  • 51. Data: 2020-10-08 22:02:12
    Temat: Re: PROSTY pomiar temperatury ->wifi-> przeglądarka internetowa
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 21:30, Mirek wrote:
    > [...]
    > A ograniczonego zaufania do swojego oprogramowania na komputerze nie masz?

    Mam. Dlatego na routerach w domu wymieniłem oprogramowanie na OpenWRT (z
    chińskiego). Ale Windowsa nie wymieniłem na ReactOSa, bo ograniczone
    zaufanie to nie brak zaufania.

    > - jest w obcych rękach.

    I majac tą wiedzę: co mi możesz zrobić? Podpowiem też że mam system
    operacyjny na C:\, komputer z BIOSem i porty USB. Stawia mnie to w jakiś
    90% populacji starych klikaczy na usenecie.

  • 52. Data: 2020-10-08 22:45:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.10.2020 22:02, heby wrote:

    > Mam. Dlatego na routerach w domu wymieniłem oprogramowanie na OpenWRT (z
    > chińskiego).

    Powiem bardziej obrazowo: Jeśli nie chcę, żeby ktoś zobaczył moją d...
    to ubieram spodnie, a nie chodzę goły po własnym, zamkniętym domu.
    Zapewne nikt nie będzie się włamywał żeby zobaczyć moją d... , ale
    zobaczy ją jeśli już tam będzie, a ja będę bez spodni.
    Tak samo widzę sens szyfrowania danych, które chcę ukryć, a nie
    puszczanie ich gołych gdziekolwiek.

    > I majac tą wiedzę: co mi możesz zrobić?
    Nic, z resztą user-agenta sobie można ustawić dowolnie jeśli się ma
    wolne oprogramowanie, a nie będące "w obcych rękach" ;)

    --
    Mirek.

  • 53. Data: 2020-10-08 22:55:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 22:45, Mirek wrote:
> [...]
    > zobaczy ją jeśli już tam będzie, a ja będę bez spodni.
    > Tak samo widzę sens szyfrowania danych, które chcę ukryć, a nie

    Nie da się szyfrować większości rzeczy w lanie bo:
    1) się nie da
    2) straciła by się funkcjonalność

    Po prostu nie wrzucaj obrazu z sypialni do LANu tylko do wydzielonej
    sieci na kablach etnernetowych w ekranie, szyfrując bezpośrednio w
    przetworniku obrazu...

    > Nic, z resztą user-agenta sobie można ustawić dowolnie jeśli się ma
    > wolne oprogramowanie, a nie będące "w obcych rękach" ;)

    Więc jak widzisz, można miec ograniczonee zaufanie bez paranoi i
    funkcjonować w tym świecie. Albo mieć paranoje i szyfrować łaczność po
    sambie z NASem metr dalej. Twój wybór, ale zastanów się dobrze jeśli
    będziesz uważał że wszystko w LANie nalezy szyfrować. Nie da się, a na
    sam koniec ktoś zapyta czy masz zaufanie do firmware w pendrive i znowu
    jesteś w d... Popuść wymagania, nie można wykluczyć że ta czyjaś goła
    d..., jak już wycieknie, będzie tylko jedną z 50 milionów które
    wyciekają codziennie. Nawet jeśli w stringach, to wiedz że nie takie
    d... widywano na necie i nie robi to już żadnego wrażenia na kimkolwiek.
    No chyba że chcesz być politykiem konserwatystów, to wtedy faktycznie
    zdjęcia w stringach warto szyfrować.

  • 54. Data: 2020-10-08 23:06:20
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.10.2020 21:58, heby wrote:

    > To miałeś je zle skonfigurowane.
    Na fabrycznych ustawieniach były.

    > Nic to nie da. Chyba że masz coś popsute.
    Nie tyle popsute, co podatne na psucie. I nie ja jeden.

    --
    Mirek.

  • 55. Data: 2020-10-08 23:30:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 23:06, Mirek wrote:
    > Nie tyle popsute, co podatne na psucie. I nie ja jeden.

    Na szczęsie moja uwaga "wstaw własny NAT" dotyczyła NAT a nie popsutego NAT.

  • 56. Data: 2020-10-08 23:50:08
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.10.2020 22:55, heby wrote:

    > Nie da się szyfrować większości rzeczy w lanie bo:
    > 1) się nie da
    Ale tą o której była mowa akurat da się.
    > 2) straciła by się funkcjonalność
    Nie straciła by, bo są gotowe źródła - wystarczy skonfigurować pod
    siebie, skompilować i działa.
    Ale zamiast to zrobić to wdałem się w tą dyskusję.

    > Po prostu nie wrzucaj obrazu z sypialni do LANu tylko do wydzielonej
    > sieci na kablach etnernetowych w ekranie, szyfrując bezpośrednio w
    > przetworniku obrazu...
    Nie rozumiem aluzji, ale akurat szyfrowany strumień w kamerach to
    codzienność.

    > Więc jak widzisz, można miec ograniczonee zaufanie bez paranoi i
    > funkcjonować w tym świecie. Albo mieć paranoje i szyfrować łaczność po
    > sambie z NASem metr dalej.
    Szyfrowanie to bym sobie może darował, ale hasłem to sobie zabezpiecz.
    Zapląta się gdzieś mały skrypcik i pozbędziesz się danych.

    > Twój wybór, ale zastanów się dobrze jeśli
    > będziesz uważał że wszystko w LANie nalezy szyfrować.

    Ja nie mówię, że wszystko, ale akurat to chcę.
    Po za tym co tak się uczepiłeś (liśmy) tego LAN-u? A jeśli chcę to
    połączyć z zewnętrznym brokerem MQTT - zmienia to coś?

    --
    Mirek.

  • 57. Data: 2020-10-08 23:57:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 23:50, Mirek wrote:
    > Nie rozumiem aluzji, ale akurat szyfrowany strumień w kamerach to
    > codzienność.

    Szczególnie w chińskim firmware, z podatnościami które całe to
    szyfrowanie inwalidują.

    Co ci po tym szyfrowaniu skoro z poziomu tego LANu można łatwo podmienić
    nie tylko firmware ale i wyświetlić fałszywy strumień kiedy ktoś rabuje
    drogocenne dilda z szafki nocnej?

    Ludzie którzy to badali maja taką hipotezę że większego szajsu niż
    firmware w kamerach security chwilowo nie napisano. Ale chińczycy nie
    powiedzieli ostatniego słowa.

    > Szyfrowanie to bym sobie może darował, ale hasłem to sobie zabezpiecz.
    > Zapląta się gdzieś mały skrypcik i pozbędziesz się danych.

    Nie da się. Naciskam F8 w total commanderze i nie działa. Magia.

    > Ja nie mówię, że wszystko, ale akurat to chcę.

    No to trzeba było tak od razu.

    > Po za tym co tak się uczepiłeś (liśmy) tego LAN-u? A jeśli chcę to
    > połączyć z zewnętrznym brokerem MQTT - zmienia to coś?

    Zasadniczo nigdy nie radziłem używania zewnętrznego MQTT, co najwyżej
    jak ktoś naprawdę jest leniwy i chce wycebulić MQTT za friko. Radziłem
    posatwić go sobie w LANie. I w tym momencie napadło mnie kilku
    paranoików którzy najchętniej szyfrowali by włacznik światła technologią
    kwantowego splątania z sznurkami na pranie.

  • 58. Data: 2020-10-09 10:00:26
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-08 o 23:30 +0200, heby napisał:
    > Na szczęsie moja uwaga "wstaw własny NAT" dotyczyła NAT a nie
    > popsutego NAT.

    Nie, dotyczyła "wstaw NAT z firewallem". Sam goły NAT zupełnie nie robi
    tego, co myślisz że robi - zmienia tylko nagłówki tcp/ip z x do y w
    pewnych ściśle określonych warunkach. W żaden sposób nie upośledza
    routingu.

    Mateusz

  • 59. Data: 2020-10-09 10:56:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/10/2020 10:00, Mateusz Viste wrote:
    > Nie, dotyczyła "wstaw NAT z firewallem". Sam goły NAT zupełnie nie robi
    > tego, co myślisz że robi

    Ależ robi dokładnie to co myślę: nie pozwala dostać się nikomu z
    zewnątrz do sieci wewnętrznej bez inicjanywy z LANu. A to byl problem z
    modemem dostawcy, jeśli jeszcze pamiętasz.

    - zmienia tylko nagłówki tcp/ip z x do y w
    > pewnych ściśle określonych warunkach. W żaden sposób nie upośledza
    > routingu.

    Miło że nie zrozumiałeś gdzie jest zaleta NAT w tej sytuacji o której mowa.

  • 60. Data: 2020-10-09 11:43:49
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-09 o 10:56 +0200, heby napisał:

    > Ależ robi dokładnie to co myślę: nie pozwala dostać się nikomu z
    > zewnątrz do sieci wewnętrznej bez inicjanywy z LANu. A to byl problem
    > z modemem dostawcy, jeśli jeszcze pamiętasz.

    Otóż nie, niczego takiego nie robi. Zapewne niektóre implementacje
    dodają do worka "NAT" jakiś firewallopodobny twór, ale nie jest to NAT.
    Rozważ poniższy schemat.

    10.0.0.2 ---- 10.0.0.1/8 [NATBOX] 1.2.3.4/24 ----------- 1.2.3.3

    1.2.3.3 wysyła do 1.2.3.4 ramkę zawierającą pakiet IP z src=1.2.3.3 i
    dst=10.0.0.2. W takiej sytuacji router NATBOX bez zająknięcia przekaże
    pakiet (w nowej ramce) do 10.0.0.2. No chyba, że NATBOX ma również
    jakieś ACLe, ale w takim razie nie mówimy już o NAT tylko o
    filtrowaniu.

    > Miło że nie zrozumiałeś gdzie jest zaleta NAT w tej sytuacji o której
    > mowa.

    Zrozumiałem, że ty myślisz o zalecie, która istnieć może w niektórych
    implementacjach ale z NATem nie ma nic wspólnego.

    Mateusz