    Date: Fri, 13 Aug 2010 17:55:47 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: P != NP -- mamy dowod?

    Mariusz Marszałkowski wrote:
> [...]
    rs/pnp12pt.pdf

    > Przeczytałem kilka stron, z moim kiepskim angielskim połowy nie
    > rozumiem. W pracy jest np. takie zdanie:
    >
    > If P != NP, we could never solve these problems efficiently.
    >
    > Czy na pewno ustalenie że P != NP oznacza brak efektywnych
    > rozwiązań dla problemów NP?

    Po pierwsze wiele przypadków NP-zupełnych może mieć rozwiązania z czasem
    wielomianowym dla typowych przypadków a tylko pesymistyczne przypadki
    mają czas wykładniczy.

    Po drugie dla wielu są całkiem dobre algorytmy aproksymacyjne, ale w
    paru (istotnych) przypadkach jest kłopot (o ile dobrze pamiętam np. z
    problemem komiwojażera) -- w paru przypadkach udowodniono, że np.
    aproksymacja gwarantująca wyniki nie gorszy niż np 1/2 optymalnego
    oznacza że automatycznie mamy rozwiązanie pełne. W związku z tym często
    lepiej jest zastosować rozwiązanie przybliżone bez gwarancji błędu
    (czyli takie którze może się pomylić znacznie) ale zwykle czy też dla
    naszych typowych danych, wystarczająco dobre.

    > Załóżmy że ktoś udowodni
    > iż P != NP, czy to będzie oznaczało również że nie da się np.
    > znacznie zredukować podstawy potęgi w problemach NP?

    W przypadku znanych nam NP zupełnych problem jest taki, że ich
    złożoności różnią się o wielomian i to zwykle niezbyt dużego stopnia.

    Własnością problemów NP-zupełnych jest to, że się wzajemnie do siebie
    redukują z wielomianowym narzutem (ogólnie wszystkie problemy z NP
    redukują się wielomianowo do NP-zupełnych ale NP-zupełne nie mają
    redukcji wielomianowych na te które nie są zupełne (jeśli w ogóle takie
    istnieją)). Dla popularnych problemów net narzut jest zwykle niezbyt duży.

    > Albo czy to też będzie oznaczało że nie istnieje aproksymacyjny
    > algorytm wielomianowy dający optymalne rozwiązanie z
    > prawdopodobieństwem bliskim jeden?

    Patrz wyżej.

    Generalnie dowiedzenie że P!=NP oznacza, że nie będzie się dało w
    sensownym czasie rozwiązać wielu problemów z gwarancją uzyskania
    optymalnego wyniku. Czyli, po prostu, że nie ma co liczyć na istotną
    poprawę sytuacji jaką mamy dziś (wszak dziś też nie umiemy tyle, że nie
    mamy pewności, że nie da się umieć).

    pzdr
    \SK