    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Oszczędności ;) OT
    Date: Sat, 30 Jan 2016 13:42:56 +0100

    "Irokez" 56ac79ed$0$22825$6...@n...neostrada.pl

    > Nie nadaje się tutaj pasta H. Potrzebna dobra pasta w stylu wspomnianego Arctic
    Cooling MX-2. Rozumiem że leży w piwnicy pełno
    > pasty H i czemu by jej nie użyć.

    Nie leży. Nie mam żadnej -- chcę kupić. [i posmarować -- toż o rentę
    chorobową się_staram, ze szczególnym podkreśleniem ułożenia słowa
    'się' względem słowa 'staram']

    > Miałem kartę graficzną sypiącą błędami obrazu (po przegrzaniu się) więc zrobiłem
    sobie test puki żyła jeszcze z pastą H a potem
    > MX-2. Niestety H nie nadaje się. Owszem coś tam poprawia ale różnica spora była.

    > Jak zostało trochę starej pasty to pod wpływem temperatury uplastyczniła się i
    pewnie trochę rozlazła.

    Zostało. Nie ruszałem tych resztek.
    Może powinienem je poskrobać i przesunąć na chipy?
    Może podgrzać i przesmarować na chipy?
    Taka pasta nie starzeje się?

    > Jak laptop ma dodatkową kartę graficzną Ati to tym bardziej wymienił bym pastę na
    świeżą na każdym z tych elementów. Wprawdzie TDP
    > tego procesora ledwo 35W, ale laptop ma ciężkie warunki do odprowadzania ciepła.

    Bardzo ciężkie. Stoi zwykle na łóżku -- z zasłoniętymi wlotami powietrza
    a czasami także z zasłoniętymi wylotem powietrza.
    Ponadto można tu odkurzać kilka razy dziennie a i tak kurzu są całe masy.

    Ale laptop padł akurat wtedy, gdy stał na stole i był dobrze chłodzony. :)

    Natomiast bywało, że w wyniku przegrzania padał zasilacz laptopa.
    Padał nietrwale -- stygł i uruchamiał się ponownie.

    > Rozumiem że rozebrałeś bo czyściłeś z syfu wentylator - wywiew powietrza,

    Akurat wentylatora nie mogę oczyścić bez mocniejszego demontażu obudowy
    laptopa. Odkręciłem 7 wkrętów (jedna z 8 ,,nóżek'' była odłamana, więc
    nie musiałem wykręcać z niej wkrętu mocującego) i zdjąłem plastykową
    pokrywkę, po czym wymontowałem chłodzenie, ale do wiatraka nie dostałem
    się. Aby dostać się do wiatraka, musiałbym odkręcić kolejnych kilkanaście
    (chyba 13, ale może więcej) wkrętów i mocniej zdemontować laptop.

    > gdzie najczęściej zbiera się "kołdra" kurzu. Stąd pytanie co z pastą. Mała tubka
    grosze kosztuje.

    Bardzo często wentylator czyszczę odkurzaczem poprzez plastykową obudowę.
    Blokuję go czymś (zwykle kartonowym paskiem) aby nie rozkręcał się do
    makabrycznych szybkości gnany ssanym powietrzem (co i napięcie daje na
    przewodach zasilających ów wentylator, i niszczy łożyska) po czym po
    prostu wysysam co się da odkurzaczem poprzez plastyk z podłużnymi
    otworami wentylacyjnymi -- ssąc na zmianę i od strony wlotu, i od
    strony wylotu powietrza.

    Ale tym razem szarpnąłem się i wymontowałem cały układ chłodzenia.
    Prawie cały -- wentylatora nie dosięgnąłem.

    Odkręciłem kilka (może 7) ponumerowanych :) wkrętów (,,wzbogaconych''
    sprężynkami i czymś na kształt zawleczek zapobiegających wypadaniu
    wkrętów) dociskających rozległe, płaskie (lekko profilowane) blachy
    do chipów i wymontowałem chłodzenie złożone (jak już pisałem) z:

    () czegoś podobnego do chłodnicy samochodowej (masa równoległych
    blaszek, pomiędzy które wdmuchiwane jest chłodzące powietrze)

    () dwóch rozległych, płaskich, sztywnych (lekko profilowanych)
    blach (na oko aluminiowych) dociskanych wkrętami do 3 chipów

    () dwóch grubych (na oko miedzianych) przewodów cieplnych
    łączących te dwie blachy ze sobą i z chłodnicą.

    Wymontowałem to, aby oczyścić chłodnicę, w której spodziewałem się
    dużych pokładów kurzu. [i ze zwyczajnej ciekawości -- a nuż zdołam
    to wszystko zmontować bez niszczenia laptopa...]

    I chyba dobrze uczyniłem, bo wkręty były lekko poluzowane.
    Blachy nadal były dociskane do chipów dzięki sprężynkom
    zamontowanym wokoło wkrętów dociskających blachy.

    Pasta wyglądała na nieplastyczną.
    Odciśnięte były kwadraciki chipów w tej jakby lekko skostniałej masie.

    Zmontowałem to i uruchomiłem laptop, uważnie przyglądając się temperaturom
    chipów. Mam niestety tylko podgląd temperatur CPU. Do monitoringu używam
    od lat programu Notebook Hardware Control: http://www.pbus-167.com

    Wentylator pracuje teraz na mniejszych obrotach niż przed czyszczeniem
    a laptop jest (na oko) zimniejszy -- zatem uważam czyszczenie za udane,
    ale IMO warto posmarować. [stale czuję, ;) jak jakiś głos wewnętrzny
    mówi do mnie: ,,posmaruj, skoro ubiegasz się o rentę chorobową'']

    No ;) i chcę wiedzieć, czym i jak posmarować... :)

    Laptop raczej nie uciągnie więcej niż 4 GiB RAMek, więc przyszłościowym nie
    jest. Na razie ma 2 razy po 1 GiB. Zapotrzebowanie jest wielokrotnie większe.
    Nie wiem dokładnie, jaką mam pamięć, ale DDR2, nie zaś DDR3.

    Wstawienie większych kości zwiększa koszt laptopa zbyt mocno, uwzględniając
    ceny nowych produktów oferujących i HDMI, USB3, eSATA, i jakieś inne ciekawostki...

    Mam tu wolny slot mini PCI oraz druciki antenowe do UMTS i slot do SIMki...

    http://www.ebay.com/itm/Gobi1000-Dell-5600-Wireless-
    3G-EVDO-HSPA-WWAN-Module-Mini-PCI-Express-card-/1710
    27256505?hash=item27d204d4b9:g:wBwAAOSwHPlWg4Wu
    Gobi1000 Dell 5600 Wireless 3G EVDO HSPA WWAN Module Mini PCI-Express card

    Tu jest coś za dychę dolców. Trudno zgadnąć, czy pasuje. ;)

    http://www.ebay.com/itm/New-HP-Mini-1101-110-LC5730-
    PCI-e-3G-GSM-WCDMA-HSPA-WLAN-Card-571888-001-/121261
    201963?hash=item1c3bbb1a2b:g:4xMAAOxyVLNS4cTK
    New HP Mini 1101 110 LC5730 PCI-e 3G GSM WCDMA HSPA WLAN Card - 571888-001

    5 dolców...

[...]

    $4,58... <-- chyba najciekawsza, bo GPS raczej mi tu nie jest potrzebny

    http://www.ebay.com/itm/Ericsson-F5521GW-Mini-PCI-Ex
    press-Card-3G-GPS-HSPA-Mobile-WiFi-GPS-3G-/271864247
    415?hash=item3f4c5f3477:g:epUAAOSwEeFVTQP3
    Ericsson F5521GW Mini PCI Express Card 3G/GPS/HSPA+ Mobile WiFi GPS 3G

    $7,5...

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'