    From: "Robbo" <p...@a...nie.mam>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Panasonic DMC FZ-28E, czy warto?
    Date: Tue, 25 Aug 2009 22:07:14 +0200

    > albo podaj jakieś konkrety np:
    > 1. czego oczekujesz po nowym aparacie

    Chciałbym, żeby robił lepszej jakości fotografie niż
    moje obecne aparaty (dwa Zenity, Olympus C-220,
    telefon Nokia N73). Dodatkowo chciałbym mieć większy
    zoom. Szeroki kąt także by się przydał. Chciałbym, żeby
    to była małpka, gdy potrzebuję zrobić zdjęcie szybko.
    Tryb manualny jak najbardziej, jeśli jestem w plenerze
    i mam ochotę poeksperymentować.

    Chciałbym, żeby aparat miał wbudowany GPS oraz kompas
    i zapisywał współrzędne oraz orientację aparatu dla każdego
    zdjęcia -- ale to chyba wyprzedza teraźniejszość(?) Coś takiego
    byłoby rewelacją, bo niejednokrotnie dokumentowałem
    odludzia, a miałem potrzebę lokalizacji fotografii na mapie.
    Natomiast oddzielny odbiornik GPS, zapisywanie współrzędnych
    na kartce bądź w pamięci urządzenia i powiązywanie ich
    z numerami fotografii jest uciążliwe.
    Jeśli coś takiego już istnieje, to zapewne jest na tyle drogie,
    że mnie nie stać.

    > 2. co najbardziej Ci dokuczało w poprzednim

    Przeszkadzał mi wąski kąt (zwłaszcza przy fotografowaniu
    w pomieszczeniach).
    Nie mogłem nic ustawiać ręcznie -- np. lubiłem robić nocne fotki,
    a te wychodziły mi w praktyce tylko późnym wieczorem,
    ale w całkowitej nocy już w praktyce wcale (brak
    możliwości ustawiania czasu naświetlania w Olympusie).
    Brak możliwości ustawiania ręcznie ostrości to też dla mnie problem -
    Olympus miał taką protezę (ustawianie ostrości na jakimś
    obiekcie automatycznie i wciskanie spustu do połowy,
    co powodowało zatrzaśnięcie ostrości). Z kolei Zenit
    to lustrzanka, ale skanowanie zdjęć jest kosztowne,
    kłopotliwe i przy tym aparacie nie zapewnia dobrej
    rozdzielczości. Przeszkadzało mi też to, że wiele fotografii
    wychodziło mi nieostrych.

    > 3. jakie tematy chcesz fotografować

    I. Fotografie na stronę internetową dotyczącą historii miasta:
    a) architektura (szerokie plany, zbliżenia detali),
    b) przyroda - macro chrząszczy, pejzaż leśny,
    sarny, wiewiórki, dzięcioł (tu przyda się zoom),
    c) zdjęcia nocne (oczywiście ze statywem) uliczek
    oświetlonych latarniami gazowymi.

    II. Fotki z wakacji:
    (staram się, aby miały one jakiś walor artystyczny, a już
    na pewno, żeby były poprawne).

    III Imprezy okolicznościowe rodzinne

    Wszystko to na poziomie nieprofesjonalnym, ale na pewno
    ze starannością o poprawność.

    > Zresztą już się kończy epoka tego typu aparatów.

    Napisz o tym coś więcej, jak możesz.

    Pozdrawiam.