    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pa, pa!
    Date: Thu, 27 Feb 2014 00:40:06 +0100

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Dynamika rośnie powoli, rozdzielczość, za chwilę będzie ciągły
    > strumień rawów w video... Rewolucje już za nami, cóż można jeszcze, o
    > ile ma to mieć formę zdjęcia?

    Mnóstwo... Naprawdę uwierz, że mnóstwo... :)

    Sam mam hektary nowych pomysłów (tylko nikt mnie jeszcze nie
    zmotywował do ich przekazania, skoro wszystkim producentom sprzedaż
    wciąż spada, a oni dalej trwają w letargu robienia "business as usual").

    (za drobne przełomy mogę uznać Sony a7/r, ale w praktyce to wciąż
    jeszcze nie do końca dopracowane beta prototypy [brak stabilizacji,
    software'owych formatów obrazu, itp.], Olympusa EM1 [tylko ta cena!],
    niedawno omawiana na grupie próba "psychofizycznego" oddania AWB, itd.
    ale ja wciąż widzę duże możliwości poprawy).

    Jednym z kluczowych obszarów do poprawy jest ergonomia - nie ISO,
    DR, itd., (choć to też by się przydało [dla czystego lenistwa
    nieużywania statywu oraz eksploracji nowych obszarów], choćby drogą
    wypuszczenia matryc 4:3 FF lub jeszcze lepiej 5:4 FF bo to 2 EV zysku na
    ISO i GO w stosunku do m4/3" "za darmo") tylko drobne kwestie, przez
    które aparat wciąż jeszcze nie staje się naturalnym przedłużeniem ręki,
    oka i mózgu (obrazowanie mózgu potwierdziło nasze wrażenie, że używając
    z wprawą prostego w użyciu narzędzia w mózgu staje się ono przedłużeniem
    naszej ręki).

    Doskonale widzę, jak jedne funkcjonalności pozwalają mi bez wysiłku
    uzyskiwać dobry rezultat w danej sytuacji i na zawołanie, a jak brak
    innych mi na to nie pozwala - brak jednego "narzędzia" skazuje mnie na
    konieczność ściągania dodatkowych pomocy, totalną partyzantkę,
    wyczerpanie i wątpliwe efekty. to jest rzecz wciąż niedoceniana, a
    trudna do przeszacowania we wpływie na zadowolenia z jakości
    uzyskiwanych rezultatów.

    Przykładowo aparaty z obrotowym (a nie tylko odchylanym!) ekranem
    pozwalają na łatwe zrobienie porządnego "selfie" od pierwszego strzału.
    Reszta nie daje takiej możliwości np. przy samotnym zdobyciu szczytu lub
    tylko poczucia samotności w środku miasta, bądź na szafowego bloga.

    Nie chce mi się sięgać do moich różnych list, zatem z pamięci, więc
    w efekcie pewnie nawet wcale nie te najważniejsze:

    1. Alarmowy (i jednopołożeniowy) guzik wideo do sytuacji
    nadzwyczajnych - łatwo wyczuwalny palcem, niewchodzący w łatwe użycie,
    ale za to przełamujący wszystkie ustawienia foto i wyłączanie.

    2. Zawsze jakoś tam dostępna współpraca z aku AA.

    3. Kostkowy, dobrze zaizolowany aku do dłuższej pracy na mrozie.

    4. Dodatkowy czujnik pilota z tyłu korpusu!

    5. Migawka centralna w obiektywach.

    6. MLIL-e: przejściówka tilt&shift jako podstawa do praktycznie
    wszystkich (nadających się do tego) szkieł systemowych, w szczególności
    stałek; uczynienie z T&S wygodnego standardu z AF i resztą automatyki.

    7. Precz z PowerZoomami! :)

    Czysto softwarowe (sic!) (być może gdzieś obecne, ale się nie
    spotkałem):

    8. Kombosy ustawień.

    9. Matrycowe zestawy własnych ustawień - dwa pokrętła dające n x m
    możliwości.

    10. Wyciąganie ustawień ze zdjęcia już zrobionego na karcie!

    11. Autozachowanie GO przy robocie zoomem.

    12. Autopodbicie kontrastu przy Tele (i dalekim ostrzeniu?).

    13. Łatwo dostępne dwa podejścia AutoISO: (sport/statyw).

    14. MLIL-e: pole ostrości w postaci wąskiej sekcji na całą
    wysokość/szerokość.

    15. Ostrzeżenia przed użyciem aparatu z włączeniem specyficznych
    funkcji (wyłączona stabilizacja, AF, obiektyw zablokowany na Makro...)

    16. Seria mieszana z wbudowanym fleszem na pełnej mocy.

    17. Soft do używania aparatu jako kalibratora monitora/drukarki.

    18. Opisywanie zdjęć i tagowanie folderów z poziomu aparatu.

    19. Możliwość kasowania samych rawów.

    Hektary pomysłów i to tylko z pamięci!

    Pewnie stąd się bierze u mnie taka łatwość równego kopania
    wszystkich producentów i tych ich kolejnych nędznych "przełomowych
    modeli" dla których wciąż nie potrafię wykrzesać w sobie sztucznego
    entuzjazmu - wiem, ile by można zrobić i praktycznie nic z tego się nie
    dzieje.
    Sprzedaż spada, kursy akcji spadają do poziomu śmieciowego, kolejne
    restrukturyzacje i zwolnienia liczone w dziesiątkach tysięcy, a stare,
    wielkie i ociężałe korpo spokojnie dryfują na spotkanie swojej góry
    lodowej. No po prostu istny Kodak...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]