-
Data: 2025-01-10 17:23:52
Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Fri, 10 Jan 2025 16:44:32 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 10.01.2025 o 16:26, J.F pisze:
>>> Ale to siÄ kompensuje z energii kinetycznej a nie z paliwa :] SamochĂłd
>>> zjeĹźdĹźajÄ c z gĂłrki zachowuje siÄ jak akumulator w sensie gromadzenia
>>> energii kinetycznej.
>>
>> No jak - "JadÄ c z gĂłrki dodajÄ gazu" :-P
> ...i osiÄ gasz wiÄkszÄ prÄdkoĹÄ niskim kosztem paliwa :]
>> Wieksza prÄdkoĹÄ to wiÄksze opory powietrza i wieksza strata energii.
>> I kiedys trzeba to uzupeĹnic.
>
> Masz to juĹź w bonusie gĂłrki.
Jakbys nie dodawaĹ gazu na zjezdzie.
Ale dodajesz, wiÄc rosnÄ :-)
>>>> Nawiasem mowiÄ c - silnik bennzynowy pod gĂłrkÄ powinien mieÄ wiÄkszÄ
>>>> sprawnoĹÄ. Tzn taki Ĺredniej mocy ...
>>>
>>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
>>
>> patrzÄ c na taki przykĹadowy diagram
>> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
min-Max-maximum_fig4_316530475
>>
>> to wysoka sprawnoĹÄ jest przy mocno wcisniÄtym pedale gazu.
>
> Nie rozumiesz. W benzynowcu jak wciĹniesz gaz, to chwilowe leci do
> 20L/100km w dieslu nie, leci znacznie mniej bo raz Ĺźe jest to inna
Ja tam widuje u siebie 39.9.
I to jest chyba ograniczenie programu, bo rzeczywiste spalanie jest
wiÄksze :-)
> budowa silnika a dwa Ĺźe inaczej wyglÄ da spalanie paliwa.
> MiÄdzy innymi silnik benzynowy pali wiÄcej paliwa od diesla przy tej
> samej pojemnoĹci i mocy.
Przy tych wszystkich turbinach, to nie daĹ bym gĹowy :-)
Chyba, ze mĂłwisz o prÄdkosci 90 czy tam 130 :-)
>>>> A ile tys km juĹź nimi przejechaĹes ?
>>> Wchuj licz rok, bo wczeĹniej jak i teraz jeĹşdziĹem dieslem/automat.
>>> Teraz mi doszĹy 2 benzynowce od roku, to sobie testujÄ a diesel jest
>>> okazyjny.
>>
>> To co Ty wiesz o zdrowiu silnika :-)
>>
>> Przejedziesz 300kkm, to bÄdziesz mĂłgĹ mĂłwic, Ĺźe nie szkodzi :-)
>
> KiedyĹ teĹź tak jeĹşdziĹem a nawet debilniej i nic siÄ nie dziaĹo.
Ale w sensie, ze wieksze obroty byĹy?
ToĹź przecieĹź mĂłwimy, Ĺźe wiÄksze sÄ zdrowe :-)
> ZnĂłw musiaĹbym CiÄ odesĹaÄ do linka rozpoczynajÄ cego wÄ tek bo albo masz
> sklerozÄ albo w ogĂłle tam nie wlazĹeĹ a ja mam teraz stamtÄ d kopiowaÄ bo
> Ci siÄ nie chce? Jak?
Masz na myĹli to co cytowaĹeĹ
"Pytanie tylko, jakim kosztem, bo
nadmierne i dĹugotrwaĹe oszczÄdzanie niemal na pewno odbije siÄ na
"zdrowiu" samochodu. I w ostatecznym rozrachunku oszczÄdzanie paliwa
moĹźe okazaÄ siÄ bardzo drogie."
czy
"JeĹźdĹźÄ c róşnymi samochodami Ĺatwo teĹź zauwaĹźyÄ, Ĺźe starsze modele aut
co do zasady gorzej znoszÄ jazdÄ na bardzo niskich obrotach. Albo
inaczej: nowsze konstrukcje dostosowane sÄ do jazdy na niĹźszych
obrotach, co szczegĂłlnie Ĺatwo zauwaĹźyÄ w samochodach z automatycznÄ
skrzyniÄ biegĂłw. "
czy
"Po trzecie, silnik: jazda na niskich obrotach obciÄ Ĺźa ukĹad
korbowo-tĹokowy, najczÄĹciej jednak pierwsze padajÄ "panewki".
I fotka wytartych panewek ... choÄ prawdÄ mĂłwiÄ c - nie bardzo wiadomo,
z jakiego powodu ...
>>>> Bo pod gĂłrkÄ, to bieg lepiej mieÄ niĹźszy, a obroty wyĹźsze, dla dobra
>>>> silnika.
>>>
>>> To zaleĹźy jaka gĂłrka i jaka pizda za kierÄ . MoĹźe inaczej, nie naleĹźy
>>> wciskaÄ pedaĹu gazu do oporu.
>>
>> Patrz na wykres ... przy tym silniku naleĹźy.
>> W innych lepsze jest jakies 80-90%.
>
> A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
> ktĂłre zyskujÄ jako energiÄ dodatkowÄ , jadÄ c z gĂłrki?
Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
starcza na podjechanie na wysokoĹÄ prawie 25m, gdyby nie byĹo innych
oporĂłw.
Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miaĹ
proporcjonalnie wiÄkszej wysokoĹci, bo opory przy predkoĹci 110
wiÄksze niz przy 80 :-)
no i wcale nie chcesz wznieĹÄ sie kosztem caĹej predkoĹci,
80 pod gĂłrÄ Ci np pasuje, wiÄc patrzÄ c na wykres,
to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnÄ c gaz do oporu.
Ale za panewki Ty pĹacisz :-)
>>> Logiczne wtedy, Ĺźe jak bieg za wysoki to
>>> nie wjedziesz...ale jak jesteĹ rozpÄdzony to masz mniejsze obroty
>>> silnika i korzystasz z dobrodziejstwa kinetyki. Tak, znam takich co
>>> osrywajÄ kinetykÄ i z gĂłrki hamujÄ a pod gĂłrkÄ piĹujÄ na 3 biegu z
4500rpm.
>>
>> Co nie jest oszczÄdne w sensie sprawnoĹci silnika, ale za to panewki
>> nie cierpiÄ tak bardzo :-)
>
> OszczÄdnoĹÄ sprawnoĹci? WeĹş moĹźe jednak przeczytaj ten artykuĹ. OK, jest
> tam tekst dla debili ale powinieneĹ zaĹapaÄ o co chodzi :)
Patrz na ten przykĹadowy wykres.
4500 rpm i np 40Nm powodujÄ spalanie rzedu 360g/kWh.
2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.
A mocy tyle samo. Prawie 19kW.
Jaka wielka oszczÄdnoĹÄ paliwa.
A jaka oszczÄdnoĹÄ panewek ? :-P
a tu chyba caĹy artykuĹ
https://www.researchgate.net/publication/316530475_O
ptimisation_of_the_vehicle_transmission_and_the_gear
-shifting_strategy_for_the_minimum_fuel_consumption_
and_the_minimum_nitrogen_oxide_emissions/download
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.01.25 17:46 J.F
- 10.01.25 18:56 J.F
- 10.01.25 20:20 Pixel(R)??
- 10.01.25 21:17 Pete
- 10.01.25 20:37 Pixel(R)??
- 10.01.25 22:13 Dykus
- 11.01.25 08:21 Cavallino
- 11.01.25 10:30 Pixel(R)??
- 11.01.25 10:33 Pixel(R)??
- 11.01.25 21:51 Dykus
- 11.01.25 21:51 Dykus
- 11.01.25 22:41 Pixel(R)??
- 11.01.25 22:48 Pixel(R)??
- 12.01.25 01:02 Dykus
- 12.01.25 11:20 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
Najnowsze wątki
- 2025-01-26 Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- 2025-01-26 Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- 2025-01-24 Elektryfikacja w ODWROCIE
- 2025-01-25 AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- 2025-01-24 stalowe bezpieczniki
- 2025-01-23 Zenek Kapelinder - ?
- 2025-01-25 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-01-25 Lublin => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-01-24 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-24 Białystok => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-24 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-24 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-01-24 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2025-01-24 Kraków => Key Account Manager <=
- 2025-01-24 Lublin => Programista Delphi <=