  • 41. Data: 2009-03-14 13:55:53
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :
    > Natomiast co do tych soczewek, to mogą pełnić
    > rolę dwojaką -- skupiać albo rozpraszać. Mądrzej by było w takim przenośnym
    > turystycznym generatorku prądu zastosować rozpraszające, które zrobią ten
    > cosinus bardziej rozdęty, a nie wyostrzony. Tak, by panel rzucony gdzieś
    > niedbale na słońce bez przejmowania się o kierunki, zawsze dawał jakiś
    > w miarę sensowny prąd, niekoniecznie największy. Ale jak to Chińczyk
    > zrobił, tego nie wiem.

    O przepraszam, nie Chińczyk, tylko Amerykanin. Fakt, że może
    chińskiego pochodzenia, ale jednak Amerykanin :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 42. Data: 2009-03-14 15:01:14
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    r...@k...pl pisze:

    > To jest dobry trop, kupić urządzenia o możliwie małym poborze mocy.
    > A co z ogniwami paliwowymi? są już do kupienia?

    Do zabawek tak ;-)
    Niestety nic więcej nie widziałem w rozsądnej cenie. Zreszta tam
    wody nie ma za dużo.

    Po za tym to juz kosmos. Sprzęt jest z darowizn, wiec nie licze
    na to, że ot tak sobie wymienię komputer ;-)

  • 43. Data: 2009-03-14 15:08:41
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    > No i jeszcze warto się zastanowić nad wspominanymi tu niedawno ogniwami
    > cynkowo powietrznymi. Przez kilka miesięcy po zalaniu dają trochę prądu,
    > w sam raz do słuchania radia i używania telefonu (kiedyś sprzedawała je
    > na przykład firma Wamatechnik z Piaseczna).

    A co to za wynalazek? To juz zupełnie nie rozumiem. Byłem na ich
    stronie
    http://www.e-pv.pl/component/option,com_oferta/Itemi
    d,93/
    ale nic nie znalazłem o tym więcej. To baterie do zalania wodą?

  • 44. Data: 2009-03-14 15:35:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojciech Frybyśu napisał:

> [...]
    d,93/
    > ale nic nie znalazłem o tym więcej. To baterie do zalania wodą?

    Bateria, w której anodzie utlenia się cynk (magnez lub aluminium),
    a w katodzie w procesie redukcji z udziałem tlenu z powietrza i wody
    z elektrolitu tworzone są jony OH. To tak w skrócie. Właściwie można
    to zaklasyfikować do ogniw paliwowych. Mają bardzo dużą pojemność
    elektryczną (i z kilograma, i z litra), ale po uruchomieniu (zalaniu
    elektrolitem albo otwarciem dostępu powietrza) dość szybko zachodzi
    w nich proces samorozładowania. Czyli trzeba je wykorzystać w czasie
    około 3 miesięcy. Jak nie, to trzeba wylać elektrolit (jeśli konstrukcja
    na to pozwala), przemyć i wysuszyć anody.

    Elektrolitem może być wodorotlenek potasowy, a jak jest z tym kłopot,
    to słona woda, na przykład morska. Jeden z producentów (mee-t.com)
    pisze nawet w instrukcji obsługi, że jakby i z wodą morską był problem,
    to można do tej ich baterii za przeproszeniem nasikać, i też zadziała.

    Wamatechnik mam zabookmarkowane z innym adresem --
    http://www.wamtechnik.com.pl/?id=baterie/cynkowo-pow
    ietrzne
    Można do nich zadzwonić i zapytać czy jeszcze tym handlują. Nawet drogie
    to nie jest.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2009-03-14 15:37:48
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > Źle, bo to z sekcji Prąd, powinno wyglądać (wg moich szacunkowych
    > obliczeń):
    > 10h x 11,2W = 0.112kWh

    Co do zasady policzyłem dobrze. To juz coś wiem.

    > Tyle uzyskasz z panelu 20W po przetworzeniu na wyjściu z przetwornicy
    > 230V. Czyli 2 razy za mało, skoro potrzebujesz 0,2kWh.

    Ale ja podałem panel 30W i przyjąłem 50% strat.
    Czyli 15W*10h=0.15kWh

    > Znaczy się nie na piwo :-) Na leki? To powinna chodzić 24h/dobę? Cienko
    > widzę pozostały sprzęt.

    Czyli juz wiem, że na razie plan minimum. Jest prąd na
    cb+komputer+lampka+radio
    cb i komp raczej krótko.

    > Tani agregat prądotwórczy kupisz za ok 320 zł. Np ten:
    > http://www.allegro.pl/item570061115.html
    > Moc 650W.
    > Ma wyjście do ładowania akumulatora 12V - zaleta!
    > Na pełnym 4,5 litrowym zbiorniku popracuje ok. 5 godzin.
    > Waga - 18kg

    No właśnie to znów mnie zniecheciłes do paneli ;-)
    A tu ważne dla mnie. Czy moge tym zasilic akumulator? Bo prad mi
    jest potrzebny mały ale długo.

    jeśli mam panel 30W (sprawność 50%)
    To mam 0.15kWh
    Jeśli bym ten prąd rozłożył. Powiedzmy 1h dziennie
    650W*1h=0.65kWh

    To wygląda na to, że mi nic więcej nie trzeba do szczęścia.
    Taniej, więcej prądu. A benzyny nie az tak wiele. 30l na miesiąc
    da się przeżyć.

    > Wady
    > - hałas, jak 150. Nie, nie decybeli :-)
    > - przebieg napięcia wcale nie musi być sinusoidą
    >
    > Co do hałasu, to aż mi szczęka opadła. Zwykle te tanie mają ok. 95dB.
    > Jeśli to prawda, że podają 60dB, to brałbym z pocałowaniem ręki. Ale...
    > wszystko zależy od metod pomiarowych. Zbyt duża różnica względem
    > pozostałych tanich.

    No to jest problem. Ale może 1h przeżyją jakoś? Niestety
    najgorsze są
    te nowoczesne budy. Albo beton (w nocy woda zamarza, w dzień
    piekarnik)
    o blaszanym dachu nie wspomnę. Ale to już inna historia.

  • 46. Data: 2009-03-14 16:22:06
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > około 3 miesięcy. Jak nie, to trzeba wylać elektrolit (jeśli konstrukcja
    > na to pozwala), przemyć i wysuszyć anody.

    Fajne, ale jak to przeczytać?
    AD 540 1,4V 55Ah
    50 / 250 Nominalny i max. prąd pracy (mA)

    Czyli jak mam laptop 4W to ile by to dało się uruchomić?
    1.4V*(co?) Bo wygląda jak 50*1.4=70W (minimum) to rewelacja.
    Ciekawe jak ceny.

    Jeśli to działa non-stop to nawet jedna by wystarczyła zamiast 3
    paneli słonecznych.

  • 47. Data: 2009-03-14 16:29:44
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Wojciech Frybyśu napisał(a) :
    > Ale ja podałem panel 30W i przyjąłem 50% strat.
    > Czyli 15W*10h=0.15kWh

    Nie wiem, skąd mi się wzięło te 20W :-) Chyba stąd, że w
    pierwszym Twoim linku dołączają akumulator 20Ah :-) Ale panel i
    tak ma 25W :-)

    > No właśnie to znów mnie zniecheciłes do paneli ;-)
    > A tu ważne dla mnie. Czy moge tym zasilic akumulator? Bo prad mi
    > jest potrzebny mały ale długo.

    Oczywiście. Tam gdzie jest dodatkowe wyjście 12V, to można ładować.

    > jeśli mam panel 30W (sprawność 50%)
    > To mam 0.15kWh
    > Jeśli bym ten prąd rozłożył. Powiedzmy 1h dziennie
    > 650W*1h=0.65kWh

    Nie tak całkiem różowo jest jak byś chciał. To nie Era :-)
    650W to on oddaje na wyjściu 230V. Na tym 12V może być tylko
    ok.100W (tu nie podane). Ale nie problem, żeby ładować 2
    akumulatory, w tym drugi przez zwykły prostownik z 230V.

    Widzę, że na innych aukcjach są cichsze generatory. Np. 57dB.
    3dB różnicy to aż dwukrotna różnica wartości natężenia dźwięku.
    Być może wspomniane przeze mnie 95dB odnosiło się do
    bezpośredniego otoczenia urządzenia. Tu i gdzie indziej podane są
    wartości dla odległości 7m. Można takie bydle wstawić do
    ziemianki, czy chociażby za jakąś osłonę, żeby hałas nie leciał w
    naszą stronę. Bo hałas jest taki, że przy spokojnych warunkach
    niesie się na co najmniej 1 km, czego byłem świadkiem nad morzem :-)
    Absolutnie nie nadaje się z tego powodu do pomieszczeń.

    Znajdziesz może odpowiedniejsze na Alledrogo, ten z linku to
    tylko przykład. Nie wszystkie mają wyjście na 12V.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 48. Data: 2009-03-14 17:08:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    Saturday, March 14, 2009, 5:22:06 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > Czyli jak mam laptop 4W to ile by to dało się uruchomić?
    > 1.4V*(co?) Bo wygląda jak 50*1.4=70W (minimum) to rewelacja.

    Jezusie! Czego teraz w szkołach uczą?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 49. Data: 2009-03-14 17:29:19
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Wojciech,
    >
    > Saturday, March 14, 2009, 5:22:06 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jezusie! Czego teraz w szkołach uczą?

    Nie wiem, moje dzieci jeszcze dopiero w podstawówce

  • 50. Data: 2009-03-14 17:29:27
    Od: Maciek <m...@p...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Jezusie! Czego teraz w szkołach uczą?