  • Data: 2011-12-16 13:33:36
    Temat: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-12-16 11:51, pytajacy pisze:
> [...]
    wiadomościnews:7f163ca8-b2d7-4fbb-b551-d5e9b2175037@
    z25g2000vbs.googlegroups.com...

    )http://www.analog.com/en/all-operational-amplifiers
    -op-amps/operation...

    > Dzięki.
    > A czy OPA2335 TI się do tego nadaje?
    > http://www.ti.com/product/opa2335
    >
    > Chciałbym uniknąć tych wszystkich błędów, o których tu piszecie, i
    > chciałbym mierzyć temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia. Czy to
    > jest możliwe w tym układzie?

    Ciężko będzie. Nie masz wzorców z taką dokładnością. Zero stopni C
    jeszcze w miarę da się zrobić o ile mieszaniny nie przechłodzisz i
    unikniesz gradientów temperatury wynikających z silnego dopływu ciepła z
    zewnątrz. Gorzej z temperaturą wrzenia. Ta zależy od ciśnienia
    atmosferycznego. Sprawdzanie dekadą też nie jest wystarczająco dokładne.
    Zmiana o 0,1 Ohm to 0,25 stopnia. Przy wartości 100 Ohmów 0,1 Ohm to
    już 0,1%. Musiałbyś mieć rezystory 0.01%. Podobnie masz z TWR. Gdybyś
    miał 10ppm/C to przy zmianie temperatury o 20C masz już zmianę 0,02%. A
    zmiana temperatury elementów wewnątrz urządzenia o 20 stopni to są
    dobre warunki dla sprzętu w warunkach pokojowych. Z 20 stopni może ci
    się spokojnie zmienić do 40 stopni - jeśli nie będziesz termostatował
    elektroniki. Dochodzą rezystancje przewodów termometru.
    Tak więc nie wiem po co kompensacja analogowa na poziomie 0,05 stopnia,
    skoro uzyskasz pomiar z błędem 0,5 stopnia.
    Ja bym robił pomiar 4 punktowy (eliminacja rezystancji przewodów),
    źródło prądowe oparte na napięciu odniesienia klasy 10ppm, do tego
    zasilany symetrycznie wzmacniacz z niskim napięciem niezrównoważenia i
    małym dryftem. Rezystory wzmacniacza 0,01% z twr 10ppm/C. Pomiar
    przetwornikiem 12 bitów. Referencja przetwornika może być wzięta z tego
    od źródła to wtedy może być gorszej klasy. Kalibracja np. wielomianami
    uwzględniająca nieliniowość charakterystyki.

    --
    pozdrawiam
    MD