  • 21. Data: 2015-01-10 18:27:13
    Temat: Re: Padła mi klawiatura ...
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-10 o 10:55, Cezary Grądys pisze:

    > W latach 80 pracowałem w ośrodku obliczeniowym, klawiatury były bardzo
    > porządne, nie wiem kto je produkował.
    Merazet w zabrzu, tak jak cały monitor, też pracowałem przy "Maryśkach" :)

    Np w Merze 9150 klawisze były z
    > niebieskiego plastiku, a literki z białego. To się wycierało tylko na
    No właśnie że się nie wycierały tylko były wydrapane przez paznokcie
    dziur ale przez to że znak był w "masie" to nadal czytelny.

    > klawiaturze numerycznej, a operatorki miały płacone od znaku i to na
    > miliony szło.
    Dokładnie, pamiętam że norma to min 10tys znaków na godzinę, najlepsze
    tłukły ponad 15tys.

    Był kontaktron i magnesik, Moduł klawisza wlutowany i
    > przykręcony śrubką do płytki. Czasem się zacinał klawisz, czasem
    > powtarzał, wtedy się wymieniało.
    A często odpadał magnes i rozbijał kontaktron. Ale faktem jest że była
    to dość odporna klawiatura.

    > W DZMce nie wiem jaki był rodzaj klawiszy, ale po 14 latach nie było
    > śladu wytarcia, pisaniny niedużo może, ale na 2, a czasem 3 zmiany.
    Też nie pamiętam, nie miałem okazji jej naprawiać, tylko elektronikę,
    która dość ciekawa była, podobnie jak w monitorze mery, automat stanów
    zrobiony na kilku przerzutnikach i bramkach.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 22. Data: 2015-01-10 19:01:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Saturday, January 10, 2015, 5:23:38 PM, you wrote:

    > Kiedyś to były klawiatury...
    > http://i.imgur.com/V2i39.jpg

    Stara klawiatura IBM XT/AT :)

    > Całkiem serio bym kupił - gdyby istaniało - coś opartego na takim
    > układzie z drobnymi dodatkami.

    Najbardziej bolało przejście z Esc na numerycznej na przeciwną
    stronę...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2015-01-10 21:37:56
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > No to teraz dochodzimy chyba do absurdu skomplikowania układu.
    > Multiplexer do sterowania diodami i multiplexer do czytania coby wykryć
    > "trzech króli" na ten przykład.

    Wystarczy sprawdzic, czy jest sygnal z polaczonych rownolegle wszystkich
    fototranzystorow.
    Jesli nie jest problemem sterowanie matrycy LCD np. takiej 4k, to
    odczytanie 100 klawiszy jest robota na 1 wieczor dla srednio kumatego
    programisty Atmelkow. W kazdej klawiaturze sie tak to robi. Przy okazji
    multipleksowania zalatwia sie tez problem "iskrzenia".
    A Cherry jakas rewelacyjna nie jest, mialem kilka lat, az pewnego
    pieknego dnia padla rozgrzewajac sie tak, ze az sie plastik
    znieksztalcil. Padl jedyny uklad w niej.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 24. Data: 2015-01-11 13:46:06
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.01.2015 o 17:23, Michał Jankowski pisze:
    > Kiedyś to były klawiatury...
    > http://i.imgur.com/V2i39.jpg
    >
    > Całkiem serio bym kupił - gdyby istaniało - coś opartego na takim
    > układzie z drobnymi dodatkami.
    >
    > MJ

    No te faktycznie trwałe były, też bym kupił.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 25. Data: 2015-01-11 14:26:26
    Od: s...@g...com

    użytkownik Irokez napisał:

    > Ile bierze dioda takiego transoptora razy 101 klawiszy lub więcej i
    > wyjdzie dlaczego.

    Albo i wiecej.
    http://25.media.tumblr.com/tumblr_m4j0s5BiRN1qzo7wro
    1_1280.jpg

  • 26. Data: 2015-01-11 14:32:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jan 2015 13:46:06 +0100, Cezary Grądys napisał(a):

    > No te faktycznie trwałe były, też bym kupił.

    Nawet nie chodzi o trwalosc, tylko o uklad.
    ESC w poblizu strzalek, funkcyjne F pod reka - do TurboPascala/C
    idealne.

    No ale przyszlo Windows i wszystko zmienilo.

    J.

  • 27. Data: 2015-01-11 14:56:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, January 11, 2015, 2:32:30 PM, you wrote:

    > Nawet nie chodzi o trwalosc, tylko o uklad.
    > ESC w poblizu strzalek, funkcyjne F pod reka - do TurboPascala/C
    > idealne.
    > No ale przyszlo Windows i wszystko zmienilo.

    Co ma wspólnego układ klawiatury, który przyszedł razem z IBM RT z
    Windows?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2015-01-11 15:18:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-01-10 o 15:54, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Chwalą tu klawiatury mechaniczne, a ja się zastanawiam, dlaczego nie
    > ma w produkcji klawiatur transoptorowych - transoptor szczelinowy i
    > przesłonka na klawiszu. Byłoby to jeszcze trwalsze od klawiatur
    > mechanicznych i w przeciwieństwie do nich, zupełnie bezgłośne.

    Rzecz w tym, że dzięki klikowi o wiele łatwiej się operuje taką klawiaturą.
    Co zaś się tyczy rozpoznawania naciśnięcia klawisza to mam jeszcze
    przemysłową klawiaturę pojemnościową z zamierzchłej przeszłości -
    początek lat 80-tych.
    Wytrzymałej i banalnej w budowie oraz genialnej z punktu zasady działania.
    Działa ona w ten sposób, że jest utworzona matryca kolumn i wierszy. Na
    przecięciach kolumn i wierszy znajdują się pola kondensatorów
    umieszczone na płytce drukowanej. Płytka ta jest całkowicie zaizolowana.
    Do klawiszy od spodu przyklejone są krążki z folii aluminiowej. Po
    wciśnięciu klawisza, folia ta zostaje zbliżana do pól na płytce
    drukowanej powodując zwiększenie pojemności danego kondensatora. Układ
    detekcji wciśnięcia klawisza działa tak, że na kolejne kolumny podawana
    jest paczka impulsów z generatora, który jednocześnie taktuje licznik
    przełączający demultiplekser kolumn i multiplekser wierszy. Multiplekser
    odczytuje zaś kolejne wiersze, skąd seria impulsów wędruje do układu
    detekcji. Układ tedekcji działa w sposób banalnie prosty. Otórz seria
    impulsów z multipleksera trafia do jednego z wejść bramki EX-OR
    Schmitta. Do drugiego wejścia tejże bramki dostarczany jest sygnał z
    generatora po przejściu przez kondensator. Jeżeli żaden z klawiszy nie
    został wciśnięty to na wyjściu bramki nie pojawiają się impulsy,
    ewentualnie bardzo wąskie szpilki. Kiedy któryś z klawiszy zostanie
    wciśnięty, następuje zwiększenie pojemności, a tym samym przesunięcie
    impulsów w fazie. Kiedy impulsy docierają przesunięte w fazie do bramki
    EX-OR, wtedy w czasie odczytu danej pozycji, na wyjściu tej bramki
    pojawia się stan logiczny czy też bardzo szerokie impulsy.
    Wiele lat tremu tak mi się spodobała ta zasada działania, że w kilku
    swoich projektach właśnie zastosowałem taką zasadę działania klawiatur,
    ponieważ jest ona bardzo trwała, niewrażliwa na pył, a w razie zalania
    wystarczy tylko umyć pod bieżącą wodą, otrzepać i wysuszyć.

  • 29. Data: 2015-01-11 15:24:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jan 2015 14:56:19 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Co ma wspólnego układ klawiatury, który przyszedł razem z IBM RT z
    > Windows?

    Klawisze funkcyjne zostaly zmienione, funkcjonalnosc przeniesiona do
    myszki ... i zalet ukladu nie widac.

    J.

  • 30. Data: 2015-01-11 16:48:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, January 11, 2015, 3:24:00 PM, you wrote:

    > Klawisze funkcyjne zostaly zmienione,

    Układ klawiatury IBM RT pochodzi z 1986 roku i nie ma nic wspólnego z
    Windows. Klawisze Windows i menu podręcznego dodano wiele lat później.

    Klawiatura IBM Model M nie ma klawiszy Windows. Używam takiej do dziś
    - jest już pełnoletnia :)

    > funkcjonalnosc przeniesiona do myszki ...

    Jakie funkcje klawiatury usunięto i przeniesiono do myszki?

    > i zalet ukladu nie widac.

    Widać, jak potrzebujesz klawisza F11 :P

    --
    Best regards,