  • Data: 2014-06-28 19:10:07
    Temat: Re: Panorama Firm --> Trybun
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Trybun" 53aea7b6$0$2379$6...@n...neostrada.pl

    > I kto by pomyślał...

    13,99 pln

    > To ja się ciebie pytam..

    Ruch jest względny -- przynajmniej w nierelatywistcznej ;) fizyce
    XIX wieku. (i wcześniejszej) Obojętne -- Ziemia wokoło Księżyca,
    Księżyc wokoło Ziemi, oba te ciała wokoło osi przechodzącej przez
    środek masy układu Ziemia-Księżyc, czy jeszcze jakoś inaczej...

    Ale obliczenia (i wyjaśnienia) stają się najprostsze wtedy,
    gdy za ,,centrum obrotowe'' przyjmiemy środek masy układu.

    Tak jest dziś. Za jakiś czas obliczenia staną się prostsze,
    gdy jakoś inaczej to ułożymy, gdyż będą dokładniejsze mierniki
    i wpływ innych mas wszechświata będzie mierzalny oraz przewidywalny
    do tego stopnia, iż ,,środek wszechświata'' ulegnie przesunięciu.

    Da się wyjaśnić efekt pływów morskich nawet wtedy, gdy Wszechświat
    (każdy jego element, bez względu na to, czym ów element jest) porusza
    się względem Twego paznokcia. ;) Ale najłatwiej wyjaśnić efekt pływów
    morskich wtedy, gdy zaniedba się wszystko dookoła poza Księżycem oraz
    Ziemią i potraktuje Ziemię oraz Księżyc jako układ dwóch mas poruszających
    się wokoło osi przechodzącej przez środek mas układu Ziemia-Księżyc -- akurat
    położony całkiem niedaleko (zważywszy odległość Ziemi od Księżyca) środka
    masy Ziemi z uwagi na duże dysproporcje mas -- Ziemi i Księżyca.

    Po stronie Księżyca ma miejsce przypływ;
    wiadomo -- Księżyc przyciąga wodę mocniej
    niż Ziemię, bo do tej wody mu bliżej niż do reszty Ziemi

    Ale i po przeciwnej stronie Ziemi ma miejsce takie zjawisko;
    proste -- Księżyc przyciąga mocniej Ziemię niż wodę, bo woda
    tam jest dalej niż reszta Ziemi;

    Można słowami, można i obliczeniami.

    Teraz weź układ obracający się wokoło osi przechodzącej przez środek mas.
    O tym, że Ziemia ulega spłaszczeniu na biegunach w efekcie wirowania wokoło
    osi przechodzącej przez środek swej masy -- wiemy i rozumiemy to zjawisko.
    Możemy to opisać słowami i możemy to wykazać obliczeniami.

    Co wówczas, gdy układ Ziemia-Księżyc obraca się wokoło osi przechodzącej
    przez środek masy tego układu? Oczywiście wody odpłyną, ;) co zaobserwujemy
    jako przypływ morski.

    Tu także tłumaczenie słowne jest proste (jak ze spłaszczeniem
    na biegunach) i tłumaczenie obliczeniowe jest proste. Pływy
    morskie jawią się tak, jak to spłaszczenie biegunowe, czyli
    wybrzuszenie równikowe. (przypływ morski to jakby
    wybrzuszenie a odpływ to jakby spłaszczenie)

    MKopernik nie mógł wykonać przyrządów na tyle dokładnych, aby
    zbudować model, w którym nie Słońce jest w centrum, ale środek
    masy Układu Słonecznego jest w centrum -- środek masy całego
    Układu Słonecznego jest niedaleko środka masy Słońca, gdyż
    masa Słońca jest nieznacznie mniejsza niż masa całego Układ
    Słonecznego. (planetoidy i planety wraz ze swymi satelitami
    -- to wszystko ma znikomą masę wobec masy Słońca)

    Dziś ludzie budują przyrządy dające lepszą dokładność,
    przez co widzą świat zupełnie inaczej niż MKopernik,
    któremu oczywiście nauka zawdzięcza bardzo dużo.

    > Gdyby miało to sens, to gotów bym był się założyć że w 3514 roku
    > będą się ludzie śmiać z kanonów dzisiaj obowiązujących na ten temat.

    IMO będą podziwiali efekty osiągane w tak złych warunkach technicznych
    i politycznych czy kulturowych. IMO nikt dziś nie wyśmiewa heliocentryzmu,
    ale podziwia Kopernika za jego wkład w naukę. Warto tu dodać, że:

    () na zachodzie Europy (choćby w Hiszpanii) za takie
    postępowe teorie groziła śmierć na stosie

    () dzieło kanonika :) Kopernika Kościół (którego Kopernik
    był kanonikiem i administratorem dóbr kapitularnych)
    wciągnął na indeks ksiąg zakazanych

    () dzieło to ukazało się dzięki protestantom :)

    () ale nawet protestanci obawiali się Kościoła
    do tego stopnia, że nieco zmiękczyli ostre
    spostrzeżenia MKopernika (przedmową, w której
    twarde wyniki badań nazwano -- jedynie teoriami,
    być nawet może spiskowymi) i zmienili tytuł dzieła...

    Warto tutaj dodać, że w sporze pomiędzy swym państwem i żołnierzami
    (czy rycerzami -- jak ich określano) papieskimi Mikołaj Kopernik
    opowiedział się przeciwko Zakonowi Najświętszej Maryi Panny i Zakon
    ten po prostu pobił, nie zważając na grożące za to kary piekielne. ;)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_polsko-krzyżacka_
    1519-1521

    IMO zwycięstwo nad postępowym_inaczej Kościołem rzymskokatolickim
    dało Mikołajowi Kopernikowi więcej zysku niż rozumne wyjaśniania
    typu:

    -- gdyby tak było, Księżyc ujrzelibyśmy jutro,
    ale zobaczymy go dopiero za dwa tygodnie

    i wcale nie dlatego, że pokazał, iż nie stracił kontaktu
    z rzeczywistością, ale dlatego, iż po prostu okazał swą siłę!
    Dziś wielu nie chce pamiętać o Koperniku wojującym i widzi go
    jako Kopernika obserwującego, ale w tamtych czasach i obserwować
    potrafił, i bojować, i rządzić, i przewidywać zachowania ludzie...

    -=-

    Wielu wychwala wolność, jaką cieszyli się nasi przodkowie, ale niewielu ;)
    wie, o co w tej wolności chodziło naprawdę -- a chodziło o wolność przekonań
    religijnych. I rzymski Kościół tu był obecny, i protestanckie, i prawosławne,
    i żydowski, i muzułmański i wszelkie inne mogły liczyć na spokojne życie....

    Idyllę tę przerywa śmierć ostatniego Jagiellona, po którym siłą stabilną
    zaczyna być właśnie Kościół rzymskokatolicki wokoło którego (zamiast wokoło
    dworu królewskiego czy wokoło rodu królewskiego) zaczyna obracać się ;) całe
    życie i dochodzi do tego, że aby koronować syna ruskiego wojewody
    (wyrastającego z dynastii rządzącej niegdyś Rosją -- Rurykowiczów,

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Rurykowicze

    o czym przypomina Sienkiewicz w swym dziele ,,Ogniem i mieczem'') trzeba
    przechrzcić owego wojewodę (Wiśniowieckiego) na rzymskość, co prowadzi do
    bratobójczej wojny na Ukrainie, później do podobnej wojny z protestantami
    (Potopu) i wreszcie do takiego osłabienia Rzeczypospolitej rzekomo Obojga
    Narodów, że ta pada łupem bratnich (bo to naprawdę bratnie mocarstwa!!!)
    mocarstw.

    A przywrócić chce protestant z wyboru, Józef Piłsudski, który chce
    budowania federacyjnej Rzeczypospolitej obejmującej liczne narody,
    kultury, języki i religię...

    Za swe odejście od jedynie słusznej wiary rzymskokatolickiej
    Piłsudski został przez Boga ukarany śmiercią. ;)

    -=-

    W USA ofiarą trąby powietrznej padł niedawno budynek kościoła.
    Ktoś podpisał wieść jakoś tak:

    () jeśli padnie kościół -- dzieło natury
    () jeśli padnie burdel -- kara Boża

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'