eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatweRe: Oszczędzanie nie jest łatwe
  • Data: 2025-01-13 12:31:32
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sun, 12 Jan 2025 23:29:35 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 10.01.2025 o 17:23, J.F pisze:
    > [...]
    >>> Masz to juĹź w bonusie gĂłrki.
    >>
    >> Jakbys nie dodawał gazu na zjezdzie.
    >> Ale dodajesz, więc rosną :-)
    >
    > Ale nie mam przepału, jak pod górkę i dodaję "połowę" gazu. Właśnie to
    > odróżnia zjazd od podjazdu, ten przepał, czyli na podjeździe podajesz
    > więcej paliwa niż jest spalane i wylatuje niespalone odbytem w przestrzeń :)

    W idealnych warunkach energia jest zachowana, więc nie ma znaczenia,
    kiedy dodasz.
    Ale nie są idealne, i energia jest tracona.
    Im wolniej jedziesz, tym mniej tracone :-(

    >>>>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
    >>>>
    >>>> patrząc na taki przykładowy diagram
    >>>> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
    engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
    min-Max-maximum_fig4_316530475
    >>>>
    >>>> to wysoka sprawność jest przy mocno wcisniętym pedale gazu.
    >
    > Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciążeniem, co nie jest tam
    > jednak uwzględnione :P

    To jest mapa na różne obciążenia.

    > [...]
    >>> Znów musiałbym Cię odesłać do linka rozpoczynającego wątek bo albo masz
    >>> sklerozę albo w ogóle tam nie wlazłeś a ja mam teraz stamtąd kopiować bo
    >>> Ci się nie chce? Jak?
    >>
    >> Masz na myśli to co cytowałeś
    >
    > Nie, istotne pominąłeś, bo Ci się coś wydaje. Chodzi głównie o to:
    >
    > "Powinno dla każdego być jasne, że jazda na wysokich obrotach zwiększa
    > zuĹźycie paliwa."

    W praktyce ... owszem.
    W teorii ... patrz diagram, ale też trzeba wiedzieć ile Ci potrzeba
    tej mocy.

    A w praktyce ... Twoje panewki, rĂłb jak uwaĹźasz :-)


    > "Jak określić, kiedy obroty silnika są za niskie i szkodliwe dla
    > samochodu? Najprościej po drganiach: jeśli pojawiają się "niezdrowe"
    > wibracje spowodowane jazdą na niskich obrotach, należy natychmiast
    > zmienić bieg na niższy."

    U mnie gdzies 1300 rpm.

    To 1400 bedzie zdrowe? 1500 ?

    > czy
    > "Nadmierne oszczędzanie paliwa jest dla samochodu często gorsze niż
    > "ciężka noga", ale najlepiej zachowywać umiar w każdą stronę: unikać
    > zarówno ekstremalnie niskich obrotów, jak i bardzo wysokich; przykładowo
    > na autostradzie z punktu widzenia większości aut prędkość 120 km/h jest
    > idealna; jadąc 140 km/h raczej niczego nie zepsujemy, ale zużyjemy
    > więcej paliwa, które moglibyśmy łatwo i bez szkody dla silnika
    > zaoszczędzić."

    A jak mój silnik przy 120 zaczyna drgać?

    Nie, mój nie ... za mała moc :-)

    > [...]
    >>> A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
    >>> które zyskuję jako energię dodatkową, jadąc z górki?
    >>
    >> Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
    >> starcza na podjechanie na wysokość prawie 25m, gdyby nie było innych
    >> oporĂłw.
    >>
    >> Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miał
    >> proporcjonalnie większej wysokości, bo opory przy predkości 110
    >> większe niz przy 80 :-)
    >
    > Opory powietrza? Niewiele większe przy tej prędkości.

    Ale większe. Jakby ich nie było ... można by szybko jeździc bez
    zwiększania spalania :-)

    >> no i wcale nie chcesz wznieść sie kosztem całej predkości,
    >> 80 pod górę Ci np pasuje, więc patrząc na wykres,
    >> to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnąc gaz do oporu.
    >
    > Mogę wjechać nawet 60km/h po co mam przepalać? Rozumiem, że tego nie
    > rozumiesz :)

    Obawiam się, że sam nie rozumiesz implikacji.
    Zeby podjechac pod górkę, potrzeba energii na samo wzniesienie (e.
    potencjalna) i na pokonanie oporów. Jeśli energia nie pochodzi z
    silnika ... to wcześniej musiała pochodzic.

    Jedyny inny przypadek, to taka króta dolinka, zjezdzasz hamując
    silnikiem, albo co gorsza hamulcem, podjezdzasz na silniku.


    >> Ale za panewki Ty płacisz :-)
    >
    > Ke? Czy wiesz, że samochód z automatyczną skrzynią, po zdjęciu nogi z
    > gazu ma włączony najwyższy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
    > rozsprzęglenie? Sam tak robię w manulau, hamując silnikiem, że wciskam
    > sprzęgło dopiero wtedy. Tak, znam "magików" którzy redukują z 6,5,4,3,2
    > przecieĹź to absurd.

    No ale hamujesz, a nie o tym mowa.
    Pojedź w drugą stronę, i powiedz na którym biegu :-)

    >> Patrz na ten przykładowy wykres.
    >> 4500 rpm i np 40Nm powodują spalanie rzedu 360g/kWh.
    >> 2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.
    >>
    >> A mocy tyle samo. Prawie 19kW.
    >>
    >> Jaka wielka oszczędność paliwa.
    >>
    >> A jaka oszczędność panewek ? :-P
    >
    > To jeĹşdzij na 4 biegu, nachuj ci wyĹźszy, skoro lubisz wysokie obroty? :D

    No ale przeciez chwalę niskie :-P
    Jaka oszczędność paliwa przy 2000rpm :-P

    > Panewki dostają w pizdę, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy może
    > zostać zerwany film olejowy na skutek nieprawidłowego obciążenia wału
    > korbowego. Dokąd wszystko się ładnie kręci bez przeciążeń to nic się nie
    > psuje :P
    >
    > Naucz się :)

    Moj silnik ma juz 340 tys km. A twĂłj?

    Fakt - nie jeździłem od początku :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: