  • Data: 2011-12-16 09:11:02
    Temat: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "!sp" napisał w wiadomości
    >Mylisz pojecia linearyzacji
    >To co nazwałeś "linearyzacją" dotyczy "ulepszenia" układu względem
    >trywialnego przypadku pomiaru napięcia na dzielniku oporowym, gdzie
    >jednym opornikiem jest Pt100.

    Nawet dzielnik nie ma liniowej zaleznosci napiecia od oporu,

    >Wtedy mostek pomiarowy daje "liniowy" sygnał: napięcxie wyjściowe
    >proporcjonalne do przyrostu rezystancji.

    Nieliniowosc z dzielnika przenosi sie na nieliniowosc mostka, wszak
    druga galaz to niejako dostarcza tylko stale napiecie odniesienia,
    ktore sie odejmuje od wyniku.

    Owszem, jesli zakres zmian rezystancji jest maly, to mozna uznac ze
    dzielnik i mostek jest liniowy.

    >Te mostki o różnorakich nazwach są znane od początku wzmacniaczy
    >operacyjnych.

    Mostki sa znane od znacznie dawniej - to juz prawie 200 lat :-)

    >Rozpisywano się o nich szczegółowo w czasach klasyka uA709. Przestano
    >się nimi onanizować jak pierwszy przyzwoity wzmacniacz pomiarowy OP07
    >trafił pod strzechy.

    A co ma do tego uA709 ? Prad wejsciowy ma wystarczajaco maly, a
    napiecie niezrownowazenia owszem duze - ale tego sie mostkiem nie
    poprawi. Trzeba nad jakims choperem pomyslec, albo drugim sparowanym.

    >Były powszechnie stosowane do tensometrów.

    tensometry maja znikoma zmiane rezystancji, dzieki czemu nieliniowosc
    konwersji w mostku/dzielniku nie ma znaczenia.
    Co innego z Pt100 w szerszym zakresie.

    >Ja marudzę o nieliniowości samego czujnika platynowego, o tym, ze
    >jego rezystancja nie jest liniowo zależna od temperatury.

    No i ten uklad to kompensuje, bo nie jest liniowy.

    J.