  • 51. Data: 2010-06-05 23:43:24
    Temat: Re: Otwór centruj�cy felgi
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    _____________
    > robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
    >
    >   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
    Szybko Ci zwieracz popuścił. Mnie wiszą i powiewają opowieści dziwnej treści.
    Ale jak mógłbyś odpowiedzieć na to co napisałem dwa miejsc niżej to byłbym
    wdzięczny. Znam życie. Nie odpiszesz bo byś się za bardzo musiał ośmieszyć.

  • 52. Data: 2010-06-06 10:03:22
    Temat: Re: OtwĂłr centrujÄ&#65533;cy felgi
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > A ja tam dokrecam noga, i co - i tez jest dobrze :-)
    >
    > A tak swoja droga to ta noga tez rzedu 80Nm mam.
    > Rzedu - 120 by mnie nie zdziwilo.

    Ja dokrecam reka, a i tak wiem, ze dokrecam za mocno :>

    --
    Karolek

  • 53. Data: 2010-06-06 13:49:46
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > feldze liczy się śrubę na rozciąganie. Występuje tam składowa zginająca
    > ale jest
    > tak mała że nie bierze się jej pod uwagę. Przykład ze 126p całkowicie
    > chybiony.
    > Jakich śrub poskąpił konstruktor kiedy trzyma się tylko na szpilkach albo
    > śrubach. Takich M6 co trzymają w czasie zmiany koła w kupie wszystkie
    > elementy.
    > Tam gdzie są śruby zawszę są jakieś małe wkręty lub śruby. Często pełnią
    > rolę
    > prowadzenia przy zakładaniu kola. Tam gdzie szpilki małe śrubki są

    Piękna teoria. Ale tylko teoria. Zrób sobie prosty eksperyment - będziesz do
    tego miał jeszcze praktykę. Jeśli masz w swoich alufelgach pierścienie
    centrujące - wyjmij je. Wystarczy z przednich kół. Przykręć alusy bez tych
    pierścieni. Przejedź się samochodem i zobacz, czy nie będziesz miał bicia na
    kierownicy - obstawiam, że na 90% tak. I potem zweryfikujesz swoje
    teoretyczne poglądy.

    Jurand.

  • 54. Data: 2010-06-06 19:00:42
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > pierścieni. Przejedź się samochodem i zobacz, czy nie będziesz miał bicia na
    > kierownicy - obstawiam, że na 90% tak. I potem zweryfikujesz swoje

    Zmieniasz temat. Ten jest o stalowych felgach. Masz rację ze doświadczenie jest
    miarą poznania Świata. Nie zrobię go z prostej przyczyny. Nie mam felg
    aluminiowych. Religie różnią się od techniki tym że dopuszczają cuda. Jeśli
    mocowanie za pomocą stożkowych elementów jest uznawane za bezluzowe to znaczy to
    tyle że przemieszczanie się felgi względem reszty ma miejsce w innym miejscu lub
    jest spowodowane innymi czynikami. Jest tylko jedno takie miejsce. To zginanie
    śrub mocujących koła. Zginanie to jest ograniczone do tego ile mają one miejsca
    żeby się zgiąć. W konstrukcji nie zostawiono tego miejsca za dużo. W skrajnym
    przypadku to może być 0,2 do 0,3 mm. Takie bicie koła będzie niezauważalne dla
    kierowcy. Ktoś pisał ze u niego bicie było tak duże że felga zaczepiała o zacisk
    hamulcowy. Z technicznego punktu widzenia taka sytuacja jest możliwa przy dużo
    poważniejszym uszkodzeniu niż niedopasowanie średnic felgi i piasty. Mocowanie
    felgi działa tak. Felga w miejscu gdzie jest otwór pod śrubę jest w innej
    płaszczyźnie niż w miejscach gdzie się opiera o tarczę. Wkręcając śrubę ze
    stożkiem najpierw niweluje się luz do zera. Potem wywierając większy nacisk
    powoduje się odkształcenie sprężyste powodujące dociśnięcie felgi do tarczy. W
    miarę wzrostu nacisku rośnie siła tarcia w stożkach i w gwincie. Tarcie w tych
    elementach uniemożliwia samoczynne odkręcenie się śruby w czasie jazdy. Siła
    odkształcenia sprężystego felgi w pobliżu śruby zapewnia poprzez siłę tarcia
    między felgą a tarczą hamulcową przeniesienie momentu obrotowego. Tak jest w
    pełnosprawnym połączeniu. Jeśli przykręci się śrubę zbyt mocno to materiał w
    feldze ulegnie odkształceniu plastycznemu. Po ludzku wygnie się i nie wróci. W
    skrajnym przypadku śruba zacznie opierać się stożkową częścią o otwór w tarczy
    hamulcowej. Nie da się głębiej wkręcić. Jakieś siły wynikające z odkształcenia
    sprężystego pozostaną. Pozornie koło będzie przykręcone. Można wtedy skakać po
    kluczu ale to nic nie da. W efekcie śruba która jest przykręcona 4 razy mocniej
    trzyma z silą 1/3 nominalnej. I to nie wystarcza do bezproblemowego
    przeniesienia momentu obrotowego. Zbyt mała siła powoduje otaczenie śruby w
    otworze w czasie jazdy. Powoduje to dalsze szybkie zużycie przede wszystkim
    otworu stożkowego w feldze. Połączenia w których występują kliny mają to do
    siebie że mogą same po przekroczeniu pewnych charakterystycznych sił wskakiwać
    na siebie. Różnica średnic pomiędzy śrubą a wyrobionym otworem potrafi być na
    tyle duża że może powstać w takiej sytuacji przesunięcie osi koła względem osi
    piasty o wielkość tego luzu. To mogą być już konkretne milimetry. Problem
    klekoczących felg to problem znany od dawna. W czasach epoki niedoboru
    wszystkiego takie felgi się naprawiało. Najpierw trzeba było sprawdzić co jest
    uszkodzone. Nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Oczy wystarczą. Jeśli koło
    było mocno przykręcone i śruba w miejscu gdzie styka się z felgą jest błyszcząca
    to wskazuje to ze felga zmienia położenie w stosunku do śruby w czasie jazdy.
    Taki ślad na śrubie wskazuje na odkształconą felgę. Sposób naprawy jest prosty.
    Trzeba założyć nowe śruby ale najpierw trzeba przetoczyć początek stożka żeby
    zaczynał się milimetr dalej. Toczyć trzeba nożem nie dającym ostrej krawędzi.
    Felga pomimo tego ze jest wciśnięta nie jest uszkodzona. W dalszym ciągu
    odkształcenie sprężyste jakie daje dokręcenie będzie skuteczne. Tylko pół
    milimetra głębiej. Można również nawiercić tarczę, zrobić po prostu większą
    fazę. Tak żeby początek stożka nie opierał się na powierzchni czołowej tarczy.
    Przy większych uszkodzeniach, bardziej rozbitych otworach wtedy naprawiano to
    metodą obróbki plastycznej na zimno. W łodzi było kilka zakładów które się tym
    zajmowały. W przypadku bardzo dużego uszkodzenia wycinali uszkodzony element i
    spawali nowy. Różnego rodzaju wkładki dopasowujące średnice, jeśli nie zostały
    zamontowane w fabryce, nic nie dają jeśli idzie o naprawę. To takie leczenie
    syfa pudrem. Leczenie objawów bez usuwania przyczyn. Do pewnego momentu mogą
    działać. Malo kto zwraca uwagę na uszkodzenia felg w otworach. Jak coś klekocze
    to mechanicy patrzą na inne podzespoły. Nawet jak do tego zdejmą koło to też nie
    patrzą na śruby. Nie spotkałem wulkanizatora który po odkręceniu koła wziął by
    jedną śrubę i ją obejrzał. Za to spotkałem wielu dziwiących się dlaczego chcę
    żeby koła przykręcił lekko bo sam sobie dociągnę. Nie ma co wymyślać dziwnych
    teorii z pierścieniami. Wystarczy zadbać żeby od pierwszego przykręcenia koła
    było przykręcone na tyle kilogramometrów ile napisała fabryka. Amen
    A felgi aluminiowe, kolego sympatyczny, ze względu na specyficzne właściwości
    metalu z jakiego są wykonana to inna para kaloszy. I opisanie tego co się dzieje
    i dlaczego dzieją się z nimi dziwne rzeczy nie wchodzi w ten temat.