  • 1. Data: 2013-02-21 10:35:55
    Temat: normy na kabelki
    Od: "Darek P" <Darek.P.malpa.wp.pl>

    Nie wiem czy pytanie jest na tą grupę, ale czy są jakieś normy na kabelki?
    Czy istnieją wytyczne jak powinien być zrobiony prawidłowy kabel
    elektryczny?
    Obsesrwuję ostatnio zjawisko produkcji badziewnych kabli chińskiej produkcji
    i wciskanie ich we wszelki sprzęt elektryczny i elektroniczny.
    Czy można produkować kabel z cieniutkich włosowatych linek polakierowanych i
    splecionych bez żadnej dodatkowej izolacji z innymi żyłami przewodu?
    Oczywiście wiadomo że chodzi o to żeby kabel się zepsuł od samego leżenia,
    powodował mini zwarcia i mini przebicia.
    Załóżmy że kupię telewizor LCD i w sklepie przy sprzedawcy przetnę nożem
    kabel zasilania i sygnałowy i gdy okaże się ze sąsiednie żyły nie są
    oddzielone oddzielną izolacją a składają się jedynie z plecionki cienkich
    lakierowanych nitek, to czy mam prawo taki towar reklamować jako niezgodny z
    normą?

  • 2. Data: 2013-02-21 13:26:35
    Temat: Re: normy na kabelki
    Od: Bezznaczenia <k...@p...com>

    Kabel nie ma norm przewod tak, normy producenta.

  • 3. Data: 2013-02-21 14:04:17
    Od: "Darek P" <Darek.P.malpa.wp.pl>

    Bezznaczenia napisał:
    > Kabel nie ma norm przewod tak, normy producenta.

    Kabel a przewód to to samo, więc nie bawmy się słownictwo:)
    Ostatnio ze zdziwieniem zauważyłem że wszelkie kable, od elektrycznych
    wysoko napięciowych, po nisko napięciowe, kabelki w słuchawkach, kable
    sygnałowe w sprzęcie elektronicznym są wykonywane w taki badziewny sposób.
    Nawet uzwojenia transformatorów często nie mają dodatkowej izolacji między
    uzwojeniem pierwotnym i wtórnym. Wszystko oczywiście spod znaku chińszczyzny
    i widzę w tym celowe działanie na niekorzyść klienta. Kiedyś nie było takiej
    liczny norm i certyfikatów a takiego badziewia się nigdzie nie widziało a
    obecnie kija od szczotki nie sprzedasz jak nie będziesz miał stu
    certyfikatów bezpieczeństwa, wiec zastanawiam się czy na kable też jest
    jakaś norma i czy owe buble przewodów są zgodnie z nimi?

  • 4. Data: 2013-02-21 16:58:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 21.02.2013 14:04, Darek P pisze:

> [...]
    > sprzedasz jak nie będziesz miał stu certyfikatów bezpieczeństwa, wiec
    > zastanawiam się czy na kable też jest jakaś norma i czy owe buble

    Normy a i owszem są, właściwie na wszystko. Do "kabelków" masz tu krótki
    spis:
    http://www.elektro.info.pl/artykul/id2335,kable-i-pr
    zewody-polskie-normy-w-branzy-elektrycznej
    Ale problem leży gdzie indziej - normy to nie są akty prawne! Czyli
    możesz się nimi posługiwać, ale nie musisz :-P Chyba, że w odpowiednia
    ustawa/rozporządzenie powołuje się na jakąś normę, wtedy musisz robić
    tak jak piszą w normie.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2013-02-21 17:31:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Darek,

> [...]
    > certyfikatów bezpieczeństwa, wiec zastanawiam się czy na kable też jest
    > jakaś norma i czy owe buble przewodów są zgodnie z nimi?

    Oczywiście, że są normy. Ale czy sprawdzasz deklarację zgodnosci
    kupując cokolwiek?

    Znaczek CE może oznaczać China Export i to całkowicie zgodnie z
    prawem:
    http://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/uwag
    a-na-buble-kiedy-znak-ce-oznacza-china-export_68654.
    html

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-02-21 17:51:46
    Od: Bezznaczenia <k...@p...com>

    W dniu 2013-02-21 14:04, Darek P pisze:

> [...]
    > sprzedasz jak nie będziesz miał stu certyfikatów bezpieczeństwa, wiec
    > zastanawiam się czy na kable też jest jakaś norma i czy owe buble

    Jesli dla ciebie kabel to to samo co przewod to o czym ty chcesz
    dyskutowac ?

  • 7. Data: 2013-02-21 18:45:08
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 21 Feb 2013 14:04:17 +0100, Darek P napisał(a):

    > Ostatnio ze zdziwieniem zauważyłem że wszelkie kable, od elektrycznych
    > wysoko napięciowych, po nisko napięciowe, kabelki w słuchawkach, kable

    Wysokonapięciowe to znaczy jakie? 500/750V czy może 12/20kV?
    > Nawet uzwojenia transformatorów często nie mają dodatkowej izolacji między
    > uzwojeniem pierwotnym i wtórnym. Wszystko oczywiście spod znaku chińszczyzny

    I wytrzymują te 4kV napięcia probierczego między stroną pierwotną a
    wtórną przez minutę?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2013-02-21 19:03:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bezznaczenia,

    [...]

    > Jesli dla ciebie kabel to to samo co przewod to o czym ty chcesz
    > dyskutowac ?

    Energetyk, czep się tramwaju :P

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kabel_elektryczny

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-02-21 19:49:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał

    >Energetyk, czep się tramwaju :P
    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Kabel_elektryczny

    do d* z taka wikipedia.
    Przeciez kazdy szanujacy sie student wie, iz kabel jest to
    "Urzadzenie energetyczne".

    A na dowod, o prosze bardzo
    http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkwiu/1,2,3826,urza
    dzenia-elektryczne-i-nieelektryczny-sprzet-gospodars
    twa.html

    Kable sa w grupie "urzadzenia elektryczne".
    Przewody co prawda tez :-)

    I druty tez, ale pod warunkiem ze nawojowe, co sie w zasadzie dobrze
    wpisuje w definicje :-)

    J.

  • 10. Data: 2013-02-21 19:58:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello badworm,

    > Wysokonapięciowe to znaczy jakie? 500/750V czy może 12/20kV?
    > I wytrzymują te 4kV napięcia probierczego między stroną pierwotną a
    > wtórną przez minutę?

    4kV dla normy medycznej, dla 60950-1 wystarcza 3kV AC. Kiedyś był tu link
    do chińskiego nawijania transformatorów - ZGROZA!

    --
    Best regards,
    RoMan