  • Data: 2024-01-21 13:46:34
    Temat: Re: Otwarty dren i pull-up do 5V przy VCC=3,3V
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przyjrzałem się jeszcze raz artykułowi z opisem konstrukcji. Natrafiłem
    na następujący fragment:

    "Jeśli chodzi o podłączenie wyświetlacza 128×64, to zastosowałem tutaj
    pewien trick, którego używam praktycznie za każdym razem, gdy chcę
    podłączyć do mikrokontrolera SAM7/9 niezbyt szybkie urządzenie z
    interfejsem CMOS 5 V. Napięcia wyjściowe z wyprowadzeń PIO
    mikrokontrolera mogą mieć maksymalny poziom typowo 3,3 V (bez
    obciążenia). Może to nie być wystarczające napięcie dla wejść niektórych
    wyświetlaczy LCD, dlatego stan wysoki wymuszony zostaje rezystorami
    podciągającymi R39, R40 i drabinkami rezystorowymi RP3...RP5 (podciągają
    do +5 V) podczas gdy wyjścia mikrokontrolera pracują w trybie ,,otwarty
    kolektor" (stan niski to zwarcie do masy, a stan wysoki to w stan
    wysokiej impedancji). Nie jest to może oszczędne rozwiązanie pod
    względem zużycia energii, lecz na pewno znacznie upraszcza schemat i
    projekt płytki drukowanej ze względu na brak konieczności stosowania
    jakichkolwiek buforów do translacji napięć."

    Wygląda więc na to, że takie rozwiązanie zostało zastosowane celowo.
    Pytanie na ile jest ono faktycznie bezpieczne dla MCU. Urządzenie co
    prawda działa poprawnie, czy jednak nie nie spowoduje to awarii po
    jakimś czasie?

    Zastanawiam się czy nie byłoby wskazane jednak usunięcie tych pull-upów
    i wyłączenie w konfiguracji otwartych drenów tak, aby na wyjścia
    występowało napięcie około 3,3V. Gdyby okazało się, że wyświetlacz
    jednak nie chce działać, to może warto byłoby dodać jakiś bufor.
    Zostawienie tego tak jak jest to faktycznie proszenie się o kłopoty?