-
Data: 2025-01-13 12:31:32
Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Sun, 12 Jan 2025 23:29:35 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 10.01.2025 o 17:23, J.F pisze:
> [...]
>>> Masz to juĹź w bonusie gĂłrki.
>>
>> Jakbys nie dodawaĹ gazu na zjezdzie.
>> Ale dodajesz, wiÄc rosnÄ :-)
>
> Ale nie mam przepaĹu, jak pod gĂłrkÄ i dodajÄ "poĹowÄ" gazu. WĹaĹnie to
> odróşnia zjazd od podjazdu, ten przepaĹ, czyli na podjeĹşdzie podajesz
> wiÄcej paliwa niĹź jest spalane i wylatuje niespalone odbytem w przestrzeĹ :)
W idealnych warunkach energia jest zachowana, wiÄc nie ma znaczenia,
kiedy dodasz.
Ale nie sÄ idealne, i energia jest tracona.
Im wolniej jedziesz, tym mniej tracone :-(
>>>>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
>>>>
>>>> patrzÄ c na taki przykĹadowy diagram
>>>> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
min-Max-maximum_fig4_316530475
>>>>
>>>> to wysoka sprawnoĹÄ jest przy mocno wcisniÄtym pedale gazu.
>
> Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciÄ Ĺźeniem, co nie jest tam
> jednak uwzglÄdnione :P
To jest mapa na róşne obciÄ Ĺźenia.
> [...]
>>> ZnĂłw musiaĹbym CiÄ odesĹaÄ do linka rozpoczynajÄ cego wÄ tek bo albo masz
>>> sklerozÄ albo w ogĂłle tam nie wlazĹeĹ a ja mam teraz stamtÄ d kopiowaÄ bo
>>> Ci siÄ nie chce? Jak?
>>
>> Masz na myĹli to co cytowaĹeĹ
>
> Nie, istotne pominÄ ĹeĹ, bo Ci siÄ coĹ wydaje. Chodzi gĹĂłwnie o to:
>
> "Powinno dla kaĹźdego byÄ jasne, Ĺźe jazda na wysokich obrotach zwiÄksza
> zuĹźycie paliwa."
W praktyce ... owszem.
W teorii ... patrz diagram, ale teĹź trzeba wiedzieÄ ile Ci potrzeba
tej mocy.
A w praktyce ... Twoje panewki, rĂłb jak uwaĹźasz :-)
> "Jak okreĹliÄ, kiedy obroty silnika sÄ za niskie i szkodliwe dla
> samochodu? NajproĹciej po drganiach: jeĹli pojawiajÄ siÄ "niezdrowe"
> wibracje spowodowane jazdÄ na niskich obrotach, naleĹźy natychmiast
> zmieniÄ bieg na niĹźszy."
U mnie gdzies 1300 rpm.
To 1400 bedzie zdrowe? 1500 ?
> czy
> "Nadmierne oszczÄdzanie paliwa jest dla samochodu czÄsto gorsze niĹź
> "ciÄĹźka noga", ale najlepiej zachowywaÄ umiar w kaĹźdÄ stronÄ: unikaÄ
> zarĂłwno ekstremalnie niskich obrotĂłw, jak i bardzo wysokich; przykĹadowo
> na autostradzie z punktu widzenia wiÄkszoĹci aut prÄdkoĹÄ 120 km/h jest
> idealna; jadÄ c 140 km/h raczej niczego nie zepsujemy, ale zuĹźyjemy
> wiÄcej paliwa, ktĂłre moglibyĹmy Ĺatwo i bez szkody dla silnika
> zaoszczÄdziÄ."
A jak mĂłj silnik przy 120 zaczyna drgaÄ?
Nie, mĂłj nie ... za maĹa moc :-)
> [...]
>>> A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
>>> ktĂłre zyskujÄ jako energiÄ dodatkowÄ , jadÄ c z gĂłrki?
>>
>> Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
>> starcza na podjechanie na wysokoĹÄ prawie 25m, gdyby nie byĹo innych
>> oporĂłw.
>>
>> Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miaĹ
>> proporcjonalnie wiÄkszej wysokoĹci, bo opory przy predkoĹci 110
>> wiÄksze niz przy 80 :-)
>
> Opory powietrza? Niewiele wiÄksze przy tej prÄdkoĹci.
Ale wiÄksze. Jakby ich nie byĹo ... moĹźna by szybko jeĹşdzic bez
zwiÄkszania spalania :-)
>> no i wcale nie chcesz wznieĹÄ sie kosztem caĹej predkoĹci,
>> 80 pod gĂłrÄ Ci np pasuje, wiÄc patrzÄ c na wykres,
>> to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnÄ c gaz do oporu.
>
> MogÄ wjechaÄ nawet 60km/h po co mam przepalaÄ? Rozumiem, Ĺźe tego nie
> rozumiesz :)
Obawiam siÄ, Ĺźe sam nie rozumiesz implikacji.
Zeby podjechac pod gĂłrkÄ, potrzeba energii na samo wzniesienie (e.
potencjalna) i na pokonanie oporĂłw. JeĹli energia nie pochodzi z
silnika ... to wczeĹniej musiaĹa pochodzic.
Jedyny inny przypadek, to taka krĂłta dolinka, zjezdzasz hamujÄ c
silnikiem, albo co gorsza hamulcem, podjezdzasz na silniku.
>> Ale za panewki Ty pĹacisz :-)
>
> Ke? Czy wiesz, Ĺźe samochĂłd z automatycznÄ skrzyniÄ , po zdjÄciu nogi z
> gazu ma wĹÄ czony najwyĹźszy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
> rozsprzÄglenie? Sam tak robiÄ w manulau, hamujÄ c silnikiem, Ĺźe wciskam
> sprzÄgĹo dopiero wtedy. Tak, znam "magikĂłw" ktĂłrzy redukujÄ z 6,5,4,3,2
> przecieĹź to absurd.
No ale hamujesz, a nie o tym mowa.
PojedĹş w drugÄ stronÄ, i powiedz na ktĂłrym biegu :-)
>> Patrz na ten przykĹadowy wykres.
>> 4500 rpm i np 40Nm powodujÄ spalanie rzedu 360g/kWh.
>> 2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.
>>
>> A mocy tyle samo. Prawie 19kW.
>>
>> Jaka wielka oszczÄdnoĹÄ paliwa.
>>
>> A jaka oszczÄdnoĹÄ panewek ? :-P
>
> To jeĹşdzij na 4 biegu, nachuj ci wyĹźszy, skoro lubisz wysokie obroty? :D
No ale przeciez chwalÄ niskie :-P
Jaka oszczÄdnoĹÄ paliwa przy 2000rpm :-P
> Panewki dostajÄ w pizdÄ, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy moĹźe
> zostaÄ zerwany film olejowy na skutek nieprawidĹowego obciÄ Ĺźenia waĹu
> korbowego. DokÄ d wszystko siÄ Ĺadnie krÄci bez przeciÄ ĹźeĹ to nic siÄ nie
> psuje :P
>
> Naucz siÄ :)
Moj silnik ma juz 340 tys km. A twĂłj?
Fakt - nie jeĹşdziĹem od poczÄ tku :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 13.01.25 13:07 J.F
- 13.01.25 22:25 Pixel(R)??
- 13.01.25 22:26 Pixel(R)??
- 13.01.25 23:28 Pete
- 13.01.25 23:39 Pixel(R)??
- 15.01.25 00:09 Pixel(R)??
- 15.01.25 11:56 J.F
- 15.01.25 12:10 Cavallino
- 15.01.25 12:24 J.F
- 15.01.25 12:50 J.F
- 15.01.25 13:08 Cavallino
- 15.01.25 13:14 io
- 15.01.25 14:19 J.F
- 15.01.25 14:40 Cavallino
- 15.01.25 15:20 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
Najnowsze wątki
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida
- 2025-02-04 "ogrodowa linia napowietrzna"
- 2025-02-04 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-02-03 Awaria BNP Paribas
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy
- 2025-02-03 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-03 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 Puszka w ziemię
- 2025-02-03 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2025-02-03 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-03 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-03 Bez żadnego trybu
- 2025-02-03 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security