylko w jedynej Norwegii ceny ON były
>> na poziomie benzyny, w większości pozostałych cena ON kształtowała
>> się na poziomie 1/2-1/3 ceny benzyny.
>> Nie mam pojęcia o gęstościach, zdanie opieram na zasłyszanej od
>> jakiegoś eksperta paliwowego tezie że koszt wyprodukowania benzyny
>> jest wyższy od kosztów produkcji ON. Co by zresztą potwierdzały ceny
>> obu produktów jeszcze zupełnie niedawno.
>
> Ale to masz ceny detaliczne z podatkami. Poszukaj cen np w Rotterdamie
> http://www.e-petrol.pl/notowania/rynki-zagraniczne/e
uropa-zachodnia-ara
>
> benzyna 95 958$/t
> diesel ULS 877$/t
> diesel 0.2% 856$/t
> opal 1% S 565$/t
>
> Jak widac dokladne odsiarczanie diesla kosztuje ok 21$/t. Choc ciekawi
> mnie ten opal ... to chyba jakis ciezki olej, bo roznica zbyt duza.
>
> Ceny w kazdym badz razie zblizone obecnie, a jak mowie - rynek gra tu
> wielka role - produkujemy oba paliwa na raz, i oba trzeba sprzedac.
>
> Nie wiem czy pamietasz jeszcze niedawno - jak LPG i ON na zime drozal
> - bo byly potrzebne do grzania.
> Choc nadal sa potrzebne, a juz tak nie drozeja :-)
Nie wiem jakie wnioski z tego wyciągać, tego że jeszcze do niedawna były
takie różnice w cenie na korzyść ON. Jedynym wytłumaczeniem zdaje się
być jakiś podatek ekologiczny, o którym się nie mówi. Diesel jakby na to
nie patrzeć to to względem benzynowców trujący śmierdziel, i nic tu
żadne FAPy nie pomogą.
Także mało, albo wcale, się nie mówi o podatku "antypirackim", który
płacimy przy zakupie drukarek, aparatów foto, nagrywarek DVD itd. A
jednak on jest i wszyscy go płacimy.
>
>> A więc ponownie pytam - dlaczego jest tak źle skoro jest tak
>> dobrze?? Czym niby (poza podatkami) można tak zawyżyć cenę żeby do
>> niedawna tani jak barszcz ON stał się z dnia na dzień droższy od
>> benzyny??
>
> a) byc moze: wydawalo ci sie, bo patrzyles na ceny z podatkami
>
> b) podatki wlasnie - dawniej transport publiczny mial ulge. W miare
> rozwoju osobowych diesli, spojrzenia na zuzycie drog, zanieczyszczenie
> powietrza - zaczeli podnosic podatek i na ON.
>
> c) cracking i reforming - skoro paliwa mozna konwertowac, to nie moze
> byc jedno istotnie tansze,
> d) wzrost popytu na ON, bo to i diesle osobowe i dostawczaki i
> ogrzewanie domow.
>
> J.
>
W średnich cenach na stacjach paliw??
A więc podatki...
I tak w ogóle co rozumiesz po przez pojecie - "rozwój osobowych
diesli"? Chodzi Ci o zużycie przez nie paliwa? Ja odnoszę wrażenie że w
tej dziedzinie to technologia obniżyła sie o kilka poziomów. Przykład -
w latach 80tych jeździłem Oplem Rekordem 2.2d. Auto spalało mniej ropy
niż maluch benzyny. Teraz jeżdżę Matriksem z 1.5 CRDI, (podobno
nowoczesny)niestety ten mały silniczek spala prawie tyle samo ropy co
1,8 benzyna w oplu Vectrze. Z tym jeszcze że w tej Vectrze to jazda na
LPG.