  • 1. Data: 2013-02-22 13:32:57
    Temat: Oznaczenie polaryzacji na obudowach kondensatorów
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Skąd się przyjęło, że na elektrolitach jest wyróżniony minus, a na
    tantalach plus?
    http://de.academic.ru/pictures/dewiki/67/Cap-elko-sm
    d-polarity.jpg
    --
    Michał

  • 2. Data: 2013-02-22 16:45:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Michał Lankosz pisze tak:

    > Skąd się przyjęło, że na elektrolitach jest wyróżniony minus, a na
    > tantalach plus?

    note: capacitors in a metal can have the color mark at the minus side.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor#
    Polarity

    --
    Piter

  • 3. Data: 2013-02-22 19:35:37
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-02-22 16:45, PiteR pisze:

    > note: capacitors in a metal can have the color mark at the minus side.
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor#
    Polarity

    Ale dlaczego? W latach 80/90 gdy tantali było jak na lekarstwo wszystkie
    elektrolity miały oznaczony minus - znakiem, kolorem, paskiem, napisem
    wartości. Rozumiem, że od oznaczania elektrolitó się zaczęło. Czyżby
    tantale miały się wyróżniać od elektrolitów i dlatego oznaczano
    elektrodę dodatnią? Już obudowa była inna - w postaci łezki. Teraz pasek
    na takim tantalu SMD może dezorientować jak się raz patrzy na nie, raz
    na elektrolity. Szukam logicznego i prostego wyjaśnienia.

    --
    Michał

  • 4. Data: 2013-02-22 22:05:14
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 22-02-2013 19:35, Michał Lankosz pisze:

    > Szukam logicznego i prostego wyjaśnienia.

    Chyba złośliwość :P

  • 5. Data: 2013-02-22 22:11:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-02-22 22:05, szod pisze:

    > Chyba złośliwość :P

    Nie domysłów.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2013-02-22 22:14:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Michał Lankosz pisze tak:

    > Ale dlaczego?

    hmm może dlatego że na dużym cylindrze łatwiej malowali sobie lepiej
    widoczny czarny minus który z czasem utył i rozciągnął się do paska.

    > Czyżby tantale miały się wyróżniać od elektrolitów i dlatego
    > oznaczano elektrodę dodatnią?

    Możliwe. Wszystkie inne o niemetalowej obudowie miały się wyróżniać.

    --
    Piter

  • 7. Data: 2013-02-23 03:00:15
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    szod wrote:

    > Chyba złośliwość :P

    Tak jak u ruskich diody.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 8. Data: 2013-02-23 10:12:57
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Szukam logicznego i prostego wyjaśnienia.

    A może oznaczenie miało zaznaczać "gorącą" końcówkę i dlatego było na
    minusie.
    A jak pojawiły się tantale to oznaczenie miało oznaczać "gorącą" końcówkę i
    dlatego było na plusie.
    P.G.

  • 9. Data: 2013-02-23 10:15:44
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 22-02-2013 22:11, Michał Lankosz pisze:

    > Nie domysłów.

    Jednolite oznaczenia kondensatorów elektrolitycznych i tantalowych na
    pewno nie było by złe i nie wiem komu miało by przeszkadzać. W obecnej
    sytuacji można się pomylić, co wiadomo czym się kończy. Dlatego kojarzy
    mi się to ze złośliwością. Logiki bym się nie dopatrywał :P

  • 10. Data: 2013-02-23 11:33:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    AlexY napisał:

    > Tak jak u ruskich diody.

    U ruskich to była złośliwość, czy słuszna decyzja mająca
    na celu zmylenie imperialistycznych szpiegów?

    --
    Jarek