    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: POLSKA POTEGA INFORMATYCZNA!
    Date: Tue, 13 May 2014 17:29:40 +0000 (UTC)

    Szarym od mżawki świtem Tue, 13 May 2014 18:14:42 +0200, pwola wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Niezupelnie po prostu mamy kiepski PR i marketing ;)
    >
    > Kilka pytań pomocniczych:
    >
    > 1. Wymień polskiego producenta baz danych
    > podpowiedź: spółka notowana na giełdzie, która od kilkunastu lat
    > rozwija własny silnik bazy danych i oprogramowanie ERP (i własny
    > język programowania)

    Własny silnik bazy danych robili koledzy biurko obok. Fajne, żaden
    wyczyn sam w sobie, zależy jeszcze od tego co taka baza potrafi.
    Nasza była nieco specyficzna, ale wypaśna i daje radę.

    > 2. Wymień polskiego producenta układów sterowania CNC
    > (a jest taki, a przynajmniej był parę lat temu)

    Na Facebooku mogą być zdjęcia przedmiotów powstałych dzięki temu.

    > 3. Jaka polska firma tworzy oprogramowanie do odbiorników
    > satelitarnych ?

    Wiele. Ogłoszenia "embedded linux" są na naszym rynku od kilku lat. Znam
    też producentów radiolinii, oprogramowania do komunikacji satelitarnej
    i parę innych podobnych tematów. Z _informatycznym_ research nie ma to nic
    ale to zupełnie nic wspólnego.

    > 4. Jakie duże międzynarodowe korporacje utworzyły w Posce centra R&D
    > z zakresu informatyki i elektroniki. Które firmy, w jakich miastach i
    > jak duże są to ośrodki

    Prawie żadne. Tania siła robocza jest nazywana R&D ze względu na PR (w tym
    powielany na tej grupie) i ze względów związanych z polityką, chodzi o
    ulgi podatkowe.

    Całą historię wyboru krajów w których lokowane są filie znam od podszewki.
    Tańsze są Indie czy Chiny, Polska jest bliżej zarówno geograficznie lecz i,
    co może ważniejsze, kulturowo dla firm z Europy Zachodniej. Wciąż: liczy
    się koszt pracownika, nie fakt że jesteśmy geniuszami i potęgą informatyczną.
    Kulturowo też nie jesteśmy identyczni, być może dlatego jest niewiele
    poslkich firm.

    > 5. Jakie polskie fabryki produkują układy elektroniczne

    Stryjek nawet wypala płytki drukowane w kwasie, ostatnio z miejszym zapałem
    i częstotliwością.

    Większość "polskiej" elektroniki tworzą producenci dalekowschodni. Z tym, że
    w odróżnieniu od takiego Western Digital model biznesowy jest inny, dyski
    projektuje się i ulepsza w firmie a tam jest tylko produkcja, podczas gdy
    wiele polskich firm takich jak producent telefonów dla seniorów notowany na
    giełdzie szuka w folderze odpowiedniego modelu i zamawia 100000 sztuk z
    naklejonym swoim logo. Folder i projekty samych urządzeń, oraz związany z tym
    research, robi kto inny, nie wspominająć o genialnym w sumie biznesie.

    Mówimy o informatyce. Układy elektroniczne dzielą się na cyfrowe i analogowe.
    Część cyfrowych interesuje informatyków, ponieważ mają odpowiedni procesor
    i pamięć. Nie wiem, kto produkował mój budzik cyfrowy ale tak dla celu tego
    tematu: z informatyką nie ma nic wspólnego (sprawdzić, czy ktoś nie zrobił dema).

    Dlaczego w ogóle przy okazji "potęgi informatycznej" mówimy o CNC i to w formie
    "istnieje producent"?

    > Cudze chwalicie, swego nie znacie....

    Mogę spytać dlaczego ten mail ma formę pytań? Czy nie można chwalić wprost
    podająć linki?

    --
    Edek