eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatweRe: Oszczędzanie nie jest łatwe
  • Data: 2025-01-10 17:23:52
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 10 Jan 2025 16:44:32 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 10.01.2025 o 16:26, J.F pisze:
    >>> Ale to się kompensuje z energii kinetycznej a nie z paliwa :] Samochód
    >>> zjeżdżając z górki zachowuje się jak akumulator w sensie gromadzenia
    >>> energii kinetycznej.
    >>
    >> No jak - "Jadąc z górki dodaję gazu" :-P
    > ...i osiągasz większą prędkość niskim kosztem paliwa :]

    >> Wieksza prędkość to większe opory powietrza i wieksza strata energii.
    >> I kiedys trzeba to uzupełnic.
    >
    > Masz to juĹź w bonusie gĂłrki.

    Jakbys nie dodawał gazu na zjezdzie.
    Ale dodajesz, więc rosną :-)

    >>>> Nawiasem mowiąc - silnik bennzynowy pod górkę powinien mieć większą
    >>>> sprawność. Tzn taki średniej mocy ...
    >>>
    >>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
    >>
    >> patrząc na taki przykładowy diagram
    >> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
    engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
    min-Max-maximum_fig4_316530475
    >>
    >> to wysoka sprawność jest przy mocno wcisniętym pedale gazu.
    >
    > Nie rozumiesz. W benzynowcu jak wciśniesz gaz, to chwilowe leci do
    > 20L/100km w dieslu nie, leci znacznie mniej bo raz Ĺźe jest to inna

    Ja tam widuje u siebie 39.9.
    I to jest chyba ograniczenie programu, bo rzeczywiste spalanie jest
    większe :-)

    > budowa silnika a dwa że inaczej wygląda spalanie paliwa.
    > Między innymi silnik benzynowy pali więcej paliwa od diesla przy tej
    > samej pojemności i mocy.

    Przy tych wszystkich turbinach, to nie dał bym głowy :-)
    Chyba, ze mówisz o prędkosci 90 czy tam 130 :-)

    >>>> A ile tys km już nimi przejechałes ?
    >>> Wchuj licz rok, bo wcześniej jak i teraz jeździłem dieslem/automat.
    >>> Teraz mi doszły 2 benzynowce od roku, to sobie testuję a diesel jest
    >>> okazyjny.
    >>
    >> To co Ty wiesz o zdrowiu silnika :-)
    >>
    >> Przejedziesz 300kkm, to będziesz mógł mówic, że nie szkodzi :-)
    >
    > Kiedyś też tak jeździłem a nawet debilniej i nic się nie działo.

    Ale w sensie, ze wieksze obroty były?
    Toż przecież mówimy, że większe są zdrowe :-)

    > Znów musiałbym Cię odesłać do linka rozpoczynającego wątek bo albo masz
    > sklerozę albo w ogóle tam nie wlazłeś a ja mam teraz stamtąd kopiować bo
    > Ci się nie chce? Jak?

    Masz na myśli to co cytowałeś
    "Pytanie tylko, jakim kosztem, bo
    nadmierne i długotrwałe oszczędzanie niemal na pewno odbije się na
    "zdrowiu" samochodu. I w ostatecznym rozrachunku oszczędzanie paliwa
    może okazać się bardzo drogie."

    czy

    "Jeżdżąc różnymi samochodami łatwo też zauważyć, że starsze modele aut
    co do zasady gorzej znoszą jazdę na bardzo niskich obrotach. Albo
    inaczej: nowsze konstrukcje dostosowane są do jazdy na niższych
    obrotach, co szczególnie łatwo zauważyć w samochodach z automatyczną
    skrzynią biegów. "

    czy
    "Po trzecie, silnik: jazda na niskich obrotach obciąża układ
    korbowo-tłokowy, najczęściej jednak pierwsze padają "panewki".

    I fotka wytartych panewek ... choć prawdę mówiąc - nie bardzo wiadomo,
    z jakiego powodu ...

    >>>> Bo pod górkę, to bieg lepiej mieć niższy, a obroty wyższe, dla dobra
    >>>> silnika.
    >>>
    >>> To zależy jaka górka i jaka pizda za kierą. Może inaczej, nie należy
    >>> wciskać pedału gazu do oporu.
    >>
    >> Patrz na wykres ... przy tym silniku naleĹźy.
    >> W innych lepsze jest jakies 80-90%.
    >
    > A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
    > które zyskuję jako energię dodatkową, jadąc z górki?

    Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
    starcza na podjechanie na wysokość prawie 25m, gdyby nie było innych
    oporĂłw.

    Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miał
    proporcjonalnie większej wysokości, bo opory przy predkości 110
    większe niz przy 80 :-)

    no i wcale nie chcesz wznieść sie kosztem całej predkości,
    80 pod górę Ci np pasuje, więc patrząc na wykres,
    to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnąc gaz do oporu.

    Ale za panewki Ty płacisz :-)

    >>> Logiczne wtedy, Ĺźe jak bieg za wysoki to
    >>> nie wjedziesz...ale jak jesteś rozpędzony to masz mniejsze obroty
    >>> silnika i korzystasz z dobrodziejstwa kinetyki. Tak, znam takich co
    >>> osrywają kinetykę i z górki hamują a pod górkę piłują na 3 biegu z
    4500rpm.
    >>
    >> Co nie jest oszczędne w sensie sprawności silnika, ale za to panewki
    >> nie cierpią tak bardzo :-)
    >
    > Oszczędność sprawności? Weź może jednak przeczytaj ten artykuł. OK, jest
    > tam tekst dla debili ale powinieneś załapać o co chodzi :)

    Patrz na ten przykładowy wykres.
    4500 rpm i np 40Nm powodują spalanie rzedu 360g/kWh.
    2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.

    A mocy tyle samo. Prawie 19kW.

    Jaka wielka oszczędność paliwa.

    A jaka oszczędność panewek ? :-P

    a tu chyba cały artykuł
    https://www.researchgate.net/publication/316530475_O
    ptimisation_of_the_vehicle_transmission_and_the_gear
    -shifting_strategy_for_the_minimum_fuel_consumption_
    and_the_minimum_nitrogen_oxide_emissions/download


    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: